۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۰
کد خبر: 82150663
T T
۰ نفر

سواحل گیلان، فرصتی برای رونق گردشگری حلال

۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۰
کد خبر: 82150663
سواحل گیلان، فرصتی برای رونق گردشگری حلال

رشت - ایرنا- 280 كیلومتر نوار ساحلی گیلان و 9 شهرستان ساحلی استان، زمینه ساز رونق صنعت گردشگری بویژه گردشگری حلال است تا از تمام ظرفیت های ایران استفاده شود؛ موضوعی كه در شعار سومین جشنواره مشاركت ملی گردشگری با عنوان گردشگری حلال - ظرفیت ایرانی نیز مورد توجه قرار گرفت.

آنچه در تعریف گردشگری حلال ذكر شده، این نوع از گردشگری عبارت است از مسافرت به منظور تفریح، تجارت و بهره مندی از سایر خدمات به گونه ای كه در تباین با دستورات اسلامی نبوده و تمهید خدمات مرتبط با آن بر اساس شریعت اسلامی صورت گیرد.
هر ساله ایام تابستان، استان گیلان پذیرای خیل عظیمی از مسافران و گردشگران از اقصی نقاط كشور به منظور بهره مندی از سواحل و تفرجگاه های ساحلی است و به طور طبیعی، فراهم سازی زیرساخت های مناسب در سواحل، می تواند شرایط را برای استقبال و ماندگاری بیشتر مسافران فراهم سازد كه خروجی آن، بی تردید به منافع استان كمك شایانی خواهد كرد.
در همین زمینه، تقی رستم وندی قائم مقام وزیر كشور در امور اجتماعی و فرهنگی و رئیس ستاد ساماندهی سواحل كشور كه پنجشنبه هفته گذشته از نوار ساحلی و طرح های سالم سازی گیلان بازدید كرد، وضعیت كنونی سواحل استان های گیلان و مازندران را از حیث زیرساخت ها برای بهره مندی مسافران و گردشگران از طرح های سلامت دریا امیدبخش و رو به بهبودی توصیف كرد.
وی با اشاره به وجود خلاء در نگاه استراتژیك به سواحل، بر ضرورت جذب اعتبارات سالیانه برای سه استان ساحلی شمال كشور تاكید و اضافه كرد: با جلب نظر وزیر كشور به این مهم، مكاتباتی نیز با سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای اخذ اعتبارات مناسب انجام شده است.

* با تمام امكانات، سواحل گیلان را برای میزبانی آماده كرده ایم
دبیر ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه های ساحلی گیلان نیز روز شنبه در گفت وگو با ایرنا، از آمادگی كامل استان برای استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران خبر داد و با یادآوری اینكه فعالیت طرح سالمسازی دریا از نیمه خردادماه آغاز شده، بیان كرد: 40 طرح سالمسازی با 80 شناگاه در طول 280 كیلومتر نوار ساحلی گیلان در 9 شهرستان ساحلی استان وجود دارد.
به گفته یونس رنجكش، در انجام طرح های سلامت دریا حدود دو هزار نفر اعم از امداد و نجات و پلیس در حوزه های مختلف طرح ساماندهی سواحل مشاركت دارند.
وی با یادآوری تصویب 260 میلیارد ریال اعتبار برای استان های شمالی كشور در سال 93 اظهار كرد: در سال 93 ، 130 میلیارد ریال از این اعتبارات برای خرید تجهیزات، پرداخت حقوق ناجیان غریق، تجهیز و تكمیل و ساخت طرح های سالم سازی اختصاص یافت.
وی ادامه داد: از این میزان اعتبار تخصیص یافته به استان های شمالی، 54 میلیارد و 500 میلیون ریال مربوط به گیلان بود كه در این زمینه، ضمن پرداخت حقوق و دستمزد ناجیان غریق، 18 دستگاه جت اسكی، 11 دستگاه قایق موتوری، 10 دستگاه موتورسیكلت به همراه تجهیزات مختلف انفرادی و پایگاه های امداد و نجات در استان خریداری شد.
دبیر ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه های ساحلی گیلان اضافه كرد: برای سال 94 هیچ اعتباری به ساماندهی سواحل استان اختصاص نیافت و در سال جاری نیز تاكنون، اعتباری در این زمینه تامین نشده است.

* برگزاری كلاس های آموزشی برای منجیان غریق در راستای حضور در طرح های سالم سازی دریا
رئیس هیات نجات غریق استان گیلان نیز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حضور منجیان غریق در طرح های سالم سازی دریا گفت: پیش از این، كلاس های آموزشی و آمادگی برای منجیان غریق در راستای مشاركت آنها در طرح های سالم سازی دریا تشكیل شده بود.
ناخدا سیروس صداقت كیش امر آموزش و نظارت بر كارهای منجیان غریق را یكی از وظایف ذاتی این هیأت عنوان و اضافه كرد: سال گذشته 600نفر در كلاس های آموزشی و آمادگی طرح های سالم سازی دریا شركت كردند كه در حال حاضر این میزان در سالجاری بین 200 تا 300 نفر است.
وی با تاكید بر ضرورت پرداخت بموقع حقوق منجیان غریق افزود: تحقق این مهم، موجب می شود آنان با رغبت و انگیزه مضاعف در سواحل انجام وظیفه كنند.
از ابتدای فعالیت طرح های سالم سازی دریا در گیلان تاكنون، 9 نفر جان خود را از دست داده اند و این تعداد نیز، در خارج از طرح های سالم سازی و در مناطق خطرآفرین حضور داشته اند.
بیش از 300 نقطه خطرآفرین در سواحل گیلان شناسایی شده ولی طی هماهنگی های انجام شده با هیأت نجات غریق استان، در تمامی طرح های سالم سازی دریا، منجیان غریق حضور دارند.
اقدام متفاوت امسال در ساماندهی سواحل در گیلان، اجرای طرح مدیریت دهیاری ها در مناطق ساحلی است كه همین موضوع، خود زمینه ساز بهره مندی مسافران از ظرفیت های ناشناخته گردشگری روستایی در این استان است.
3019/7296/2007/7294
۰ نفر