۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۶
کد خبر: 82127095
T T
۰ نفر
مفاد توافقنامه عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و تركیه

تهران- ایرنا- روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت بندهایی از مفاد توافقنامه عادی سازی روابط میان اسرائیل و تركیه را منتشر كرد.

به نوشته پایگاه خبری فلسطین الان، این روزنامه صهیونیستی در مطلبی بندهایی از توافقنامه عادی سازی روابط آنكارا - تل آویو از جمله در خصوص تبادل سفرا و انجام دیدارها و نیز پایبندی دو طرف به چارچوب های سازمان های بین المللی از جمله پیمان آتلانتیك شمالی و سازمان ملل متحد و همكاری های امنیتی و اطلاعاتی همانند گذشته را منتشر كرد.
این روزنامه صهیونیستی نوشت: تركیه از شرط رفع محاصره از نوار غزه عقب نشینی كرد مشروط به اینكه این كشور می تواند كمك های بشردوستانه مورد نیاز مردم غزه را از طریق بندر 'اسدود' اسرائیل و با نظارت این رژیم بر این كمك ها به این منطقه وارد كند.
همچنین براساس این توافقنامه اسراییل (رژیم صهیونیستی) باید مبلغ 21 میلیون دلار به خانواده های كشته شدگان و زخمیان كشتی مرمره در جریان حمله نظامیان این رژیم به این كشتی بپردازد.
این روزنامه همچنین نوشت كه طبق این توافقنامه تركیه باید از شكایت های خود از ارتش اسراییل (رژیم صهیونیستی) در خصوص حادثه كشتی مرمره صرفنظر كند.
همچنین دو طرف در این توافقنامه برای آغاز گفت وگوهای رسمی برای گسترش خط لوله گاز میان تركیه و اسراییل (سرزمین های اشغالی) و خرید گاز طبیعی آنكارا از تل آویو و صادرات آن به بازارهای اروپا، توافق كردند.
این روزنامه در ادامه افزود: در خصوص نوار غزه و حماس نیز دو طرف توافق كردند كه تركیه یك ایستگاه تولید برق، یك ایستگاه آب شیرین كن و یك بیمارستان در نوار غزه ایجاد كند.
به نوشته این روزنامه، در این توافقنامه به سرنوشت نظامیان اسرائیل بازداشت شده به دست حماس در غزه پرداخته نشده است، درحالی كه تركیه اعلام كرده بود كه آماده انجام اقدامات لازم و میانجی گری بین اسرائیل و حماس برای پایان دادن به این پرونده با آزادی نظامیان اسرائیل در مقابل آزادی شماری از اسرای فلسطین در زندان های این رژیم است.
نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده كه بدون حل و فصل مساله نظامیان صهیونیست اسیر حماس در نوار غزه توافقنامه ای با تركیه برای عادی سازی روابط امضا نخواهد شد.
در این توافقنامه همچنین تركیه نسبت به عدم حمایت از رهبران جنبش مقاومت اسلامی (حماس) برای انجام اقدامات ضد اسرائیلی در داخل تركیه متعهد شده و اسرائیل نیز از درخواست خود مبنی بر بیرون كردن رهبران این جنبش از خاك تركیه بخصوص 'صالح العاروری' مقیم در این كشور عقب نشینی كرده است.
گفته می شد كه قرارداد عادی سازی مناسبات تركیه با رژیم صهیونیستی امروز (یكشنبه) 26 ماه ژوئن به امضا خواهد رسید.
روابط آنكارا - تل آویو از زمان حمله رژیم صهیونیستی به كشتی كمك رسانی برای مردم غزه موسوم به «مرمره آبی» در سال 2010 میلادی و نیز كشته شدن 10 تبعه ترك به سردی گرایید.
پس از گذشت شش سال برای اولین بار یك نماینده مجلس رژیم صهیونیستی در یك نشست علنی در استانبول روز جمعه با نماینده وزارت خارجه تركیه دیدار و گفت و گو كرد.
خاورم**9366**1275
۰ نفر