لوازم آرايشي و مكمل‌هاي غير قاچاق صاحب كدرهگيري مي‌شوند

تهران - ايرنا - رئيس سازمان غذا و دارو گفت: كدرهگيري براي تشخيص داروهاي قاچاق و تقلبي اجرايي شده است و به زودي اين كد براي مكمل ها و لوازم آرايشي و بهداشتي نيز اجرا مي شود.

به گزارش خبرنگار سلامت ايرنا، رسول ديناروند، روز چهارشنبه درنشست خبري معاون سازمان بهداشت جهاني در وزارت بهداشت افزود: قاچاق دارو، لوازم آرايشي و بهداشتي و تجهيزات پزشكي دو جنبه دارد، يكي جنبه بين المللي و ديگري جنبه اقدامات ملي.
وي گفت: مهمترين اقدامي كه در سطح ملي براي مبارزه با كالاهاي سلامت قاچاق و تقلبي در ايران انجام شده كنترل اصالت كالا از طريق كد رهگيري است كه در كشورهاي معدودي در دنيا چنين طرحي اجرا شده است.
ديناروند افزود: تمام كالاهاي مرتبط با سلامت به مرور در ايران صاحب كدرهگيري و شناسه اصالت مي شوند، كد رهگيري هم اكنون براي تمام داروهاي مورد تاييد وزارت بهداشت اجرا شده است و به زودي و مكمل ها و لوازم آرايشي بهداشتي مجاز نيز صاحب كدرهگيري مي شوند و پس از آن غذاها و ملزومات پزشكي نيز در سامانه كد رهگيري وزارت بهداشت وارد مي‌شوند.
وي ادامه داد: با داشتن كد رهگيري و شناسه گذاري كالاهاي با اصالت، مردم ابزار بسيار قدرتمندي را براي تشخيص كالاهاي اصيلي از تقلبي و قاچاق خواهند داشت و با يك پيامك مي توانند به اصالت و تقلبي نبودن كالا پي ببرند.
ديناروند گفت: بازرسان وزارت بهداشت در سازمان غذا و دارو و دانشگاههاي علوم پزشكي نيز از اين طريق مي‌توانند به سرعت بر كالاهاي غير قانوني نظارت داشته باشند و موارد تخلف را به سرعت گزارش و به آنها رسيدگي كنند.

**رياست ايران بر كميته جهاني مبارزه با قاچاق دارو
رئيس كميته مبارزه با قاچاق داروي سازمان بهداشت جهاني ادامه داد:‌ در سطح بين‌المللي كشورها تلاش مي كنند تا ساز و كارهايي براي كاهش براي قاچاق انجام دهند و با توجه به اقدامات موفق ايران در اين زمينه از سال گذشته ايران رياست كميته مبازه با قاچاق سازمان بهداشت جهاني را به عهده گرفته است و اين رياست تا سال 2016 ادامه دارد.
وي گفت: مبارزه با قاچاق باعث مي شود كه كالاهاي با كيفيت‌تر و با استاندارد بالاتري در اختيار مردم قرار گيرد و در اين زمينه نيازمند يك حركت جهاني هستيم اما ايران منتظر كمك هاي جهاني نمانده است و كار خود را در اين مبارزه شروع كرده است، هر چند همكاريهاي بين المللي در اين زمينه ضروري است.
اجتمام**3063 ** 1569