۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰
کد خبر: 82148630
T T
۰ نفر

'عقاب پرپا' در غرب كشور مشاهده شد

۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰
کد خبر: 82148630
'عقاب پرپا' در غرب كشور مشاهده شد

سنندج - ایرنا- عضو تیم پرنده نگری زریبار مریوان اعلام كرد: 'عقاب پرپا' پرنده شكاری و در خطر انقراض، برای نخستین بار در غرب كشور توسط این تیم پرنده نگری مشاهده شد.

ناصح حسینی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این عقاب هنگامی كه تیم پرنده نگری زریبار در مناطق جنگلی شهرستان مریوان مشغول پایش و ثبت گونه های پرندگان جنگلی بود، در حین پرواز مشاهده شد.
به گفته وی، تصویربرداری از این گونه نادر و كمیاب توسط جلال پزشك از عكاسان تیم پرنده نگری زریبار انجام شد.
عقاب پرپا گونه ای بسیار زیبا با اندازه 45 تا 52 سانتی‌ متر است كه بیشتر از پرندگان و جانوران كوچك تغذیه می كند؛ اندازه این عقاب همانند سارگپه است ولی با دمی درازتر كه معمولا به دوشكل كمرنگ و تیره ‌رنگ دیده می شود.
عقاب پرپا در حالی كه بال‌ها را افقی و كمی به جلو نگاه داشته است اوج می گیرد و تندتر از سارگپه‌ها بال می زند؛ پرواز این پرنده زیباتر و سریع ‌تر از سارگپه است و اغلب با حركت مارپیچ از لابلای درخت‌ها می گذرد.
گزارش های كمی از مشاهده این گونه به شكل اتفاقی در ایران در مناطق جنوبی وجود دارد و مشاهده آن برای نخستین بار در مریوان و غرب كشور نشان از اهمیت و غنای زیستی این منطقه است.
با تایید اداره كل حفاظت محیط زیست استان كردستان، این ركورد سبب افزایش یك گونه مهم از پرندگان شكاری به لیست گونه های پرندگان و حیات وحش استان می شود.
تیم پرنده نگری زریبار كه در دو سال گذشته چندین ركورد مهم دیگر داشته ، به شكل تخصصی در قالب انجمن سبز چیا روی پرندگان فعالیت دارد و از تیم های مطرح پرنده نگری در سطح كشور است.
6108/1860
۰ نفر