۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۸:۰۷
کد خبر: 82137674
T T
۰ نفر
افغانستان خواهان دریافت فناوری صنعتی از خراسان رضوی است

مشهد- ایرنا- رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: كشور افغانستان در راستای توسعه روابط تجاری، از این استان درخواست انتقال فناوری صنعتی در بخش صنایع كوچك دارد.

ناصر بهزاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درخواست افغانستان از ایران انتقال فناوری در زمینه خطوط تولید صنایع كوچك مانند تجهیزات تولید مواد غذایی، بسته بندی، ماشین آلات صنعتی و نیمه صنعتی، ماشین آلات معدنی، خطوط تولید مواد پلاستیكی و موارد مشابه است.
وی ادامه داد: 95 درصد صنایع خراسان رضوی متعلق به سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه صنایع كوچك است لذا فعالان صنعتی این استان می توانند دستاوردهای خود را به افغانستان منتقل كنند.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی
(WTO) الزاماتی را برای آن كشور به منظور خودكفایی در برخی بخشهای تولید ایجاد كرده تا برای تعامل با بخش بین الملل ظرفیت سازی كند.
وی افزود: تلاش افغانستان برای ایجاد ظرفیتهای پایدار در تولید و تجارت باعث تغییر رویكرد آن كشور در زمینه تبادلات تجاری با ایران و استفاده از ظرفیتهای تولیدی ایران به ویژه خراسان رضوی به عنوان استان معین برای تعامل با سایر نقاط كشور شده است.
بهزاد ادامه داد: به همین منظور با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت نخستین نمایشگاه صنایع كوچك و خطوط تولید با محوریت خراسان رضوی برنامه ریزی شده است.
وی گفت: این نمایشگاه با رویكرد ارائه توانمندیهای صنعتی و انجام همكاریهای مشترك طی روزهای 26 تا 28 تیر ماه جاری در كابل برپا می شود.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در این چارچوب نمایشگاهی در فضایی به مساحت هزار و 500 مترمربع با حضور شركتهایی از سراسر ایران با اولویت ماشین آلات مواد غذایی، فراورده های لبنی، دستگاههای تولید قوطیهای كنسروی، انواع پلی فرم، خط تولید ظروف یكبار مصرف، پالتهای پلاستیكی، ماشین آلات معدنی، دستگاههای برش سنگ، دستگاههای لوله و اتصالات، ماشین آلات پخت نان، خطوط تولید لوله و پلاستیك، دستگاههای صنعتی و نیمه صنعتی تصفیه آب و خدمات فنی و مهندسی برگزار می شود.
وی ادامه داد: افغانستان كشور نخست هدف صادراتی خراسان است بنابراین در راهبردهای تجاری با آن كشور تسهیل تبادل كالاها در مرز اعمال شده است.
بهزاد گفت: در این چارچوب تقویت اعزام و پذیرش هیاتها، برگزاری همایش، كاهش 50 درصدی تعرفه وارداتی كنجد از افغانستان، اضافه كردن خشكبار آن كشور به اقلام مبادلات مرزنشینان و 70 درصد معافیت گمركی در مراودات تجاری بین دو كشور اعمال شد.
وی به افزایش صادرات كالا از افغانستان به خراسان رضوی در سال جاری نیز اشاره و بیان كرد: طی دو ماه گذشته امسال 134 میلیون دلار صادرات به افغانستان انجام شد كه 55 درصد از كل صادارت خراسان رضوی را شامل می شود.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: این میزان صادرات در مقایسه با دو ماه نخست پارسال 19 درصد رشد در ارزش و 32 درصد رشد در وزن كالا داشت. عمده كالاهای صادراتی مواد غذایی، مصالح ساختمانی، مصنوعات پلاستیكی، میله های فولادی، مواد شوینده و مصنوعات بوده است.
وی همچنین به موانع مراودات تجاری با افغانستان اشاره و بیان كرد: توسعه زیرساختهای صادراتی در مرزهای مشترك بین دو كشور برای كاهش هزینه های تبادل كالا الزامی است.
بهزاد رفع موانع غیرتعرفه ای از جمله نگاههای سیلقه ای طرف افغانستانی كه قیمت تمام شده كالای صادراتی خراسان را افزایش می دهد، بازنگری در تعرفه های ترجیحی و افزایش تبادل كالا از طریق هوایی بین دو كشور و رفع موانع در این بخش را برای توسعه ارتباط بین افغانستان و خراسان رضوی نیز ضروری دانست.
7489/1858