توفان و گرد و غبار سيستان 4592 نفر را راهي مراكز درماني كرد

زاهدان- ايرنا- رئيس مركز فوريت هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زابل گفت: چهار هزار و 592 نفر در سيستان به دليل مشكلات تنفسي ناشي از توفان و گرد و خاك حاكم بر منطقه راهي مراكز درماني شدند.

غلامعلي رفعت روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين افراد به دليل بيمارهاي تنفسي، چشمي و قلبي ناشي از توفان گرد و خاك از 23 تير جاري تا صبح امروز به بيمارستان ها، مراكز بهداشتي درماني و پايگاه هاي اورژانس مراجعه كردند.
وي ادامه داد: چهار هزار و 473 نفر از مراجعه كنندگان سرپايي درمان و 119 نفر نيز در اين مدت بستري شدند.
رئيس مركز فوريت هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زابل گفت: متاسفانه با توجه به خشك شدن تالاب هامون و در نتيجه بروز پديده توفان گرد و خاك همواره مردم منطقه به دليل مشكلات مختلف كه عمده ترين آنها بيماري هاي تنفسي و چشمي است به مراكز بهداشتي درماني و بيمارستان ها مراجعه مي كنند.
رفعت افزود: با وجود تداوم توفان گرد و خاك در سيستان تمامي مراكز بهداشتي و درماني منطقه در حال آماده باش كامل هستند تا به بيماران نيازمند خدمات مطلوب ارائه دهند.
كارشناس هواشناسي سيستان و بلوچستان نيز گفت: وزش باد همراه با گرد و غبار ميزان غلظت ذرات معلق در هواي سيستان (زابل، هيرمند، زهك، نيمروز و هامون) را در شبانه روز گذشته به هشت برابر حد مجاز و 2 و نيم برابر حد بحراني رساند.
علي ملاشاهي حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 ميكرو گرم بر متر مكعب عنوان كرد و اظهار داشت: غلظت ذرات معلق در هواي منطقه سيستان در اين مدت به هزار و 139ميكرو گرم بر متر مكعب گزارش شد.
وي ادامه داد: مردم سيستان روز پنجشنبه نيز با توجه به بروز توفان گرد و خاك در منطقه شرايط بسيار بحراني را تجربه كردند به طوري كه ميزان ذرات معلق در هواي منطقه به 16 هزار و 566 ميكروگرم بر متر مكعب برابر با 108 برابر حد مجاز و بيش از 39 برابر حد بحراني رسيد.
كارشناس هواشناسي سيستان و بلوچستان افزود: هم اينك وزش باد شديد همراه با گرد و خاك با شدت كمتر با سرعت 70 كيلومتر برساعت در سيستان در حال وزيدن است اما روزهاي يكشنبه و دوشنبه بر شدت آن افزوده مي شود.
وي تصريح كرد: هواي سيستان روز چهارشنبه جاري به شرايط عادي آب و هوايي بر مي گردد.
بادهاي موسمي 120 روزه از زمان شكل گيري سيستان در شمال استان با اين منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوايل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگي هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد نيز هستند.
سيستان با پنج شهرستان زابل، زهك، هامون، هيرمند و نيمروز در شمال سيستان و بلوچستان واقع شده است.
7316 /8005 /6081