۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۳۹
کد خبر: 82131971
T T
۰ نفر

24 روستاي گناباد با تانكر آبرساني مي شوند

۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۳۹
کد خبر: 82131971
24 روستاي گناباد با تانكر آبرساني مي شوند

گناباد- ايرنا- رئيس اداره امور آب و فاضلاب روستايي گناباد گفت: با توجه به استمرار خشكسالي و كمبود منابع آب 24 روستاي اين شهرستان با تانكر آبرساني مي شوند.

به گزارش ايرنا، محمد رضا ابراهيمي روز پنجشنبه در نشست خبري افزود: با وجود خشكسالي و تبعات بسيار آن بر مناطق روستايي گناباد، استفاده غير متعارف از منابع آب به يكي از تنگناهاي اين شهرستان تبديل شده است.
وي اظهار كرد: مشتركان مناطق روستايي اين شهرستان 41 تا 125 ليتر بيشتر از الگو و ميانگين مجاز آب مصرف مي كنند.
وي گفت: الگوي مصرف آب براي هر فرد در مناطق روستايي روزانه 125 ليتر مي باشد كه مصرف مشتركان مناطق روستايي گناباد در روزهاي معمولي 186 ليتر است كه در روزهاي خاص و فصل گرما و اوج مصرف به 240 ليتر نيز مي رسد.
ابراهيمي مهمترين علت اين مشكل را استفاده از آب شرب براي مصرف غير شرب و از جمله براي مصرف دامها ذكر كرد.
وي افزود: آب و فاضلاب روستايي با دريافت 14درصد هزينه توليد آب از مشتركان ، آب شرب سالم براي روستاييان تهيه كرده و زمينه را براي جلوگيري از مهاجرت روستاييان فراهم مي كند.
وي مهمترين مشكلات امور آب روستايي را كاهش منابع تامين آب به علت خشكسالي هاي متوالي، فرسودگي شبكه توزيع و انتقال، استفاده آب شرب براي مصارف غير شرب در روستاها و اختلاف قيمت تمام شده در مقايسه با قيمت پرداختي مشتركان برشمرد.
ابراهيمي اظهار كرد: در سال جاري با جذب 85 ميليارد ريال اعتبار از محل صندوق توسعه ملي طرحهايي مانند احداث و بازسازي 130 كيلومتر از 690 كيلومتر شبكه انتقال و توزيع روستاها، ساخت هفت مخزن ذخيره با حجم 1600 متر مكعب و حفر و تجهيز پنج حلقه چاه در مناطق روستايي گناباد در حال اجراست.
وي ادامه داد: حفر، بهسازي و تجهيز 12 حلقه چاه و بازسازي 46 كيلومتر از شبكه انتقال آب گناباد از جمله اقدامهاي آب و فاضلاب روستايي اين شهرستان در يك سال گذشته بوده است.
هم اكنون 34 هزار نفر در قالب 11 هزار خانوار در 73 روستاي شهرستان گناباد از مزاياي آب شرب بهداشتي برخوردارند.
براي تامين آب شرب اين روستاها از 40 حلقه چاه، 10 دهنه چشمه و هفت رشته قنات استفاده مي شود.
مركز شهرستان 85 هزار نفري گناباد در 278 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
2095/7545/ 6053