۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۱۱
کد خبر: 82137559
T T
۰ نفر
معاون وزیر: 58 درصد واحدهای تعطیل در شهركهای صنعتی در دولت قبل بوده است

كرمان - ایرنا - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 58 درصد واحدهای تعطیل شده در شهرك های صنعتی در دولت قبل و 42 درصد در دولت های دیگر بوده است.

به گزارش ایرنا علی یزدانی شامگاه دوشنبه در نشست كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان كرمان ادامه داد: مسئولیت برعهده ماست كه در كارگروه رفع موانع تولید، واحدهای راكد را به ظرفیت برسانیم.
وی گفت: در مجموع 900 واحد صنعتی بزرگ در شهرك های صنعتی مستقر هستند كه از این تعداد 108 صنعت راكد می باشند.
مدیرعامل سازمان صنایع كوچك و شهركهای صنعتی افزود: در مجموع 37 هزار و 583 واحد صنعتی داخل شهرك های مستقر هستند كه از این تعداد 34 هزار و 952 واحد صنعتی، كوچك و یكهزار و 829 واحد نیز متوسط می باشند.
وی بیان كرد: 88 هزار و 352 واحد در كل كشور دارای پروانه بهره برداری و از این تعداد 80 هزار و 476 واحد كوچك و چهار هزار و 362 واحد، متوسط هستند.
یزدانی گفت: چهار درصد از صنایع در كل كشور، بزرگ و 96 درصد از صنایع نیز كوچك و متوسط هستند كه واحدهای صنعتی كوچك و متوسط با كوچكترین حمایت و همراهی به چرخه تولید برگشته و به بهره برداری می رسند.
وی به وجود 950 شهرك و ناحیه صنعتی در كشور اشاره و بیان كرد: در كل كشور یكهزار و 502 واحد غیر از دو بانك دی و سامان، توسط بانك ها در كشور به جانشینی تملك شده و یكهزار و 99 مورد داخل شهرك های صنعتی كشور است.
مدیرعامل سازمان صنایع كوچك و شهركهای صنعتی گفت: در استان كرمان از مجموع یكهزار و 928 واحد موجود، یكهزار و 656 واحد صنایع كوچك و فقط 88 مورد صنایع بزرگ است.
وی با بیان اینكه 75 درصد واحدهای صنعتی استان كرمان در شهرك های صنعتی ایجاد شده اند افزود: 15 واحد در این استان توسط بانك ها تملك شده كه دو مورد فعال و مابقی غیر فعال هستند.
یزدانی گفت: همه بانك ها، نهادها، بنیادها و قرارگاه ها مكلف هستند بدون طرح در این كارگروه واحدهای در تملك خود و طرح های در دست اجرا و واحدهای زیر ظرفیت را در چارچوب مفاد اقتصاد مقاومتی به ظرفیت برسانند.
وی اضافه كرد: سه هزار و 313 طرح در استان كرمان در دست اجراست كه نشان می دهد این استان زمینه خوبی برای جذب سرمایه و سرمایه گذاری دارد.
وی گفت: در استان كرمان 43 شهرك و ناحیه صنعتی وجود دارد كه در 40 ناحیه و شهرك در حال واگذاری زمین هستیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سال گذشته از مجموع 292 قرارداد بسته شده در شهرك های صنعتی استان كرمان، 214 مورد در پنج شهرك و ناحیه صنعتی بوده است.
وی تكمیل طرح های نیمه تمام بالای 60 درصد پیشرفت فیزیكی را یكی دیگر از وظایف كارگروه رفع موانع تولید دانست و گفت: 9 هزار و 22 طرح بالای 60 درصد پیشرفت فیزیكی در كشور وجود دارد كه 9 درصد مجموع طرح های كشور را شامل می شود.
وی افزود: در مجموع تاكنون 26 هزار و 327 بنگاه یا طرح صنعتی در سامانه بهین یاب ثبت نام كرده اند كه از این تعداد 726 مورد مربوط به استان كرمان بوده است.
یزدانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر قرار بود در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی هر دستگاهی كار خود را انجام دهد، نیازی به تشكیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نبود بلكه باید كاری فراتر از آنچه كه هست از سوی همه انجام شود.
وی به تشكیل كارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید اشاره و بیان كرد: تاكنون بالغ بر 20 جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی و 11 كارگروه ملی در سطح كشور تشكیل و تصمیمات مهمی نیز اتخاذ شده است.
وی با اشاره به اینكه در استان ها كارگروه های رفع موانع تولید به صورت جدی برگزار شده است گفت: در بخش تسهیلات مهمترین بحثی كه مطرح شد این است كه این تسهیلات به طرح ها یا بنگاه هایی اعطا می شود كه اولویت آنها مشكل نقدینگی باشد و در حوزه بازار نیز مشكل نداشته باشند.
مدیرعامل سازمان صنایع كوچك و شهركهای صنعتی افزود: اختیاراتی به استان ها داده شده كه تا یك میلیارد تومان را در بانك ها تصمیم بگیرند و تقسیط كنند.
وی گفت: بانك ها موظف هستند بعد از معرفی از كارگروه به بانك، اعطای تسهیلات را انجام دهند و اگر مشكلی در مسیر واگذاری اعطای تسهیلات باشد، باید طی یك هفته اعلام شود.
یزدانی بیان كرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برای بانك ها نیز تكالیفی تعیین و در این رابطه نشست هایی در تهران برگزار شده است.
7440/3028