۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82135379
T T
۰ نفر
فریب كلاهبرداری اینترنتی به بهانه جمع آوری فطریه را نخورید

تهران-ایرنا- رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی به شهروندان هشدار داد كه مراقب كلاهبرداران اینترنتی به بهانه جمع آوری فطریه باشند و از آنان فریب نخورند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا ، سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش با اشاره به روزهای پایانی ماه مبارك رمضان گفت: در این روزها شاهد حجم عظیم تبلیغات جمع آوری فطریه و كفاره روزه از سوی انجمن ها و موسسات خیرخواهانه هستیم كه در سایت ها و شبكه های اجتماعی خود نمایی می كنند.
وی بسیاری از این تبلیغات را كذب دانست و به روزه داران توصیه كرد در پرداخت فطریه و كفاره روزه خود مراقب باشند تا در دام كلاهبرداران فضای سایبری نیفتند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا،وی با اشاره به اینكه در سال های گذشته شاهد سایت های جعلی جمع آوری فطریه و كفاره روز تحت عناوین موسسات و انجمن های خیریه بودیم، افزود: بسیاری از این سایت ها به صورت آنی برای اهداف مجرمانه بارگذاری و بعد از جمع آوری فطریه و كفاره از دور، خارج می شوند.
سرهنگ آذردرخش به شهروندان و كاربرانی كه قصد دارند فطریه و كفاره روز خود را از طریق فضای سایبر یا تلفن بانك پرداخت كنند، توصیه كرد: این افراد می‌توانند فطریه یا كفاره روزه خود را از طریق شركت‌ها و موسسات شناخته شده در كشور كه توسط رسانه‌های جمعی، شماره حساب‌های رسمی خود را اعلام می كنند اقدام كنند و از واریز فطریه یا كفاره روزه خود به حساب ‌های نامعتبر، شخصی و سایت های ناشناس خودداری كنند.
وی تاكید كرد: در سال های گذشته شاهد فعالیت سایت هایی بودیم كه كاربران را به صفحات فیشینگ (سایت های جعلی برای بدست آوردن اطلاعاتی مثل رمز عبور و حساب بانكی ) راهنمایی می كردند، لذا روزه داران مراقب باشند تا در عملیات های بانكی پرداخت در دام سایت های فیشینگ نیفتند.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا افزود: امسال حجم تبلیغات در این خصوص در شبكه های اجتماعی بسیار بالاست و حتی در پیام های ارسالی خصوصی برای كاربران از خانواده های نیازمندی عكس و فیلم منتشر شده است كه واقعیت ندارند.
آذردرخش گفت: شهروندان و كاربران قبل از پرداخت فطریه خود به صورت مجازی از اصالت و صحت موسسه یا خیریه مطمئن شوند و در صورت هر گونه شك و شبهه در اصالت این سایت ها از پرداخت فطریه و كفاره روزه خود به شماره حساب های این سایت ها خودداری كنند.
وی از ارگان ها و نهادهای ذیربط خواست در خصوص موسسات و انجمن های خیریه كه مجوز فعالیت دارند و همچنین نحوه جمع آوری فطریه و كمك های مردمی این موسسات از طریق مبادی قانونی اطلاع رسانی كنند.
آذردرخش خواستار همراهی و همكاری كاربران و شهروندان برای شناسایی سایت های جعلی و تقلبی موسسات و انجمن های خیریه شد و از هموطنان خواست در صورت مواجهه با هر گونه مورد مشكوك آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مركز فوریت های سایبری، لینك ثبت گزارشات مردمی اطلاع دهند.
اجتمام(1)9105**1776
۰ نفر