۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۴
کد خبر: 82149682
T T
۰ نفر
هاشمی: اگر در المپیك چهار طلا بگیریم كار بزرگی كرده ایم/سه و نیم برابر شدن پاداش ها

تهران- ایرنا- رئیس كمیته ملی المپیك گفت: اگر كاروان ورزشی ایران در بازی های المپیك ریو بتواند چهار مدال طلای دوره قبل را تكرار كند، كار بزرگی كرده است.

به گزارش ایرنا، كیومرث هاشمی امروز (جمعه) در برنامه تلویزیونی ورزش و مردم درباره نخستین گروه كاروان اعزامی ایران به بازی های المپیك اظهار داشت: با توجه به اینكه افتتاحیه این بازی‌ها 15 مرداد برگزار می‌شود، تیم پیشرو برای تحویل ساختمان، هتل‌ها، اتومبیل‌ها و انجام كارهای اداری، چهارشنبه هفتم مرداد عازم برزیل می‌شود.
وی ادامه داد: تمام آنچه برای آمادگی كاروان ایران نیاز بوده انجام شده است و تنها بخش اندكی از تحویل اقلام و البسه مانده كه در روزهای آینده انجام خواهد شد. در دو سال گذشته برای آمادگی بیشتر برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته بود و بیش از 10 هزار جلسه مدیریتی برگزار شده است.
رئیس كمیته ملی المپیك اظهار داشت: برای اولین بار در ادوار المپیك جلسه مشترك با سرپرستان رشته‌های اعزامی برگزار و مباحث خوبی مطرح شد. برای تمام افراد،‌ وظایف و نقش‌های مشخصی تعریف شده است و با توجه به اینكه برزیل امنیت عادی ندارد بر این موضوع تاكید شد.
رئیس كمیته ملی المپیك درباره سهمیه‌های كسب شده نیز گفت: با توجه به اینكه مبنای حضور ورزشكاران در المپیك كسب سهمیه است ما نقشی در انتخاب نفرات نداریم. براساس سهمیه‌ها هم كادر فنی و سرپرستی مشخص می‌شود و تا جایی كه امكان داشت افرادی كه نقشی نداشتند را از فهرست اعزام كم كردیم.
هاشمی با بیان این كه تا امروز 61 سهمیه رسمی و 63 سهمیه غیررسمی گرفته‌ایم، اضافه كرد: سهمیه‌های پژمان قلعه نویی و كاوه موسوی در ماده پرتاب چكش دو و میدانی هنوز از سوی اتحادیه بین المللی تائید نشده است. این سهمیه‌ها در 14 رشته كسب شده است و تنها در رشته شنا از وایلد كارت استفاده كردیم.
وی درباره پاداش‌های ورزشكاران مدال آور در المپیك گفت: پاداش‌ها نسبت به دوره قبل سه و نیم برابر شده است. حضور و كسب مدال در المپیك كار ساده‌ای نیست و حتی اگر ورزشكاری موفق به كسب مدال برنز شود كار بزرگی كرده است. مقداری از این پاداش را دولت و به صورت سكه های بهار آزادی به ورزشكاران می دهد كه دو برابر شده است اما از ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده كرده‌ایم و شركت‌هایی مانند كفش ملی و فروشگاه‌ها نیز وارد كار شده‌اند. استخدام در كمیته ملی المپیك و استخدام از سوی دولت نیز از دیگر كارهای خوبی بود كه برای ایجاد انگیزه ورزشكاران موثر است.
هاشمی افزود: پاداش سكو هم نسبت به دوره قبل دو برابر شده است كه این پاداش بلافاصله تقدیم مدال آوران می‌شود. این پاداش حق آنها هم هست و اگر 10 برابر شود هم كم است. مظلوم تر از ورزشكاران مربیان و كادر فنی آنها هستند.
وی درباره حواشی ایجادشده در خصوص انتخاب اعضای تیم ملی والیبال برای حضور در المپیك گفت: بر اساس فهرستی كه فدراسیون والیبال به ما اعلام كرده، 13 نفر برای حضور در المپیك معرفی شده‌اند و قرار است هفته آینده براساس نظر كادر فنی و فدراسیون والیبال یك نفر خط خورده و تركیب نهایی به ستاد برگزاری مسابقات اعلام شود.
رئیس كمیته ملی المپیك درباره پیش‌بینی‌اش از عملكرد كاروان ایران در این دوره گفت: اگر بتوانیم چهار مدال طلای دوره قبل را تكرار كنیم كار بزرگی كرده‌ایم. در رشته‌های تكواندو، ‌وزنه‌برداری و كشتی قطعا مدال خواهیم داشت كه البته رنگ آن نیاز به بررسی بیش‌تر دارد. ‌البته در رشته‌هایی مانند تیراندازی و دوومیدانی هم امكان كسب مدال وجود دارد كه اگر در بخش بانوان بتوانیم یك مدال برنز بگیریم، كار بزرگی كرده‌ایم.
وی درباره حضور زنان ورزشكار ایرانی در این دوره از بازی های المپیك گفت: در 15 دوره المپیك كه ایران حضور داشته است، 32 ورزشكار زن شركت كرده‌اند اما در این دوره به تنهایی 9 نفر حضور خواهند داشت كه نشان می‌دهد بانوان ما علی‌رغم محدودیت‌هایی كه به خاطر پوشش دارند، ییشرفت خوبی داشته‌اند، به همین دلیل پرچمدار كاروان ایران را یك بانو انتخاب كردیم تا دنیا متوجه اهمیت این جایگاه بشود.
هاشمی درباره اعتبارات كمیته ملی المپیك گفت: مجموع اعتبارات سال گذشته ما برای فدراسیون‌های ورزشی حدود 65 میلیارد تومان بود كه در كنار آن هم هزینه‌هایی از جمله برای تهیه البسه و رفت و آمد جداگانه پرداخت شد.
وی در پاسخ به این سوال كه چرا از شركت‌های داخلی برای تهیه لباس كاروان ورزشی ایران استفاده نشده است؟ گفت: شركت لنینگ سه هزار تكه به ارزش سه میلیارد تومان البسه رایگان در اختیار ما قرار داد. اگر شركتی در ایران تنها 500 تكه لباس رایگان به ما بدهد، دست آنها را می‌بوسم. اقتصاد مقاومتی همین است كه از ظرفیت بخش خصوصی استفاده كنیم تا باری از روی دوش دولت برداشته شود.
رئیس كمیته ملی المپیك درباره نفوذ رئیس فدارسیون جهانی وزنه‌برداری در تعیین نتایج این رشته در المپیك گفت: این یك فرضیه است كه نمی‌توان آن را رد و یا تائید كرد. به هر حال در رشته‌ای مانند وزنه‌برداری دست ما بسته است. با توجه به اهمیت موضوع دوپینگ در این رشته وادا مستقیما ورود كرده است و دست فدارسیون جهانی از اعمال نفوذ كوتاه شده است. هر چند ورزشكاران ما اگر همین ركوردهایی كه در داخل زده‌اند را در آنجا ثبت كنند دیگر حرف و حدیثی باقی نمی‌ماند.
وی درباره میانگین سنی كاروان ورزشی ایران در المپیك گفت: جوان‌ترین تیم كاروان ایران تكواندو است و مسن‌ترین تیم دوچرخه‌سواری. میانگین سنی كاروان اعزامی 26 سال و نیم است كه از نظر ورزشی سن پختگی به حساب می‌آید. 38 نفر بین همین سن پختگی هستند كه برگ برنده ما برای مدال‌آوری است.
هاشمی درباره عملكرد فدراسیون‌ها در كسب سهمیه گفت: در هفت رشته ورزشی از جمله والیبال، تیراندازی، كشتی، تنیس روی میز، جودو، شمشیربازی رشد داشته‌ایم و در دوومیدانی و شنا همان سهمیه‌های دوره قبل را تكرار كردیم و در تیراندازی با كمان و بوكس سهمیه‌ها كمتر شده است. در بوكس توقع كسب 4 سهمیه را داشتیم و در تیراندازی با كمان هم انتظار داشتیم بیشتر از یك سهمیه كسب كنیم هر چند می‌دانیم فدراسیون‌ها تلاش‌شان را می‌كنند اما برخی مواقع اتفاقاتی پیش می‌آید كه نمی‌شود. البته تنها كسب سهمیه نمی‌تواند ملاك خوبی برای ارزیابی باشد و باید نتایج هم دیده شود.
ورزشی** 2024**1429
۰ نفر