۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۱
کد خبر: 82136862
T T
۰ نفر

105 میلیون لیتر مصرف روزانه آب در كاشان

۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۱
کد خبر: 82136862
105 میلیون لیتر مصرف روزانه آب در كاشان

كاشان – ایرنا- مدیرعامل آبفای كاشان میزان مصرف روزانه آب در این شهر را 105 میلیون لیتر عنوان كرد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته پنج هزار متر مكعب افزایش داشته و ذخایر راهبردی آب منطقه در حال تمام شدن است.

به گزارش ایرنا، دشت كاشان پهنه ای با وسعت بیش از 7 هزار كیلومتر مربع با توجه به شرایط آب وهوایی و كمبود شدید آب در منطقه از سال 1358 به عنوان دشت بحرانی اعلام شد و امروز به عنوان یكی از بحرانی ترین دشت های كشور مطرح است.
دشت ممنوعه به منطقه ای اطلاق می شود كه میزان برداشت آب‌های زیرزمینی در آن از میزان تجدید این آب‌ها بیشتر باشد كه این امر موجب افت دائمی سطح آب می شود و كاشان در منطقه گرم و خشك در حاشیه دشت كویر ایران قرار گرفته، این دشت با بحران جدی آب مواجه است كه اگر مصرف كنندگان و برنامه ریزان آن را جدی نگیرند در آینده فاجعه به دنبال خواهد داشت.
درجه حرارت منطقه در گرمترین فصل سال تا بالای 50 درجه و میزان تبخیر بالا، متوسط بارندگی سالانه نصف متوسط بارندگی كشور و یك ششم بارندگی در جهان است.
میزان تبخیر در جهان 700 میلی لیتر و در ایران دو هزار و 100 و در كاشان سه هزار میلی لیتر است، سرانه مصرف روزانه آب در ایران 200، در جهان 150 لیتر و در كاشان در برخی ماه های سال از جمله تابستان به بیش از دو برابر متوسط جهانی می رسد.
***اوج مصرف در سال های گذشته
مدیرعامل آبفای كاشان گفت: میزان مصرف روزانه آب در زمان حاضر در این شهر به 105 میلیون لیتر رسیده كه نسبت به سال گذشته پنج هزار متر مكعب افزایش داشته و اوج مصرف در چند سال گذشته را به دلیل گرمای بی سابقه شاهدیم.
محمدرضا اسدی افزود: ذخایر راهبردی آب منطقه در حال تمام شدن است، برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی آب در این منطقه باعث تغییر جهت آب های زیرزمینی و هجوم آب های شور از طرف دریاچه نمك به سمت منابع اندك آب شیرین شده است.
در دهه های اخیر افت سطح آب های زیرزمینی به عنوان یكی از مهمترین عوامل ایجاد فرونشست در بسیاری از كشورها محسوب می شود و دشت كاشان نیز از جمله مناطقی است كه به دلیل مصرف بی رویه این آب ها جهت مقاصد كشاورزی و غیره دچار فرونشست شده و اكنون این فرونشست ها به شدت تشدید شده است.
***آب مجازی واقعیتی مغفول
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب كاشان گفت: آب مجازی یك واقعیت است كه از دید ما در شرایط حساس و بحرانی فعلی پنهان مانده است از جمله آبی كه در كاشت برخی محصولات كشاورزی دشت ممنوعه كاشان همانند طالبی مصرف می شود.
وی افزود: در اقتصاد مقاومتی باید هزینه و فایده سنجیده شود تا مشخص شود این كار مقرون به صرفه است، یا خیر و توجه به این مطلب مهم كاشت بسیاری از محصولات و برخی صنایع را زیر سئوال می برد.
اسدی تاكید كرد: در بخش كشاورزی مصرف آب به شدت بالاست كه جایگزینی روش های نوین آبیاری به جای آبیاری سنتی و محصولات متناسب با اقلیم منطقه می تواند تا حدودی از این شدت بكاهد.
وی افزود: در حوزه صنعت نیز باید به سمت صنایعی برویم كه آب كمتری نیاز دارد، در این شهرستان یكهزار و 800 كارخانه فعالیت دارند، بنابراین نباید صنایعی كه آب بر است در منطقه احداث شود.
رئیس هیات مدیره شركت آبفای كاشان فرسودگی حدود 40 درصد شبكه آبرسانی شهر كاشان را نیز مضر دانست و تصریح كرد: یكهزار و 700 كیلومتر طول شبكه لوله ‌گذاری شركت است و حدود 600 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی و مرمت شبكه نیاز داریم.
اسدی به فاصله معنادار بین قیمت تمام شده تولید و با قیمت فروش آب نیز اشاره كرد و گفت: به طور متوسط قیمت تمام شده یك متر مكعب آب شرب 12 هزار ریال است در حالی كه تنها در حدود چهارهزار ریال ازمشترك دریافت می شود.
***برداشت 85 درصد آب كاشان از سفره های زیرزمینی
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شركت آبفای كاشان گفت: به طور متوسط روزانه هر فرد 200 لیتر آب مصرف می‌كند و اگر جمعیت منطقه فقط یك لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی كنند مقادیر قابل توجهی از آب صرفه جویی می شود.
اسدی افزود: 85 درصد منابع آب كاشان از سفره‌های زیرزمینی و مابقی از خط انتقال زاینده رود تامین می‌شود و به تازگی وزارت نیرو طرحی تحت عنوان تعادل بخشی آب های زیرزمینی را در دست اجرا دارد كه انجام درست این طرح می تواند از افت آب های زیرزمینی جلوگیری كند.
وی خاطرنشان كرد: آورده آب در كاشان سالانه 400 میلیون متر مكعب و میزان مصرف حدود 440 میلیون متر مكعب است كه بایستی با ممانعت از استفاده چاه های غیرمجاز و نیز مدیریت صحیح مصرف، كسری آب را جبران كرد.
اسدی اظهار كرد: 135 حلقه چاه شرب مجاز در منطقه وجود دارد كه حدود 15 لیتر در ثانیه آبدهی دارند و هرساله همین مقدار آب نیز كاهش می یابد و علاوه بر تاثیرات كمی به لحاظ كیفی نیز دستخوش تغییرات منفی هستیم كه این بسیار نگران كننده است.
وی گفت: 15 حلقه چاه نیز به علت آلودگی از مدار بهره ‌برداری خارج شده ولی آنچه مشخص است تعداد چاه‌های غیرمجاز در منطقه بسیار بیشتر از چاه‌های مجاز است.
وی با بیان این كه در حوزه شرب، مصرف سرانه بسیار بیشتر از حد استاندارد است، تصریح كرد: دو برابر بیشتر از متوسط سرانه كشورهای دیگر آب در كشور و این منطقه مصرف و برای این امر هزینه‌های زیادی پرداخت می‌شود.
*** لزوم آگاهی بخشی مردم از اتصال به شبكه فاضلاب
جلوگیری از آلودگی منابع آبی و حفظ محیط زیست و صرفه اقتصادی در بلند مدت برای خانواده‌ها از جمله مزایای طرح فاضلاب شهری محسوب می‌شود.
به گفته مسئولان آبفای كاشان تاكنون 34 هزار فقره انشعاب برای اتصال به فاضلاب صورت گرفته كه از این تعداد حدود 50 درصد به شبكه وصل شده است.
بر این اساس امسال هشت هزار انشعاب دیگر فاضلاب در دستور كار قرار دارد كه با اتصال فاضلاب مشتركین به شبكه فاضلاب شهری از آلودگی منابع آب جلوگیری می شود.
133 هزار مشترك در شهرستان كاشان شامل شهرهای كاشان، شهرك های غرب (راوند، طاهرآباد و خزاق)، قمصر، نیاسر، جوشقان و كامو، برزك و مشكات و شهرستان آران و بیدگل شامل شهرهای آران و بیدگل، نوش آباد، سفیدشهر و ابوزیدآباد با جمعیتی افزون بر 369 هزار نفر تحت پوشش آبفای كاشان قرار دارند.
***مدیریت مصرف آب را از سازمان های دولتی آغاز كنیم
فرماندار كاشان نیز با اشاره به هشدار مسئولان در مورد مدیریت مصرف آب اظهاركرد: ضروری است مدیریت مصرف را به منظور فرهنگ سازی و آگاهی بخشی و جلب اعتماد مردم در موضوع بحران آب در دشت كاشان از سازمان های عمومی و دولتی شروع كنیم.
حمیدرضا مومنیان افزود: در این مسیر حتی می توان چاه های مجاز كمتر مورد استفاده را پلمب كرد.
وی تاكید كرد: طی چندین سال گذشته زمین خواری مورد توجه قرار گرفته ولی آبخواری مغفول مانده است.
رئیس شورای حفاظت از منابع آب كاشان افزود: آمارها بیانگر آن است كه بیشترین اتلاف آب در حوزه كشاورزی است كه باید منابع محدود آب در اختیار شهرستان به صورت مطلوب مدیریت شود.
وی افزود: دغدغه ها از حد نگرانی گذشته و ضروری است از ظرفیت های علمی دانشگاه های منطقه به عنوان محمل علمی و كارشناسی در خصوص كاهش آسیب های حوزه آب به خوبی بهره برداری كنیم.
مومنیان تاكید كرد: برای نجات بخشی آب در دشت كاشان مدنظر گرفتن دو محور اساسی است، كاهش برداشت از منابع با افزایش بهره وری در حوزه های مختلف و توجه به راه های افزایش ورودی آب در منابع زیرزمینی و آبخوان منطقه است.
وی افزود: پیشگیری و مهار سیلاب های فصلی، توجه به احداث طرح های آبخیزداری و تغذیه مصنوعی منابع زیرزمینی از راه های افزایش ورودی آب به منابع است.
وی جایگزینی آب در حوزه های مختلف كشاورزی، صنعت و فضای سبز شهری را با پساب حاصل از تصفیه خانه فاضلاب كاشان از جمله اقدامات موثر در كاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی عنوان كرد و گفت: شبكه فاضلاب شهری و احداث تصفیه خانه فاضلاب كاشان ظرفیت مناسبی در رفع آلودگی منابع زیرزمینی و جایگزینی پساب با آب مورد استفاده در حوزه های مختلف می باشد.
مدیر جهاد كشاورزی كاشان نیز اظهاركرد: مصرف آب در بخش كشاورزی شهرستان با توجه به میزان آب برگشتی از مصارف كشاورزی به سفره های آب زیر زمینی، كمتر از 74 درصد است كه با آمارهای ارائه شده در برخی نشست ها اختلاف معناداری دارد.
مجید كافی زاده تشكیل كارگروهی به منظور برنامه ریزی در راستای سیاست های وزارت جهاد كشاورزی و همچنین تعیین اولویت های بخش كشاورزی شهرستان را امری ضروری دانست.
وی افزود: بخش كشاورزی یكی از اساسی ترین و مهمترین جلوه های اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی است، با توجه به جهت گیری اقتصاد مقاومتی برای تامین ذخایر راهبردی كشور و نیز تامین امنیت غذایی از طریق كشاورزی پایدار، استفاده صحیح از منابع ارزشمندی مثل آب و خاك، امری مهم و ضروری است.
كافی زاده با اشاره به 36 میلیون متر مكعب كسری آب سالیانه سفره های آب زیرزمینی شهرستان گفت: با لوله گذاری و كانال كشی برای آبیاری می توان بخشی از این كسری را جبران كرد.
گزارش از: فاطمه رحمتی
3009/6021/1042
۰ نفر