امضاي نخستين قرارداد بلندمدت فروش محصولات پتروشيمي در بورس كالا

تهران- ايرنا- مديرعامل بورس كالاي ايران از انعقاد نخستين قرارداد بلندمدت محصول پتروشيمي شركت تندگويان با صنايع پايين دستي پتروشيمي در بورس كالاي ايران خبر داد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، در ماه هاي گذشته، بحث هاي گسترده اي درباره نحوه عرضه محصولات پتروشيمي در بورس كالا مطرح و حتي برخي نهادها خواستار رفع الزام فروش محصولات در بورس شده بودند.
بخش پايين دستي صنعت پتروشيمي نيز با انتقاد از طرح فروش محصولات پتروشيمي از بورس، خواستار ماندگاري عرضه محصولات از طريق بورس كالا هستند.
به نظر كارشناسان، امضاي قراردادهاي بلندمدت فروش محصولات پتروشيمي در بورس كالا، راهكاري مناسب به شمار مي رود كه افزون بر تامين منافع مصرف كنندگان بخش پايين دستي، حقوق توليدكنندگان محصولات پتروشيمي را نيز تامين مي كند.
بر اين اساس، پايگاه خبري بورس كالا به نقل از مدير عامل اين نهاد، جزييات امضاي نخستين قرارداد بلند مدت فروش محصولات پتروشيمي را در بورس كالا تشريح كرد.
حامد سلطاني نژاد گفت: يكي از مطالبات شركت هاي پتروشيمي از بورس كالاي ايران علاوه بر ايجاد بستري امن و قانونمند و همچنين شفافيت در روند معاملات و قيمت ها، انعقاد قراردادهاي بلند مدت با واحدهاي توليدي بود تا بتوانند با علم به فروش محصولاتشان در بلندت مدت، براي توليد برنامه ريزي كنند.
مديرعامل بورس كالاي ايران افزود: از اين رو پس از انجام رايزني و جلسات مشترك با دست اندركاران صنعت پتروشيمي، روز گذشته نخستين قرارداد بلندمدت در تالار محصولات پتروشيمي منعقد شد تا نخستين گام براي رفع اين مطالبه پتروشيمي ها برداشته شود.
سلطاني نژاد با تشريح جزييات معاملات روز گذشته، گفت: انعقاد قرارداد بلندمدت شركت پتروشيمي تندگويان و صنايع پايين دستي بر روي محصولات «پلي اتيلن ترفتالات» نساجي و بطري با نرخ ميانگين كشف شده در عرضه قبلي و عمومي اين شركت و در مجموع به ميزان 616 تن در بورس كالا انجام شد.
مديرعامل بورس كالاي ايران با بيان اينكه قراردادهاي بلندمدت پتروشيمي ها با صنايع پايين دست در دوره زماني 6 تا 12 ماهه انجام خواهد شد، اضافه كرد: عرضه كننده و خريدار موظف به تداوم عرضه و خريد در انعقاد قراردادهاي بلندمدت در بورس كالا هستند.
وي با بيان اينكه عرضه بعدي شركت پتروشيمي تندگويان بستگي به شرايط توليدكننده و نياز خريدار دارد، گفت: افزايش امضاي قراردادهاي بلندمدت شركت هاي پتروشيمي با صنايع پايين دست در بورس كالاي ايران با توجه به شرايط توليد و عرضه محصولات و به طوري كه در عرضه عمومي شركت هاي پتروشيمي خللي ايجاد نشود، در حال بررسي است.
اقتصام**2022**1561