۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۹:۲۲
کد خبر: 82142454
T T
۰ نفر
روابط عمومي در ايران فاقد استراتژي و برنامه است

تهران- ايرنا- عضو خانه روابط عمومي ايران با بيان اين كه روابط عمومي ها در ايران فاقد استراتژي هستند گفت: ضعف بزرگ روابط عمومي هاي ما اين است كه به جاي برنامه محوري، وظيفه محور شده اند و تنها حسب دستورات و برنامه هاي ابلاغي در سازمانها و دستگاه ها فعاليت مي كنند.

حميد شكري خانقاه روز بكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا درباره نقش صنعت و روابط عمومي ها اظهار كرد: روابط عمومي مدرن، برنامه مدار است، در تحقيقي كه از 100 روابط عمومي برتر جهان به عمل آمده اين نكته به چشم مي خورد كه هيچيك از اين ها برخلاف كشور ما، تبليغات را در اولويت كارها قرار نداده اند.
وي با انتقاد از به روز نبودن منابع آموزشي روابط عمومي ها تصريح كرد: مباحث آموزشي روابط عمومي ها در ايران به سال هاي اوايل انقلاب بر مي گردد و سازمان هاي اندكي كه اخيرا در صدد به روز كردن اين روش ها هستند با جسارت خود، دست به كار شده اند.
استاد ارتباطات و مدرس روابط عمومي اضافه كرد: وظيفه اصلي روابط عمومي، مديريت دغدغه هاي ارتباطي اين صنعت است، آينده نگري، بحران ستيزي و اعتبارسازي از ديگر وظايف مهم يك روابط عمومي كارآمد است و يك فرد متخصص در اين زمينه بايد به اين ويژگي ها مسلح و مسلط باشد.
استاد دانشكده علوم ارتباطات و مدرس روابط عمومي افزود: براي رشد و كارآمدي روابط عمومي ها، بايد از كپي برداري صرف الگوهاي غربي پرهيز كنيم و يك الگوي بومي تعريف كنيم كه در حال حاضر، فاقد آن هستيم.
مولف كتاب برنامه هاي راهبردي در روابط عمومي، روش هاي آموزشي كهنه را يكي از مشكلات روابط عمومي ها برشمرد و گفت: تجربه ما در يك وزارتخانه نشان داد كه مشكل اصلي پيشرفت نكردن روابط عمومي ها، مديران سازمان ها و نهادها هستند، چرا كه از دانش، شناخت و تخصص كافي در حوزه ارتباطات و ميزان اهميت آن مطلع نيستند، آن ها در طول سال كتاب نمي خوانند و علاقه اي هم به اين كار از خود نشان نمي دهند.
شكري خانقاه ادامه داد: كارآمدترين راهكار براي ارتقاء سطح روابط عمومي ها تعريف بسته هاي ارتباطي براي هر محصول و هر پروژه است، با اينكه در هر سازماني با پروژه هاي بزرگ مواجه هستيم، اما خلا بزرگ، تعريف نكردن ضميمه ها و بسته هاي ارتباطي مرتبط است.
عضو خانه روابط عمومي ها گفت: بايد يك نيروي روابط عمومي، قدرت متقاعدكنندگي داشته باشد و وقتي مديريت در هر مساله نه مي گويد، او بتواند مدير را براي انجام عمل درست متقاعد كند.
وي با بيان اين كه هنوز براي جذب نيرو شاخص استاندارد نداريم گفت: دليل اينكه در جذب نيروهاي متخصص تاكنون ناموفق بوده ايم اين است كه روابط عمومي ها در گذشته نتوانسته اند آن طور كه بايد تفاوت كار و بازدهي يك متخصص و يك غير متخصص را به مديران نشان بدهند و بچشانند.
وي يادآور شد: هنوز به شاخص هاي استاندارد مدوني درباره به كارگيري نيروهاي روابط عمومي نرسيده ايم.
فراهنگ**9186** 1355**3079**1027