۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۵۴
کد خبر: 82157047
T T
۰ نفر
آبرسانی از سد ارداك به مشهد 20 میلیارد ریال اعتبار می خواهد

مشهد- ایرنا- معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: عملیات طرح آبرسانی از سد ارداك به مشهد برای كمك به تامین آب این كلانشهر، تا بهره برداری فقط نیازمند 20 میلیارد ریال اعتبار است.

علیرضا طاهری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات اجرای طرح آبرسانی از سد ارداك به مشهد از سال 1385 آغاز شده و تاكنون 430 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
وی همچنین از بدهی 50 میلیارد ریالی شركت آب منطقه ای خراسان رضوی به پیمانكاران در اجرای خط انتقال سد ارداك خبر و ادامه داد: با این حال اگر 20 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یابد پروژه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
معاون شركت آب منطقه ای خراسان رضوی طول عملیات لوله گذاری از سد ارداك واقع در شمال غرب مشهد تا این كلانشهر را 56 كیلومتر ذكر كرد.
وی گفت: میزان آبدهی سد ارداك 23 میلیون مترمكعب است كه برای كمك به تامین آب مشهد در تابستان و هنگام اوج مصرف پیش بینی شده است.
طاهری منبع كنونی تامین حدود 50 درصد از آب مصرفی مشهد را سد دوستی ذكر و بیان كرد: نیاز سالانه آب این كلانشهر حدود 250 میلیون مترمكعب است كه 75 تا 100 میلیون مترمكعب آن از طریق سد دوستی تامین می شود.
وی منابع فعلی تامین آب مشهد را شامل سدهای دوستی، طرق، كارده و همچنین منابع زیرمینی و چاهها عنوان و اظهار كرد: سهم سدهای طرق و كارده در تامین آب مشهد كمتر از 20 درصد است.
معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: در حالی متوسط مصرف روزانه آب در كلانشهر مشهد هفت مترمكعب در ثانیه و در هنگام اوج مصرف 12 مترمكعب در ثانیه است كه این كلانشهر تنها شهر در كشور است كه بین میانگین مصرف روزانه و حداكثر مصرف آن اختلاف دو برابری وجود دارد.
وی همچنین تعداد سدهای فعال در خراسان رضوی را 29 مورد در شهرستانهای تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، نیشابور، كلات و فریمان عنوان كرد.
سد ارداك در 70 كیلومتری شمال غرب مشهد قرار دارد كه با هدف مهار، كنترل، ذخیره و تنظیم جریانهای دائم و فصلی رودخانه ارداك در موقعیت تلاقی دو آبراهه اصلی 'آبقد و میانمرغ' به نام دوآبی احداث شده است.
3027/1858