به گزارش ایرنا بر پایه آمارهای منتشر شده وزارت راه و شهرسازی در سی ام خردادماه، جمهوری اسلامی ایران دارای 17 شركت بهره بردار هواپیمایی است و ناوگان هوایی آن در مجموع 273 فروند می رسد كه 266 فروند از آن مسافری است.
از این میزان ناوگان فعال كشور را 163 هواپیما (65 درصد كل) و شمار صندلی های فعال را 26 هزار و 626 عدد تشكیل می دهد.
متوسط عمر كل ناوگان ایران 23.74 سال و متوسط عمر كل ناوگان فعال 22.9 سال است.
در همین پیوند به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «عباس آخوندی» درباره وضع ناوگان هوایی كشور گفت: اكنون 266 هواپیما در كل ناوگان هوایی داریم كه 110 فروند آن غیرفعال است، بنابراین فقط 156 فروند هواپیمای فعال با میانگین عمر 23 سال داریم.
وی تاكید كرد استفاده بیشتر از هواپیماهایی كه در آستانه 24 سالگی قرار دارند، هزینه اضافه بر دوش صنعت میگذارد. هزینه تامین قطعات این هواپیماها و تعمیر آنها بسیار گران است و برخی قطعات دیگر در بازار نیست. همچنین مصرف سوخت این هواپیماها بسیار بالاست.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بسته به سال های مختلف، فقط پول بلیتی كه ایرانیان به ایرلاین های خارجی پرداخت می كنند بین سه میلیارد تا چهار میلیارد دلار است كه به دلیل وضع تاسف بار ناوگان هوایی نتوانستیم از این سهم استفاده كنیم و پول زیادی از ایران خارج شده است.
آخوندی یادآوری كرد: اگر بخواهیم خرید هواپیما را از جهت حرفهای بررسی كنیم، سازمان هواپیمایی كشور و وزارت راه مرجع آن است. از جنبه اقتصادی نیز شورای اقتصاد و رییس جمهوری تصمیم می گیرند. ما این بحث را مكرر در خدمت رییس جمهوری مطرح كردهایم و با آن موافقت شده است.
** خرید هواپیما برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی كشور
وزیر راه و شهرسازی گفت: مسافر ما را از تهران به دوبی میبرند و سپس به جای دیگر منتقل میكنند. در حالی كه مسیر معقول تهران است اما با ناوگان موجود امكان رقابت و استفاده از ظرفیت ترانزیتی خود را نداریم.
آخوندی درباره آخرین وضعیت قرارداد خرید هواپیمای ایرباس از فرانسه گفت: وقتی قراردادی در حضور رییس جمهوری فرانسه تنظیم شود به طور قطع تا جایی مورد تدبیر این مقام عالی قرار گرفته است كه از آن حمایت میكند. تصور ما این طور است كه هماهنگی های اولیه در طرف مقابل صورت گرفته كه اجازه عقد قرارداد با دولت ایران صادر شده است.
به گزارش ایرنا، پس از آغاز اجرای برجام در دی ماه 1394، رییسجمهوری اسلامی ایران بهمنماه پارسال در سفر به پاریس، قرارداد با ایرباس فرانسه را امضا كرد. این قرارداد مربوط به خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس بود.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، «طرف فرانسوی متعهد شده است در سال جاری میلادی هشت فروند و تا سال 2024 میلادی- یعنی در یك بازه زمانی هشت ساله- 110 فروند هواپیما به ایرانایر تحویل دهد.»
آخوندی آن زمان افزوده بود: در مجموع 118 فروند هواپیما شامل 45 فروند ایرباس 320، 45 فروند ایرباس از سری 330 و 16 فروند ایرباس 350 و همچنین 12 فروند ایرباس 380 خریداری شد.
اكنون وزیر راه و شهرسازی درباره شیوه تامین مالی برای خرید ناوگان جدید توضیح داد: قرارداد خرید هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیك است؛ یعنی اینكه شركتی بین ما و ایرباس قرار میگیرد و این شركت كل پول را به ایرباس میدهد و به صورت اجاره به شرط تملیك هواپیماها به ما اجاره داده میشود. وقتی اقساط تمام میشود مالكیت نهایی دراختیار ما قرار میگیرد.
به گفته وی، مبلغ اجاره از محل خدمات ارایه شده مانند فروش بلیت تامین می شود.
آخوندی افزود: یك شركت لیزینگ هواپیمایی همه مبالغ را تامین می كند و هواپیماها را اجاره به شرط تملیك در اختیار ما قرار میدهد.
وی تاكید كرد با این مدل مالی نه دولت و نه بانك مركزی زیربار قرض نمی روند.
آخوندی درباره خرید هواپیماهای پهنپیكر یادآوری كرد: ما برای خرید هواپیمای A380 حق انتخاب داریم و به هیچ وجه تعهدی برای خرید آنها نداریم.
وی درباره تصمیم دولت برای خرید این هواپیماهای دوربرد گفت: این تصمیمی است كه باید پنج سال آینده در كشور گرفته شود و شخصی كه آن زمان مسئول خریداری هواپیما در كشور است مشخص میكند باید از این گزینه (دوربردی) استفاده شود یا نه. به نظر من برخورداری دولت و ملت ایران از این حق انتخاب اقدامی خوب و مناسب محسوب میشود.
وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد «ضرورت دارد از رقابت سازندهها استفاده حداكثری به نفع مردم داشته باشیم».
به گزارش ایرنا، چندی پیش دبیر انجمن شركتهای هواپیمایی درباره مشكلات ایرباس برای فروش هواپیما به ایران گفت «بین شركتهای بوئینگ و ایرباس یك رقابت تنگاتنگی در بازار ایران وجود دارد كه متاسفانه فروش هواپیما به ایران را با مشكل روبرو كرده است.»
وی یادآوری كرد شركت ایرباس برای فروش هواپیما به ایران باید مجوز اوفك را داشته باشد اما آمریكا میخواهد ابتدا مشكل بوئینگ را برای ورود به بازار ایران حل كند، بنابراین ایران ایر و این شركتها هنوز در حال مذاكره اند تا مشكلات رفع شود.
مدیرعامل ایرانایر نیز به خبرگزاری انگلیسی «رویترز» اعلام كرد: این شركت در حال مذاكره برای انعقاد یك قرارداد تاریخی خرید هواپیما با بوئینگ است كه احتمالا مشابه سفارش خرید بیش از 100 فروند هواپیما از ایرباس خواهد بود اما موانع پیش روی هر دوی این قراردادها باید حل شود تا توافق پارسال در زمینه لغو تحریمها رعایت شود.
به گفته وی، ایران برای یك دهه آینده به دستكم 300 فروند هواپیما نیاز دارد.
«اصغر فخریهكاشان» قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی، نیز گفت: امكانات بانكی برای پرداخت هزینه خرید این هواپیماها وجود دارد. از سوی دیگر، اصلا قرار نیست هزینه این قرارداد از ایران پرداخت شود كه نگران این موضوع باشیم. طبق توافقها این هزینهها را شركت اجارهدهنده هواپیما تامین میكند.
این مقام تاكید كرد «به طور قطع تحریمهای بانكی در قرارداد با ایرباس موضوعیت ندارد؛ زیرا اعتبار این قرارداد را از طریق فاینانس تامین خواهیم كرد. با وجود این، اكنون منتظر پایان مذاكرات قراردادی هستیم كه در جریان است و با صدور مجوز اوفك برای فروش هواپیما به ایرباس، پروسه انعقاد قرارداد و تحویل هواپیماهای جدید آغاز می شود.»
وی پیشبینی كرد «تا پایان ماه ژوئن (دهم تیرماه) مذاكرات قراردادی به پایان میرسد و تا آن زمان نیز اوفك مجوز فروش هواپیما را صادر میكند.»
اقتصام**9186**1961
آخوندی: ایرانیان سالیانه 4میلیارد دلار از ایرلاین های خارجی بلیت می خرند/ عبور ایرباس از سد آمریكا
۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۵
کد خبر:
82131812
تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی با توجه به هماهنگی های فرانسه و آمریكا از صدور اجازه عقد قرارداد ایرباس با ایران از سوی دفتر كنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریكا (OFAC) و همچنین قصد ایران برای بازپسگیری سهم چهار میلیارد دلاری خود از آسمان منطقه خبر داد.