۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۹:۵۴
کد خبر: 82136415
T T
۰ نفر
حضور دبیر مهابادی در بزرگترین آزمایشگاه فیزیك جهان در سوئیس

مهاباد - ایرنا - «زورار احمدی» یكی از دبیران جوان فیزیك شهرستان مهاباد به عنوان دبیر برگزیده كشور در مركز تحقیقات هسته ای اروپا (CERN)، بزرگترین آزمایشگاه فیزیك ذره ای جهان در ژنو سوئیس حضور پیدا كرده است.

مدیر آموزش و پرورش مهاباد روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پیرو تفاهم نامه انجمن فیزیك ایران، پژوهشگاه دانش های بنیادی و مركز تحقیقات هسته ای اروپا هر ساله 2 سهمیه از طرف مركز تحقیقاتی سرن برای اعزام 2 نفر دبیر فیزیك به ایران اختصاص داده است.
سیامند قادری اضافه كرد: امسال از این سهمیه تنها زورار احمدی دبیر فیزیك این شهرستان توانست استفاده و به عنوان نماینده كشورمان در این مركز علمی حضور پیدا كند.
وی با بیان اینكه این دبیر مهابادی برای حضور در این مركز روز 12 تیرماه عازم سوئیس شده است، افزود: بر همین اساس وی در یك دوره سه هفته ای با هدف آشنایی با مركز تحقیقات هسته ای اروپا و تحقیقات آن، مهمان این مركز است.
قادری افزود: این برای دومین بار است كه طی سه سال اخیر یكی از دبیران فیزیك این شهرستان به این مركز اعزام می شود و این امر افتخار بزرگی برای خانواده آموزش و پرورش شهرستان مهاباد است.
وی اظهار كرد: در سال 93 نیز سلیمان معروفی پس از برگزیده شدن در كشور به این مركز تحقیقاتی اعزام شده بود.
قادری هدف از دعوت از این دبیر فیزیك از سوی این مركز را بازدید از مراكز مهم و شركت در كارگاه های آموزشی 21 روزه فیزیك در سرن (بزرگترین آزمایشگاه فیزیك ذره ای جهان) عنوان كرد.
وی گفت: این دبیر مهابادی 30 سال سن داشته و از سال 1387 به استخدام رسمی اداره آموزش و پرورش شهرستان مهاباد در آمده و اكنون دبیر دبیرستان شاهد(شهید كاوە) مهاباد و مدرس پژوهش سرای دانش آموزی این شهرستان است.
مدیر آموزش و پرورش مهاباد افزود: وی دارای مدرك كارشناسی در رشته فیزیك هسته ای از دانشگاه ارومیه و مدرك كارشناسی ارشد در همین رشته از این دانشگاه با معدل ممتاز 19.58 است.
این دبیر مهابادی در كنار تدریس در مدرسه دارای فعالیت های تحقیقاتی متعددی است كه می توان به شركت در 2 كنفرانس داخلی، چاپ یكی از مقالات وی در كنفرانس بین المللی پژوهشكده فیزیك كاربردی تبریز، چاپ یك مقاله در زمینه برهم كنش لیزری در كنفرانس فیزیك مشهد و چاپ یك مقاله در ISI در مجله international journal physics b اشاره كرد.
آزمایشگاه فیزیك ذره ای جهان در سال 1954 در كشور سوئیس ایجاد شده است و دبیران فیزیك ایران از سال 2011 هر ساله در دوره های آموزشی و تحقیقات این مركز شركت می كنند.
سرن (CERN) بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیك ذرات بنیادی و فیزیك هسته ای است كه این مجموعه عظیم در شهر میرین و در مرز مشترك فرانسه و سوئیس واقع شده است.
شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و 116 كیلومتری مركز استان واقع شده است.
2077/6185
۰ نفر