۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۵
کد خبر: 82127297
T T
۰ نفر
كشت گياهان دارويي، ظرفيتي براي توليد و اشتغال

سمنان- ايرنا - كشت گياهان داوريي، با توجه به ظرفيت و نعمت خدادادي منابع طبيعي، راهبردي براي ايجاد فرصت هاي شغلي پايدار، افزايش توليدات ملي و تحقق اقتصاد مقاومتي در استان سمنان است.

به گزارش ايرنا، نياز به سرمايه اندك، وجود بازار فروش مناسب و درآمد مطلوب، موجب مي شود كه توليد گياهان دارويي به تحقق شعار سال در اقدام و عمل با رويكرد توليد درون گرا در اقتصاد مقاومتي كمك كند.
وجود اقليم مناسب در 2 بخش گرمسيري و سردسيري، مراتع وسيع و وجود دانش آموختگان رشته هاي كشاورزي جوياي كار، قابليت هاي مناسبي را براي سرمايه گذاري و كارآفريني در كشت گياهان دارويي دراستان سمنان فراهم كرده است
اگرچه دولت يازدهم با كشت گياهان دارويي در بخش هايي از مراتع اين استان گام هاي بلندي براي بهره وري از اين ظرفيت برداشته است، اما حمايت بخش خصوصي و دولتي براي ايجاد صنايع فرآوري و بسته بندي مي تواند توليد، درآمدزايي و توسعه اين بخش را شتاب دهد.
رئيس مركز جنگل هاي خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع كشور گفت : گياهان دارويي نقش اساسي در رونق اقتصادي كشور دارد و در استان سمنان به صورت نمونه كاشت گياهان دارويي با كمك مردم آغاز شده است.
فرامرز غيبي تصريح كرد: بيش از 2 هزار و 300 گونه دارويي در رويشگاه هاي طبيعي كشور وجود دارد كه با برنامه ريزي هاي مدون مي توان در ايجاد اقتصاد درون زا و اجراي عملي شعار سال گام برداشت.
وي با اشاره به تدوين و تصويب سند ملي گياهان دارويي و طب سنتي در سال گذشته گفت :بر اساس اين سند سالانه در بيش از 100 هزار هكتار از اراضي جنگلي كشور با كمك مردم بوته و درخت گياه دارويي كاشت مي شود.
غيبي تصريح كرد: استان سمنان يكي از استان هاي نمونه در كاشت گياهان دارويي در كشور به شمار مي رود و كاشت 50هزار هكتار از مراتع و جنگل هاي استان به نهال باريجه، اقتصاد اين استان را شكوفا خواهد كرد.
استاندار سمنان نيز درباره اهميت گياهان دارويي در اقتصاد گفت: دنياي امروز به استفاده از گياهان دارويي اقبال دارد و تجارت آن در سطح بين الملل روز به روز در حال توسعه است.
محمدرضا خباز تصريح كرد: در توليد گياهان دارويي ظرفيت هاي زيادي در استان سمنان وجود دارد كه بايد از آن ها به خوبي استفاده كرد.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان گفت: كشت گياهان دارويي در 10 هزار هكتار از اراضي اين استان يكي از برنامه هاي اقتصاد مقاومتي است كه در 33 سامانه برنامه ريزي براي توسعه و احيا آن اقدام شده است.
علينقي حيدريان افزود: با كمك نهادهاي مسئول ، آموزش به روستاييان و ترويج فرهنگ صنايع تبديلي، پرورش گياهان دارويي و ترويج طب سنتي در اولويت‌كاري اين اداره كل در سال 95 قرار دارد.
حيدريان اظهار داشت: در استان سمنان 120گونه گياهان دارويي وجود دارد و چند قلم از آن ها مي تواند در ارز آوري و افزايش اشتغال در استان تاثيرگذار باشند.
استاندار سمنان درباره اهميت گياه هان دارويي گفت: سمنان مستعد توسعه كشت گياهان دارويي است و بسياري از اين اراضي جنگلي و مرتعي، مي تواند به بستر كشت گياهان دارويي تبديل شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان نيز در اين باره گفت : توسعه كشت گياهان دارويي با مشاركت مردم و با هدف كاهش مصرف آب و بهره وري توليد مطلوب از اهداف اصلي وزارت جهاد كشاورزي و سازمان جنگلهاست.
سيدحسن ميرعماد با اشاره به قيمت يك ميليون 500هزار ريالي گياه باريجه در كشور گفت: با كاشت اين گياه در 10هزار متر مربع مي توان براي 40 نفر شغل ايجاد كرد.
ميرعماد خاطر نشان كرد:ارتقاي دانش و سرمايه فكري، استفاده موثر از منابع، حفظ منابع طبيعي مي تواند در رشد و توسعه گياهان دارويي در استان ملاك قرار گيرد.
وي با اشاره به اينكه روستايي ها در حوزه هاي مختلف صنايع دستي، لبنيات، پرورش گياهان دارويي و گردشگري داراي توليدات متنوعي هستند، ادامه داد: يكي از برنامه هاي اين سازمان ايجاد تنوع شغلي در بين عشاير و افزايش ميزان اشتغال آنان است.
ميرعماد با بيان اينكه ايجاد زمينه هاي شغلي متنوع براي روستاييان از مهاجرت آنها به شهرها جلوگيري مي كند، گفت: تنها در يك منطقه روستايي در منطقه شهميرزاد شهرستان مهديشهر، بيش از پنج نوع گياه دارويي رويش مي كند كه مكان مستعدي در ايجاد اشتغال پايدار است.
كارشناس مسئول بهره برداري محصولات فرعي،مرتعي و دارويي منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان گفت: وجود 50هزار هكتار از اراضي جنگلي مستعد استان سمنان در افزايش اشتغال زايي در روستاها بسيار تاثيرگذار است كه توليد گياه باريجه به صورت انبوه، مي تواند زمينه صادرات گياهان دارويي به خارج از كشور را فراهم كرد.
علي اصغر سمناني اظهار داشت: 35سامانه شناسايي و ثبت گياهان دارويي در استان سمنان فعال است و 10 هزار هكتار گياه دارويي در استان سمنان شناسايي شده است.
وي با بيان اين كه در 10هزار هكتار زمين هاي جنگلي مي توان 540تن گياه باريجه برداشت كرد خاطر نشان كرد: هر كيلو باريجه در بازار يك ميليون ريال قيمت دارد كه مي توان در جهت رونق اقتصادي در حوزه روستايي و شهري مؤثر باشد.
سمناني افزود: 130گونه از گياهان دارويي در جنگل هاي استان به ثبت رسيده است و براي كاشت و كپه كاري گياه باريجه در هر هكتار به 2كارگر احتياج است و اجراي كامل طرح در 10هزار هكتار به 20هزار كارگر احتياج دارد كه مي تواند بخش زيادي از بيكاري جوانان را برطرف كند.
وي خاطر نشان كرد: براي كاشت گياه باريجه در يك هكتار از مراتع جنگلي استان سمنان به سه كيلو بذر احتياج است و مي توان در 10هكتار كشت، براي 333 نفر ساعت اشتغال ايجاد كرد.
سمناني اضافه كرد: وسعت و تنوع اقليمي استان سمنان زمينه رشد گونه هاي مختلف گياهي و جنگلي را فراهم كرده است كه مي توان با توسعه و ساماندهي مراتع جنگلي، در رونق اقتصادي استان گام هاي عملياتي برداشت.
در سال 94 بيش از يك هزار 200هكتار در 15 منطقه استان سمنان، نهال هاي گياهان دارويي كاشت شده است.
استان سمنان با برخورداري از 9ميليون 700هزار هكتار از كل منابع طبيعي كشور، هفتمين استان وسيع كشور است كه داراي تنوع اقليمي و تنوع زيستي گياهان قابل توجه است.
7339/6103
۰ نفر