۱۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۰
کد خبر: 82140317
T T
۰ نفر
نمایش ده روزه جام زرین كلاردشت ، نماد تمدن ایران

نوشهر - ایرنا - جام زرین كلاردشت متعلق به 800سال قبل از میلاد به عنوان یكی از كهن ترین اثر تاریخی كشف شده استان مازندران ، شامگاه پنجشنبه با برگزاری آیینی در كلاردشت رونمایی شد و به مدت 10 روز در معرض دید علاقمندان قرار گرفت .

جام زرین كلاردشت بخش مهم و بدیع گنجینه كلاردشت مازندران است كه از سال 1322 در موزه ملی ایران در تهران نگهداری می شود و برای نخستین بار با رایزنی مسئولان میراث فرهنگی مازندران برای نمایش عمومی از سوم خرداد امسال به این استان منتقل شد و به مدت یكماه در موزه كلبادی ساری به نمایش گذاشته شد تا دوستداران و طرفداران تاریخ در این خطه از كشور بتوانند از نزدیك این اثر تاریخی را نظاره گر باشند .
هم اكنون با انتقال این جام به زادگاهش كلاردشت ، مردم غرب استان مازندران نیز می توانند از این اثر هنری تاریخی بازدید بكنند .
سال 1318 هنگام پی كنی برای ساخت عمارت ' اوجابیت ' بر روی ' گنج تپه ' در روستایی به همین نام در كلاردشت ، مجموعه ای از آثار باستانی زرین ، مفرغی و سفالی یافت شد كه در همان زمان به نام ' گنجینه كلاردشت ' شهرت یافت .
تسلیم به خزانه بانك ملی به عنوان پشتوانه اسكناس ، بخشی از سرنوشت این آثار باستانی كشف شده در آن زمان بود كه پس از آن در سال 1322 این مجموعه فاخر میراثی به موزه ایران باستان یا همان موزه ملی فعلی تحویل داده شد .
جام زرین كلاردشت ، جام استوانه ای شكل با وزن 235 گرم ، ارتفاع 9 سانتی متر و قطر دهانه 11 و نیم سانتی متر است كه به همراه دیگر آثار باستانی گنجینه كلاردشت از نظر قدمت با آثار باستانی مارلیك گیلان، حسن لو آذربایجان و سیلك كاشان برابری می كند .
اعلام رونمایی این جام در هفته های اخیر باعث شد تا مسئولان با تشكیل ستاد استقبال برنامه ریزی ها و هماهنگی ها را برای این منظور انجام دهند و شامگاه پنجشنبه با حضورپرشور و باشكوه مرم فرهنگ دوست و علاقمند به هنر این آیین برگزار شد .
***علاقمندی به تاریخ و هنر در حضور باشكوه مردم در آیین رونمایی جام زرین كلاردشت موج می زند
معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی جام زرین كلاردشت با اشاره به نقش و جایگاه فرهنگ و تاریخ ایرانی در دنیا گفت: هنر و خلق آثار هنری در ایرانیان ریشه دار است .
حجت الله ایوبی از مردم ایران به عنوان علاقمندان به تاریخ و هنر قدیمی نام برد و ادامه داد : استقبال و حضور باشكوه مردم كلاردشت در آیین رونمایی جام زرین كلاردشت نشانگر این علاقمندی به تاریخ و فرهنگ بومی است .
وی افزود : تاریخ و تمدن هر كشوری مختص به همان كشور است كه نه قابل خرید و نه قابل فروش است .
معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاكید كرد : حفظ و صیانت از آثار تاریخی كه هنرمندان چیره دست گذشتمان آنها را خلق كرده اند ، حفظ تاریخ كهن كشورمان است .
وی بر آشنا كردن نسل جوان به فرهنگ و تاریخ جامعه تاكید كرد و ادامه داد : كشورمان با برخورداری از تاریخ كهن و قدیمی سرآمد بسیاری از كشورهای دنیا است و باید برای معرفی این تاریخ به نسل آینده تلاش شود .
ایوبی با اشاره به حضور بزرگان و اندیشمندان برجسته هنر و فرهنگ ایرانی در شهرستان كلاردشت گفت كه می بایست زیر ساخت های فرهنگی همچون نگار خانه و سینما دراین شهرستان ایجاد شود .
***قابلیت تبدیل تپه باستانی كلار به سایت موزه تپه كلار
سرپرست كاووش های باستانی تپه كلار در استان مازندران گفت كه این تپه تاریخی می تواند به یك سایت موزه برای معرفی تمدن و تاریخ این منطقه مبدل شود .
مهدی موسوی ادامه داد : شناخت بیشتر تمدن شش هزار ساله كلاردشت كه جام زرین كلاردشت بخشی از آن است به تامین اعتبار و امكانات نیاز دارد .
وی افزود : جام زرین كلاردشت گوشه ای از این تاریخ قدیمی است كه در كاووش های باستان شناسان ، شناسایی شد .
سرپرست كاووش های باستانی تپه كلار گفت كه طرح 10 ساله كاووش در این تپه تهیه و تدوین شده است كه با تامین امكانات و اعتباران موردنیاز قابل اجرا است .
وی با اشاره به انجام تخریب و كاووش غیر كارشناسی افراد ناشناسی در منطقه تپه كلار ، افزود : این مساله را می توان به عنوان فاجعه ای برای فرهنگ و تمدن كشور به شمار آورد .
تپه كلار ازجمله تپه های تاریخی كشور كه در دشت وسیع كلاردشت و در ارتفاع بیش از یكهزار و 200 متری از سطح دریا قرار دارد .
***جام زرین كلاردشت ، نماد تاریخ و هنر
نماینده مردم نوشهر، چالوس و كلاردشت گفت :كاووش های باستان شناسی در تپه كلار وكشف جام زرین كلاردشت نشان دهنده تاریخ ، هویت و هنر قدیمی دراین منطقه است .
قاسم احمدی ادامه داد : برای حفظ پنج هكتار تپه باستانی كلار می بایست اقدامات لازم به سرعت انجام شود .
وی تملك این تپه را به عنوان گام نخست برای حفظ این مجموعه تاریخی برشمرد و افزود :با همكاری معاونت امور جنگلها و انجام این اقدامات ، در زمان آغاز كاووش این تپه سرعت داده شود .
***علاقمندی مردم به فرهنگ و تمدن كشور
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از استقبال و حضور پرشور مردم در این مراسم به عنوان میزان علاقمندی جامعه به فرهنگ و تمدن یاد كرد .
احد جاودانی ادامه داد : شهرستان كلاردشت علاوه بر جاذبه ها و زیبایی های طبیعی ، برخودار از فرهنگ و تمدن شش هزار ساله است .
وی به تمدن شش هزار ساله تپه كلار این شهرستان اشاره كرد و افزود: این تمدن و فرهنگ بزرگ بر روی تمدن اسلامی و جامعه بشری تاثیر گذار بود .
فرماندار شهرستان كلاردشت از جام زرین كلاردشت به عنوان نماد فرهنگ و تمدن چند هزار ساله این شهرستان و استان مازندران نام برد و افزود : این اثر هنری تاریخی تنها بخشی از هنر و میراث باستانی كلاردشت و ایران است.
ایوب صالحی با اشاره به قدمت تپه كلار این شهرستان افزود: در بررسی های كارشناسی قدمت فرهنگ و تمدن این شهرستان شش هزار سال تخمین زده شد كه جام زرین كلاردشت بخشی از این تاریخ كهن به شمار می رود .
آیین رونمایی و نمایش عمومی جام زرین كلاردشت در اداره آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد و به مدت ده روز دراین مكان برای بازدید علاقمندان می ماند .
1295/1654