۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۷
کد خبر: 82136753
T T
۰ نفر

832 بیماری بین انسان و دام مشترك است

۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۷
کد خبر: 82136753
832 بیماری بین انسان و دام مشترك است

كیش - ایرنا - مسئول واحدمبارزه با بیماریهای مركز توسعه سلامت كیش با اعلام اینكه یك هزار و 709 بیماری شناخته شده در جهان وجود دارد افزود : از این تعداد 832 بیماری یعنی 49 درصد این تعداد بین انسان و دام مشترك است .

ابراهیم مرادی روز دوشنبه به مناسبت 13 تیر ماه روز ملی مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این بیماری ها به طور طبیعی بین حیوانات مهره دار و انسان منتقل می شوند و براساس آخرین آمار بیش از نیمی از عوامل بیماری زای شناخته شده در انسان از طریق حیوانات به طور مستقیم یا غیر مستقیم انتقال می یابند.
وی علت نامگذاری این روز را اهمیت بیماری ها ذكر كرد و گفت: با وجود تلاش های همه جانبه كارشناسان و سازمانهای ذی ربط، برخی از بیماریها در كشور روند افزایشی دارند و بر اساس آمارها موارد حیوان گزیدگی، سالك و تب مالت در كشور رو به افزایش است.
مرادی به آماری از بیماری های دامی اشاره كرد و گفت: حدود یك هزار و 709 بیماری شناخته شده در جهان داریم كه از این تعداد 832 بیماری یعنی 49 درصد آن بین انسان و دام مشترك است.
مسئول واحد مبارزه با بیماری های مركز توسعه سلامت كیش گفت: همچنین از بین 156 بیماری نوظهور و نوپدید شناخته شده 114 مورد بین انسان و دام مشترك است.
وی اضافه كرد: این بیماری ها به دلیل تعدد میزبان همچون پرندگان، دام های اهلی و وحشی، افزایش ناقلین، مشخص نبودن راههای انتقال، تعدد راه های انتقال (آب، خاك، موجودات زنده، غذا)، بازپدیدی و نوپدیدی برخی بیماریها، هزینه بالا و سختی مقابله با آن، مرگ و میر بالای برخی بیماری ها، عوارض بالا در صورت تاخیر در تشخیص و درمان مناسب، جهش های ژنتیكی بالا و ایجاد اپیدمی در صورت دخالت نامناسب و مهار نشدن آنها تاثیرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بالایی از خود برجای می گذارند.
مرادی تصریح كرد: دانشمندان معتقدند كه خطرهای ناشی از بیماری‌های انسان و دام روز به روز به هم نزدیك تر می‌شود و دیواری كه دیروز میان این 2 وجود داشته بیشتر فرو می‌ریزد، نگهداری از حیوانات در منازل بیشتر شده بنابراین بیمارها در این ارتباط نیز رو به گسترش است.
وی شایعترین بیماری های مشترك بین انسان و دام در كشور را حیوان گزیدگی و به دنبال آن هاری عنوان كرد و گفت: در كشورهای توسعه یافته ای همچون استرالیا 'هاری' ریشه كن شده اما در كشور ما این مورد نه تنها مهار نشده بلكه رو به افزایش است و دلیل آن این است كه حیوانات چه اهلی و چه وحشی واكسینه نشده اند و اگر انسان مورد گزش قرار گیرد و برای درمان مراجعه نكند با خطر مرگ مواجه است.
این مسئول در مركز توسعه سلامت كیش گفت: سگ و گربه از شایعترین حیواناتی هستند كه این بیماری را منتقل می كنند، برخی پستانداران خونگرم هم می توانند ناقل این بیماری باشند.
وی بیماری تب مالت را یكی دیگر از بیمارهای مشترك بین انسان و دام دانست و به ایرنا گفت: استفاده از فرآورده های دامی خام همچون كشك، بستنی و پنیر به صورت غیر پاستوریزه عامل انتقال این بیماری به شمار می رود.
مرادی با بیان اینكه تب مالت علاوه بر ایجاد عوارض در دام در انسان نیز عارضه های زیادی ایجاد می كند، افزود: این بیماری مزمن است و انگل داخل سلولی دارد كه درمان آن بسیار سخت و درد ناشی از استخوان بسیار سخت و طاقت فرساست.
مسئول واحد مبارزه با بیماری های مركز توسعه سلامت كیش آنفولانزای پرندگان و خوكی را نوع دیگری از بیماری ها دانست و گفت: این بیماری ها با توجه به جهش های ژنتیكی كه دارند و روش انتقال آنها به درستی شناخته نشده و واكسن خاصی نیز برای آن نیست در گروه بیماری هایی قرار دارد كه مبارزه با آن سخت و هزینه بر است.
مرادی گفت: سالك یكی دیگر از بیماری ها است كه كشور ما در منطقه بیشترین موارد در آن مشاهده شده است، مخزن اصلی این بیماری جوندگان هستند كه عامل انتقال آن نیز پشه خاكی است.
به گفته این مسئول در مركز توسعه سلامت كیش: كرمان، ایلام، فارس و خراسان جنوبی از استان هایی هستند كه بیشترین موارد سالك در آنها دیده شده است.
وی با بیان اینكه این بیماری عوارض پوستی برجای می گذارد، افزود: درمان قطعی برای آن وجود دارد اما ممكن است آثار آن بر روی پوست بماند، مبارزه با این بیماری نیز سخت است.
مرادی گفت: تجمع زباله ها، سیستم بهداشتی نامناسب سبب رشد پشه خاكی ها می شود و پس از خونخواهی جوندگان و نیش زدن انسان بیماری را به آنها منتقل می كنند.
وی بیماری دیگر را تب های خونریزی دهنده عنوان كرد و افزود : این بیماری در كشور ما نیز مشاهده شده است بیماری های چون تب كنگو و یا تب های برفكی كه اگر انسان مبتلا شود دچار بیماری های سختی می شود كه درمان آن نیز دشوار است واین بیماری در دسته بیماری های مهلك قرار دارد .
مرادی اضافه كرد: تعداد بیماری های بین انسان و دام زیاد است اما مهم موضوع شناختن و روشهای انتقال آن است.
مسئول واحد مبارزه با بیماری های مركز توسعه سلامت در مورد راههای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها گفت: از تماس مستقیم با دام ها باید خودداری و فرآورده های دامی به صورت پخته مصرف شود.
وی تصریح كرد: بسیاری از مردم نمی دانند زندگی و تماس با هر حیوان ممكن است چه خطرهایی برای سلامت آنها داشته باشد و چگونه باید از خود در برابر این خطرها محافظت كنند.
وی ادامه داد: خطر بیماری های قابل انتقال میان حیوان و انسان در ایران با وجود كشورهای آلوده در همسایگی ما كه برخی از آنها از ثبات سیاسی لازم هم برای برخورداری از نظام سلامت مناسب محرومند، بیشتر است.
مرادی در مورد اقدام های مركز بهداشت توسعه سلامت كیش گفت: مصاحبه ها، پیام های بهداشتی، چاپ مقاله در نشریه ها و برگزاری سمینار از آن جمله است.
13 تیر ماه با تصویب دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی كشور به عنوان روز ملی مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان نامگذاری شده است.
1630**1641