۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۴
کد خبر: 82130205
T T
۰ نفر
شكایت خانواده فلسطینی از یك شركت فرانسوی بدلیل جنایت علیه بشریت

تهران- ایرنا- یك خانواده فلسطینی كه سه فرزند خود را در بمباران رژیم صهیونیستی در غزه از دست داده از یك شركت فرانسوی به جرم «همدستی در جنایت علیه بشریت» و «قتل غیرعمد» شكایت می كند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، این خانواده كه فرزندانش را در یكی از حمله های هوایی رژیم صهیونیستی از دست داده است امروز (چهارشنبه)، علیه یك شركت فرانسوی سازنده قطعات الكترونیكی كه می تواند كاربرد نظامی داشته باشد، اقامه دعوی می كند.
یك سازمان مردم نهاد مسیحی فعال در مبارزه با شكنجه «لَكَت» (l'ACAT) نام شركت فرانسوی متهم را «اگزلیا تكنولوژی» (Exxelia Technologies) اعلام كرد.
سازمان لكت از خانواده «شوهیبر» (Shuheibar) كه سه فرزند 8، 9 و 10 ساله خود را در حملات هوایی 17 ژوئیه 2014 (27 تیر 93) از دست دادند، حمایت می كند. این كودكان در حال دانه دادن به پرنده ها بودند كه موشك به سقف خانه شان در غزه برخورد كرد.
در كنار بقایای موشك قطعه ای یافت شد كه روی آن «اروفاراد- پاریس- فرانسه» نوشته شده بود. اروفاراد به گروه اگزیلیا تكنولوژی وابسته است. كشف این قطعه، امكان اقامه دعوی علیه این شركت را در مراجع قضایی فرانسه میسر كرد.
از سوی دیگر، به گفته شاكیان و حامیان آن ها، حمله 17 ژوئیه 2014 میلادی رژیم صهیونیستی علیه غزه در جریان عملیات موسوم به «تیغه حفاظتی» صورت گرفته است. این عملیات به این دلیل كه در جریان آن هیچ هدف نظامی ای مورد حمله قرار نگرفت از مصادیق «جنایت جنگی» محسوب می شود.
سازمان لكت معتقد است كه فراتر از این شكایت، واكنش بی مجازات ماندن آشكار جنایات جنگی صورت گرفته در غزه مطرح است. همچنین این امر فراخوانی برای صنایع نظامی است كه مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند.
«جوزف برهام» (Joseph Breham) وكیل و مشاور خانواده شاكی به خبرگزاری فرانسه گفت: اگر این شكایت در اسرائیل صورت می گرفت، راه به جایی نمی برد. ما راهی برای دور زدن محاصره پیدا كردیم.
به گفته شاكیان باید مشخص شود كه آیا قطعات اگزلیا تكنولوژی كه كاربرد غیرنظامی نیز دارد، مستقیما و با آگاهی از استفاده آن ها در تولید سلاح رژیم صهیونیستی فروخته شده است؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت است، در چه تاریخی صورت گرفته است؟
در متن شكایت آمده است، آشكار است كه در سال 2009 میلادی و پس از آن به اطلاع همه رسید كه نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی به ارتكاب جنایت جنگی مظنون هستند. حال سئوال اینجاست كه آیا شركت اگزلیا تكنولوژی تلاشی برای محدود كردن خطر فروش محصولات خود را برای استفاده در تركیب سلاح ویژه جرام جنگی، صورت داده است. در صورتی كه این شركت چنین روندی را در پیش نگرفته باشد بی تفاوتی گناهكارانه ای در قبال زندگی افراد از خود نشان داده است.
اروپام ** 9053**1572