۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۹
کد خبر: 82147027
T T
۰ نفر

پزشك خانواده درترازوی آزمایش

۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۹
کد خبر: 82147027
پزشك خانواده درترازوی آزمایش

شیراز- ایرنا- برنامه پزشك خانواده درحالی وارد سومین سال اجرای آزمایشی خود درفارس ومازندران می شود كه موافقان و مخالفانی دارد و گاهی كفه ترازو به سود یكی از دو طرف سنگینی می كند.

به نظر می رسد خود واژه آزمایشی كه بار معنایی خاصی دارد و حالت موقتی را به ذهن القا می كند، برای طرح پزشك خانواده موجب اظهارنظرها و موضع گیری ها شده است.
چه موافقان و چه مخالفان به استناد آزمایشی بودن،به كاركردهای این طرح یا برنامه پزشك خانواده می پردازند و در این زمینه مخالفان می پرسند چه زمانی اجرای آزمایشی آن به اجرای دائمی تبدیل می شود؟
موافقان هم می گویند این طرح آزمایشی است و اگر معایبی دارد، به تدریج رفع می شود.
علی اكبری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی دوشنبه بیست و یكم تیر 1395در آیین گشایش دفتر اقماری كارگزاری شعبه چهار تامین اجتماعی شیراز در شهرك گلستان گفت:با توجه به نارضایتی مردم از طرح پزشك خانواده كه در استان فارس اجرا می شود، خواهان رفع مشكلات این طرح هستیم.
او بیان كرد: از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درخواست كرده ایم یا مشكلات این طرح را برطرف و آن را در سایر نقاط كشور اجرا كند در غیر این صورت، اجرای این طرح در استان فارس متوقف شود.
همچنین سیدعلی اكبر بنی هاشمی مدیردرمان اداره كل تامین اجتماعی فارس نوزدهم تیر 95 در آیین رونمایی از سردیس دو شهید تامین اجتماعی در شیراز گفت: این اداره كل ماهانه 200 میلیارد ریال برای طرح پزشك خانواده هزینه می كند و توقع این است كه مشكلات و نواقص این طرح برطرف و از سوی دیگر نیز انتظار سازمان های بیمه گر هم برآورده شود.یكی از مشكلاتی كه مخالفان طرح پزشك خانواده به آن استناد می كنند، معطلی و ماندن پشت درهای اتاق پزشكان عمومی است تا این پزشكان، نامه معرفی بیمار به متخصص به دست بیمار یا همراهانش بدهند.
این نامه در طرح پزشك خانواده به نامه ارجاع معروف شده است.
برخی پزشكان عمومی در ساعتی مشخص چنین نامه هایی را به بیماران می دهند و به گفته بیماران و همراهان،باید ساعت های خاصی بیمار شوید تا نامه ارجاع بگیرید یا نگیرید.
در برخی موارد، پزشكان عمومی از دادن نامه ارجاع خودداری و اعلام می كنند بنا به تشخیص ما شما نباید به پزشك متخصص مراجعه كنید و با همین داروهای ما درمان می شوید.
موافقان، این برنامه را از طرح های خوب دولت می دانند و خواستار موضع گیری ها براساس مستندات می شوند.

** وعده ای برای پزشك خانواده
ششم دی 1394 قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در شیراز وعده داد كه طرح پزشك خانواده در سال 95 در چهار استان كشور و همچنین شهرهای زیر 100 هزار نفر اجرا می شود.
ایرج حریرچی این نوید را در حاشیه سمینار بین المللی پزشك خانواده در شیراز در گفت و گو با خبرنگاران بیان كرد كه تا بیست و سومین روز از تیرماه 95خبر دیگری در مورد اجرا شدن یا نشدن آن منتشر نشده است.
وی گفته بود: برای اجرای این طرح در سایر استان های كشور از تجارب استان های فارس و مازندران بهره خواهیم گرفت زیرا در دو استان فارس و مازندران فعالیت های ارزشمندی برای اجرای پزشك خانواده انجام شده كه قابل الگو برداری برای كل كشور است، اما این موضوع به معنای این نیست كه ما به نقطه مطلوب در این دو استان رسیده باشیم.
حریرچی اظهار كرد: در حین اجرای برنامه پزشك خانواده نقایصی وجود داشته كه شناسایی شده است و در گسترش پزشك خانواده به سایر استان ها، راه های رفع این نقایص نیز دیده شده است .
این مقام مسئول افزود: برای گسترش برنامه پزشك خانواده به سایر استان ها كارها به سرعت در حال انجام است و اجرای این برنامه برای 28 میلیون نفر از جمعیت مناطق روستایی و شهری در شهرهای زیر 20 هزار نفر برای سال 94 تكمیل شده و این جمعیتی معادل یك سوم جمعیت كشور را شامل می شود .
وی ادامه داد: همچنین برای شهرهایی با جمعیت بین 20 هزار نفر تا 50 هزار نفر این طرح در سال 94 اجرایی می شود .
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از استان های یزد و خراسان شمالی به عنوان دو استان دیگر كه طرح پزشك خانواده در آنها اجرا می شود، نام برد و گفت: این طرح با توجه به بودجه و شمار پزشكان در دسترس در كشور اجرایی می شود.

**تصورات
یك پزشك عمومی گفت: پزشك خانواده در ایران با تصوراتی كه داشتیم و در فیلم های سینمایی و سریال های خارجی دیده بودیم، فاصله دارد.
«م ت» افزود: در فیلم ها می بینیم با تماس تلفنی و یا مراجعه مستقیم به پزشك خانواده، امور درمان براحتی صورت می گیرد و داشتن پرونده خانوادگی نزد پزشك خانواده از بدیهیات است.
او گفت: با توانمندی و شناختی كه از پزشكان ایرانی دارم، اجرای پزشك خانواده بااستفاده از تجربیان دیگر كشورها دور از دسترس نیست .
6113 / 1876