سارقان سالانه هزارميلياردريال به شركت آب وفاضلاب ضررمي زنند

همدان- ايرنا- معاون نظارت بر بهره برداري شركت آب و فاضلاب كشور گفت: سارقان آب يا انشعاب هاي غيرمجاز با برداشت سالانه 150ميليون متر مكعب آب، هزار ميليارد ريال به شركت آب و فاضلاب كشور خسارت وارد مي كنند.

حميدرضا تشيعي روز سه شنبه در همايش ملي مديريت مصرف و كاهش آب بدون درآمد افزود: مديريت تقاضاي آب راهكارهاي اصلي عبور از بحران است به اين دليل نيز برخورد با انشعاب هاي غيرمجاز بايد در اولويت مديران استاني قرار بگيرد.
وي گفت: كاهش آب بدون درآمد در شركت هاي آب و فاضلاب استان علاوه بر مديريت تقاضا، كمك زيادي به لحاظ مالي و درآمدي بر آنها خواهد داشت.
وي بيان كرد: با توجه به كمبود منابع آب و خشكسالي هاي اخير مي توان با مديريت صحيح مصرف، استفاده مطلوبي از منابع آب در اختيار داشت.
وي با بيان اينكه قيمت هر ليتر آب توليد شده 11 هزار ريال است كه اگر هدر رود سرمايه زيادي از بين خواهد رفت، بيان كرد: فرآيند و چرخه توليد هر يك ليتر در ثانيه آب تازه، نيازمند سه ميليارد ريال اعتبار است.
وي اضافه كرد: 40 درصد ورودي هاي شبكه توزيع كشور كنتور ندارند در حاليكه اين امر مي تواند در كاهش هدر رفت آب ها بسيار موثر باشد از طرفي آمار كنتورهاي خراب مشتركان در كشور نيز بسيار زياد است.
وي فرسودگي شبكه توزيع و انتقال آب را يك چالش ذاتي عنوان كرد و ادامه داد: هم اكنون 30 درصد شبكه هاي توزيع در بخش شهري و 40 درصد شبكه هاي روستايي با چالش فرسودگي مواجه هستند و با توجه به محدوديت هاي مالي امكان اصلاح زياد اين شبكه ها در سال وجود ندارد.
وي تصريح كرد: در حال حاضر حداقل 40 هزار كيلومتر از شبكه در حوزه شهري و 50 هزار كيلومتر در بخش روستايي دچار فرسودگي هستند كه حجم سنگيني از اعتبارات براي اصلاح آنها نياز است.
وي ادامه داد: مجلس شوراي اسلامي بايد اعتبارات ويژه‌اي براي اصلاح شبكه‌هاي فرسوده در اختيار قرار دهد كه انتظار مي‌رود مديران عامل استاني با نمايندگان استاني در مجلس در اين زمينه رايزني كنند.
معاون نظارت بر بهره‌برداري شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور اظهار كرد: هنوز طرح هاي آبرساني‌ در كشور اجرايي مي‌شود كه سامانه اندازه‌گيري براي آنها نصب نمي‌شود و بسياري از گرفتاري ها در اين حوزه ناشي از بي‌توجهي در زمان طراحي است.
وي با بيان اينكه در حوزه مشتركان و كنتورهايي كه انتخاب مي‌شوند بايد مسائلي از جمله بازرسي، كنترل، نصب كنتور و لوازم انشعاب مورد توجه جدي قرار بگيرند، افزود: تعويض كنتورهاي خراب مشتركان، شناسايي مشتركان غيرمجاز و برخورد با آنها بايد در دستور كار قرار گيرد.
تشيعي استاندارد نبودن مواد و مصالح، اجراي نادرست لوله گذاري ها و هوشمند نبودن شبكه توزيع را از ديگر عوامل هدر رفت آب عنوان كرد.
معاون نظارت بر بهره برداري شركت آب و فاضلاب كشور تصريح كرد: با توجه به نامگذاري امسال به نام سال اقتصاد مقاومتي،اقدام و عمل از مصاديق بارز اين مسئله در حوزه ارائه خدمات، بخش آب است كه جزو خدمات زير بنايي در كشور محسوب مي شود كه با سلامت جامعه و حفظ محيط زيست كشور در ارتباط است.
وي ادامه داد: مديريت تقاضاي آب راهكار اصلي عبور از بحران است ولي در حال حاضر يكي از الزامات در دهه سوم عمر شركت هاي آب و فاضلاب تغيير نگرش از مديريت تامين به مديريت تقاضا است.
وي بيان كرد: به دليل كمبود آب براي مديريت درست تقاضا بايد به طور لحظه‌اي فرآيند توليد و مصرف پايش شده و هر گونه هدر رفت از جمله شكستگي لوله هاي آب به موقع مطلع شد تا بتوان در كوتاه‌ترين زمان نسبت به رفع آن اقدام كرد.
همايش ملي مديريت مصرف و كاهش آب بدون درآمد 22 و 23 تيرماه با حضور مسوولان شركت آب و فاضلاب كشور و مديران عامل شركت هاي آب و فاضلاب شهري و آب و فاضلاب روستايي كشور در شهر همدان در حال برگزاري است.
7530/6993/1352
۰ نفر