۹ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۵۸
کد خبر: 82131075
T T
۰ نفر
سازمان جاسوسی آمریكا میلیون ها دلار برای زندان های مخفی در رومانی پرداخت كرده است

بلگراد-ایرنا- آرمیت سینگ وكیل مدافع یكی از زندانیان سابق سازمان اطلاعاتی امریكا (سیا) روز چهارشنبه در دادگاه حقوق بشر اروپا اعلام كرد كه سازمان سیا برای باز كردن زندان های مخفی در رومانی به این كشور میلیون ها دلار پرداخت كرده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری صربستان (تانیوگ)، سینگ در برابر دادگاه حقوق بشر اروپا در حمایت از اتهامات وارد شده به موكل خود گفت كه رومانی در چارچوب برنامه دستورالعمل محرمانه حكومت رئیس جمهوری جورج بوش به آژانس اطلاعاتی آمریكا اجازه داده بود كه مظنونین به تروریسم را شكنجه بدهد.
سینگ همچنین به این موضوع اشاره كرد كه از سال 2003 تا 2005 زندان سازمان اطلاعاتی آمریكا در رومانی در قبال موافقت ضمنی مقامات این كشور وجود داشته است.
كارتینل برومار نماینده قانونی دولت رومانی ادعاهای این وكیل را كه برای اظهاراتش جهت مسئولیت حكومت رومانی برای گشایش زندان سازمان اطلاعاتی آمریكا در این كشور كه سندی ارائه نداده است، نادرست خواند.
سینگ همچنین اعلام كرد كه وكیل وی كه اصلیت آن ازعربستان سعودی است در زندان سازمان سیا در پایتخت رومانی در سال 2004 به او زنجیر زده بودند و بر روی وی خشونت جسمی و جنسی انجام می شده است.
یوآن تایلس مقام پیشین دستگاه اطلاعاتی رومانی نیز پیشتر از ایجاد بازداشتگاه هایی در این كشور توسط سازمان اطلاعات مركزی آمریكا پس از 11 سپتامبر 2001 كه در آنها مخالفان سیاسی آمریكا بازداشته شده بودند، خبر داده بود.
تایلس گفته بود كه سیا بدون اطلاع حكومت بخارست مخالفان آمریكا را در مراكزی در رومانی بطور موقت بازداشت می كرده و سپس آنها را به مناطق دیگری انتقال می داده است.
بنا به اظهارات وی؛ دولت های رومانی و آمریكا پس از 11 سپتامبر 2001 در باره واگذاری مكان هایی به سازمان جاسوسی آمریكا برای سازماندهی فعالیت های این سازمان در دیگر كشورها گفت و گوهایی كردند و حكومت بخارست برای اینكه به آمریكایی ها نشان دهد كه به آنها اعتماد دارد، هیچ دخالتی در فعالیت های آمریكایی ها نمی كرد.
این مقام سابق اطلاعاتی رومانی همچنین گفته بود كه جایی به نام بازداشتگاه در رومانی وجود نداشت و سازمان جاسوسی آمریكا از این گونه اماكن فقط برای انتقال دادن مخالفان به جاهای دیگر استفاده می كرد.
رومانی در سال 2004 میلادی به پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) پیوست.
تاپلس كه بین سال های 2000 تا 2004 رییس اداره اطلاعاتی رومانی بود، اظهار داشت كه بخارست اطلاع نداشت كه در مراكزی كه سازمان سیا در رومانی از آنها استفاده می كند مخالفان آمریكا بازداشت هستند.
شبك **436** 1064