۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۸
کد خبر: 82133857
T T
۰ نفر

تمایل ژاپن برای مشاركت در طرح توسعه چابهار

۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۸
کد خبر: 82133857
تمایل ژاپن برای مشاركت در طرح توسعه چابهار

پكن - ایرنا - دولت ژاپن اعلام كرد كه برای مشاركت در طرح توسعه بندر و پایگاه مهم اقتصادی و بازرگانی چابهار آماده است با ایران و كشورهای حاضر در این طرح مشاركت داشته باشد.

به گزارش ایرنا، توافقنامه راهبردی تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین ایران، هند و افغانستان معروف به «موافقتنامه چابهار» روز سوم خرداد ماه سالجاری در حضور سران سه كشور در تهران امضاء شد كه بسیاری آن را از كوریدورهای مهم اقتصادی آینده منطقه و دنیا می دانند.
به همین سبب ناظران می گویند كه ژاپن با توجه به اهمیت راهبردی و اقتصادی كه این پایگاه اقتصادی در آینده پیدا خواهد كرد، خواستار الحاق به این برنامه است.
قرار است بر اساس این توافقنامه كه ایران، هند و افغانستان منعقد كرده و هندی ها هم شروع به كار كرده اند یك مجتمع صنعتی و یك بندر ساخته شود.
تارنمای «نیكی» آسیا می نویسد كه ژاپن امیدوار است در ساخت و ساز تاسیسات زیربنایی در این بندر با ایران و هند مشاركت نزدیك داشته باشد.
از سوی دیگر، گزارش حاكی است كه «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در جریان سفر شهریور ماه سالجاری خود به ایران در این باره با مقام های كشورمان بحث و تبادل نظر كرده و درخواست توكیو را مطرح خواهد كرد.
توكیو می گوید كه ایران وارد عصر فرا تحریم شده و باید روابط با تهران را تا حد امكان در زمینه های مختلف افزایش داد.
گزارش «نیكی» حاكی است كه اگر مذاكرات «آبه» در ایران موفقیت آمیز باشد توافقنامه ای در خصوص ورود ژاپن به طرح چابهار امضا خواهد شد.
چابهار یك شهر بندری در جنوبی ترین نقطه ایران است و برای افغانستان و دیگر كشورهای آسیای مركزی یك بندر و پایگاه تجاری مهم محسوب می شود و از سوی دیگر این شهر ساحلی در خلیج عمان و در نزدیكی مرز با پاكستان، امكان دسترسی آسان كشتی ها را به خطوط دریایی اقیانوس هند می دهد.
آژانس همكاری بین المللی ژاپن اعلام كرد كه در حال بررسی بر روی جزییات برنامه مشاركت در طرح توسعه چابهار است و به محض تكمیل آن با ایران و هند وارد گفت و گوهای جدی می شود تا به سرعت شرایط را برای ورود شركت های ژاپنی به این بندر فراهم كند.
ژاپن می گوید كه چابهار می تواند یك مركز تجاری برای ورود به تركمنستان و دیگر كشورهای آسیای مركزی باشد.
این كشور ابراز امیدواری كرده است كه این بندر به عنوان یك پایگاه لجستیك و پشتیبانی در ایران و افغانستان مورد استفاده قرار گیرد.
آساق**231**1597