۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۷
کد خبر: 82155037
T T
۰ نفر

داغ آتش بر سینه ستبر جنگل های بلوط

۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۷
کد خبر: 82155037
داغ آتش بر سینه ستبر جنگل های بلوط

یاسوج - ایرنا- این روزهای گرم تابستان آنچه سیمای كهگیلویه وبویراحمد را متفاوت از مناطق گرم و كویری كرده است وجود جنگل های سبز و زیباست زیرا سایه سار درختان بلوط این روزها مامن خوبی برای خانوارهای پرشماری است كه به پایتخت طبیعت ایران سفر می كنند.

به گزارش ایرنا، از تعطیلات عید سعید فطر تاكنون مناطق سرحدی كهگیلویه وبویراحمد پذیرای خیل عظیمی از مسافران تابستانی است و سایه سار درختان بلوط برای بسیاری از خانواده ها در مسیر حركت به شهرستان های دنا و بویراحمد فرصت خوبی برای آشتی با طبیعت و لذت بردن از این هوای خنك و مطبوع است.
وجود طبیعت سبز و روح نواز بلوط در كهگیلویه وبویراحمد درحالی است كه بی توجهی برخی گردشگران و اهالی روستایی حاشیه جنگل این روزها باعث خیمه آتش بر سینه سبز و ستبر جنگل بلوط این طلای سبز كهگیلویه وبویراحمد شده است و این امر مشكلات زیادی را برای جنگل ها ، مردم و مسئولان ایجاد كرده است.
در حالی كه از سال گذشته تاكنون بیش از یك هزار و 800 هكتار از جنگل ها و مراتع كهگیلویه وبویراحمد دچار آتش سوزی شده است كه تداوم خشكسالی ها،شیوع بیماری و آفات بلوط و ورود پدیده گرد و خاك صیانت از جنگل ها را برای حفظ خاك، نفوذ آب و محیط زیست سالم و پایدار دوچندان كرده است.
براساس آمار، از این سطح آتش سوزی 647 هكتار در سال جاری رخ داده است.
در اولین روز از عیدسعید فطر امسال سه آتش سوزی در مناطق محتلف كهگیلویه وبویراحمد رخ داد و 30 هكتار از طبیعت زیبای منطقه براثر كم دقتی گردشگران طعمه حریق شد.
روز شنبه گذشته یكی از بدترین روزهای دوستداران طبیعت در كهگیلویه وبویراحمد بود به گونه ای كه وقوع 6 آتش سوزی همزمان به عنوان رویدادی تلخ و كم سابقه مشكلات زیادی را متوجه مسئولان ،مردم و طبیعت زیبای این منطقه كرد.
آتش سوزی منطقه حفاظت شده دنای شرقی در طبیعت مفرح حوالی روستای ده بر آفتاب در 20كیلومتری یاسوج یكی از آتش سوزی های سنگین این روزها بود كه روز جمعه گذشته رخ داد و به مدت 2 روز ادامه داشت.
مدیركل حفاظت محیط زیست كهگیلویه وبویراحمد علت آتش سوزی ها را بی توجهی مردم به حفظ محیط زیست دانست و افزود: بی توجهی گردشگران باعث وقوع آتش سوزی ده بر آفتاب و ایجاد خسارات زیاد به مراتع و جنگل های این منطقه زیبا شد.
سید اسدالله هاشمی افزود: ظهر روز جمعه گذشته آتش سوزی ده برآفتاب رخ داد و غروب مهار شد اما به دلیل وزش باد و وجود كنده های نیم سوز دوباره این آتش روز شنبه فعال شد و برای اطفای آن بسیاری از دستگاه های دولتی از جمله هلال احمر، منابع طبیعی ،آبفای روستایی و بویژه مردم روستای ده بر آفتاب دچار زحمت مضاعف شدند.
وی یكی از ویژگی های مهم اقتصادی و طبیعی كهگیلویه وبویراحمد را وجود جنگل های انبوه و زیبای بلوط برشمرد و افزود:مردم بویژه گردشگران بیش از پیش باید در حفظ این ثروت ملی همكاری و در عین حال دلسوزی كنند.
پراكندگی جنگل ها و سخت گذر بودن برخی مناطق جنگلی باعث شده كه اطفای حریق در برخی مناطق كهگیلویه وبویراحمد به راحتی ممكن نباشد و كوچكترین غفلت باعث خسارات كلان به بكرترین طبیعت منطقه شود.
اگرچه وسعت آتش سوزی منطقه ده برآفتاب هنوز رسمی اعلام نشده است اما به گفته منابع مردمی وسعت این آتش سوزی بیش از 50 هكتار بوده است.
آتش سوزی منطقه بهره عنا باشت از دیگر حوادث ناگوار برای طبیعت كهگیلویه وبویراحمد بود كه بخش زیادی از جنگل و مرتع این منطقه براثر آتش سوزی كه علت آن عمدی نیز اعلام شده است، از بین رفت.
آتش سوزی این منطقه زیبای پوشیده از علوفه غنی، درختان بلوط و بنه روز جمعه تا یكشنبه ادامه داشت و این امر خسارات زیادی را برای طبیعت به دنبال داشت و درعین حال دستگاه های دولتی از جمله منابع طبیعی، هلال احمر، فرمانداری باشت و مردم به مدت سه روز برای اطفای این حریق دچار تلاش و اتلاف وقت و هزینه مضاعف شدند.
عمق این آتش سوزی فاجعه بار برای مواهب طبیعی باعث شد كه از استان فارس چرخبال و هواپیمای آب پاش اعزام شود البته به دلیل شرایط نامناسب كوهستانی استفاده از خدمات این امكانات خدمات هوایی به نحو مطلوب ممكن نشد.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه وبویراحمد علت بخش زیادی از آتش سوزی های این استان را عمدی دانست و افزود: آتش سوزی منطقه بهره عنا باشت به دلیل اختلاف طایفه ای رخ داده است.
سرهنگ محمد رحیم برزمند با بیان اینكه تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، تصریح كرد: ریشه آتش سوزی ها اعم از سهوی و عمدی فرهنگی است زیرا طبیعت را باید به عنوان سرمایه ملی و همگانی است و باید به جای تخریب آن را همگانی حفظ كرد.
وی وسعت خسارات آتش سوزی منطقه بهره عنا باشت را بیش از 50هكتار اعلام كرد و گفت: در 48 ساعت گذشته چند آتش سوزی رخ داد كه هنوز وسعت آنها برآورد نشده است و در عین حال در 44فقره آتش سوزی حدود 647 هكتار از مراتع و جنگل های استان دچار زیان شده است.
مدیركل بحران استانداری كهگیلویه وبویراحمد نبود چرخبال را یكی از مشكلات این استان برای مهار آتش سوزی ها دانست و افزود: تقویت امكانات اطفای حریق از نیازهای این استان است.
سید علی وفایی مقدم اعزام 250 نیرو برای مهار و اطفای آتش سوزی جنگل در كوه بهره عنا شهرستان باشت را بیانگر بخشی از هزینه های آتش سوزی ها دانست و افزود: ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست راهكار كاهش خسارات آتش سوزی است.
وی وقوع 12 فقره آتش سوزی در ظرف سه روز در مناطق مختلف جنگلی كهگیلویه و بویراحمد را یك تهدید جدی برای طبیعت دانست و افزود: 11 مورد از این آتش سوزی ها با تلاش اهالی منطقه، دستگاه های اجرایی و كاركنان مدیریت بحران این استان در كمترین زمان ممكن مهار و اطفا شد.
وی بیان كرد: میزان خسارت های ناشی از این 12 فقره آتش سوزی جنگل در كهگیلویه و بویراحمد تاكنون برآورد نشده و پس از تعیین از سوی كارشناسان اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به سازمان جنگل ها و مراتع كشور اعلام می شود.
وفایی مقدم اظهار كرد: بخشی از آتش سوزی های جنگل و مرتع در كهگیلویه و بویراحمد در فصول گرم سال به دلیل گستردگی پوشش گیاهی استان طبیعی و اجتناب ناپذیر بوده و مقداری نیز ناشی از سهل انگاری مردم و گردشگران در خاموش كردن آتش پس از استفاده از آن است.
وی با اشاره به كمبود امكانات و تجهیزات در كهگیلویه و بویراحمد برای مهار آتش سوزی های جنگل ها و مراتع، افزود: تعامل و همكاری قشرهای مختلف مردم و دستگاه های اجرایی این استان هنگام بروز آتش سوزی جنگل و مرتع برای مهار و اطفای آنها مطلوب است.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: در كنار كم توجهی مردم و بروز حوادث پی درپی آتش سوزی، امكانات، نیروی انسانی و اعتبارات محدود جوابگوی رفع نیازها و اطفای سریع آتش سوزی ها نیست .
عزت الله بهشتی فر روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پراكندگی و سخت گذربودن عرصه های طبیعی استان در كنار كمبود امكانات و محدودیت های اعتباری كار حفاظت و صیانت از جنگل های انبوه این استان را با چالش جدی مواجه كرده است.
وی بیان كرد: با وجود درخواست های مكرر مبنی بر كمبود امكانات ، اعتبار و نیروی انسانی برای صیانت از عرصه های جنگلی استان تاكنون اقدام مناسبی در این راستا صورت نگرفته است.
وی تصریح كرد: قرق بانی كه تنها در یك فقره آتش سوزی بیش از 40 ساعت مداوم مشغول خاموش كردن زبانه های آتش در صخره ها و مناطق سخت گذر است حدود پنج ماه گذشته تاكنون حقوقی دریافت نكرده است.
در روز جمعه هفته گذشته 6 فقره آتش سوزی بیش از 100 هكتار از جنگلها و مراتع كهگیلویه و بویراحمد را نابود كرد.
وی تعداد قرقبان های مستقر در عرصه های جنگلی و مرتعی استان را هم اكنون 86 نفر اعلام كرد و گفت: این تعداد نیروی قرقبان به هیچ وجه جوابگوی حفاظت از عرصه های منابع طبیعی با وجود سخت گذر و كوهستانی بودن نیست.
وی گفت: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر پنج تا هفت هزار هكتار عرصه منابع طبیعی یك قرقبان تعیین شده در حالی این میانگین در استان كهگیلویه وبویراحمد بیش از 75هزار هكتار برای یك قرقبان است.
بهشتی فر با اشاره به وقوع 6 فقره آتش سوزی در روز جمعه گذشته در سطح عرصه های طبیعی استان ،گفت: آتش سوزی منطقه دالون (بهره عنا) در شهرستان باشت سخت ترین و در عین حال دارای بیشترین وسعت آتش سوزی بود.
وی با بیان اینكه اتش سوزی در منطقه دالون باشت پس از گذشت 40 ساعت با همكاری نیروهای مردمی، هلال احمر و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی مهار شد، گفت: در برخی مناطق فعالیت های تشكل های مردمی بسترخوبی برای صیانت از جنگل ها و اقدام سریع برای مهار آتش سوزی ها را فراهم كرده است.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه وبویراحمد گفت: در سال گذشته بیش از یك هزار و200 هكتار از عرصه های جنگلی و مرتعی استان دچار خسارت ناشی از آتش سوزی شد.
كهگیلویه وبویراحمد حدود یك میلیون و 200 هزار هكتار جنگل و مرتع دارد.
6162/ 6075
مظفر عدالت نسب
۰ نفر