۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۶:۰۶
کد خبر: 82158478
T T
۰ نفر
رويكرد وزارت علوم در فعاليت هاي فرهنگي جلب مشاركت همه دانشگاهيان است

تهران-ايرنا-معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: رويكرد وزارت علوم در فعاليت هاي فرهنگي جلب مشاركت همه دانشگاهيان است.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، سيد ضياء هاشمي در نشست مشترك دبيران شوراي مديران فرهنگي و اجتماعي مناطق 10 گانه دانشگاه هاي دولتي سراسر كشور بر نهادينه شدن و استمرار برنامه هاي فرهنگي دانشگاهها تاكيد كرد .
وي با بيان اينكه نسبت بودجه فرهنگي دانشگاه ها با تكاليف خواسته شده از آنها سازگار نيست گفت: براي رسيدن به اهداف فرهنگي مورد نظر مسئولان بايد همه بخش هاي دانشگاه ها در برنامه هاي فرهنگي مشاركت كنند.
هاشمي با اشاره به برنامه هاي فرهنگي اجرا شده در دانشگاه هاي كشور گفت: در سال تحصيلي گذشته بيش از 110 هزار برنامه فرهنگي در دانشگاه هاي سراسر كشور اجرا شده است و انتظار داريم اين تعداد در سال تحصيلي آينده افزايش هم يابد.
وي اضافه كرد: افزايش برنامه هاي فرهنگي دانشگاه ها در حالي انجام شده است كه هيچ افزايشي در بودجه هاي فرهنگي نداشتيم.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ادامه داد: سال تحصيلي آينده سال ميوه چيني از تلاش هاي سه سال گذشته است و بايد در سال آينده رشد جهشي در حوزه هاي فرهنگي داشته باشيم و توقع ما رشد كيفي برنامه ها است.
هاشمي با اشاره به اينكه نهمين جشنواره نشريات دانشجويي را پرشكوه تر از سال هاي قبل برگزار كرديم گفت: سال آينده بايد سال نشاط فرهنگي، سياسي و اجتماعي در دانشگاه ها باشد، كه در همين راستا جشنواره رويش را در آذرماه برگزار مي كنيم
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اظهار كرد: حمايت ما از تشكل هاي انقلابي مضاعف شده است و انتظار ما اين است كه همه تشكل ها بايد انقلابي باشند و از جناحي شدن پرهيز كنند.

** حمايت وزارت علوم از مطالعات ديني و مباحث احياي تمدن اسلامي در دانشگاه ها
معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم با اشاره به ايجاد مركز مطالعات ديني براي احياي تمدن اسلامي در دانشگاه محقق اردبيلي گفت: يكي از اهداف كلان وزارت علوم حمايت از مباحث احياي تمدن اسلامي و تقويت مطالعات ديني ر دانشگاهها است.
هاشمي گفت: راه اندازي مركز مطالعات ديني براي احياي تمدن اسلامي در دانشگاه محقق اردبيلي اقدام مباركي است و يكي از اهداف كلان وزارتخانه ورود به مباحث ديني و اسلامي و احياي تمدن اسلامي است.
وي با بيان اينكه افزايش چند برابري فعاليت هاي فرهنگي دانشگاه محقق اردبيلي قابل تقدير است، افزود: در سياست هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برنامه هاي فرهنگي جزء برنامه هاي اصلي دانشگاه ها است و اين فعاليت ها جزء فعاليت هاي جنبي محسوب نمي شود.
معاون فرهنگي و اجتماعي با بيان اينكه همدلي و هم انديشي موجب هم افزايي مي شود، گفت: انديشه و تفكرات مختلفي در دانشگاهها وجود دارد اما بايد با وحدت رويه در مسير و هدف مشترك گام برداشت.
وي با اشاره به اينكه حضور روزانه 420 نفر دانشجو در فعاليت هاي فرهنگي دانشگاه محقق اردبيلي ارزشمند است، ادامه داد: مي توان با تلاش بيشتر اين تعداد را افزايش داد و دانشگاه محقق اردبيلي ظرفيت افزايش آن را دارد.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اظهار كرد: دفاع از حريم دانشگاه، دانشجو و اساتيد رسالت مهم مديريت دانشگاه است و مديريت بايد سپر بلاي آنها در اتفاقات باشد چرا كه در اين زمينه مسئوليت هاي خطيري دارد.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ادامه داد: در جامعه اي زندگي مي كنيم كه تنوع ديدگاه وجود دارد اما ما هراسي از اين تنوع انديشه نداشته بلكه از آن استقبال مي كنيم و يكي از شعارهاي دولت تدبير و اميد استقبال از تنوع ديدگاه ها و بهره گيري از آنها در پيشبرد اهداف نظام جمهوري اسلامي ايران است.
وي با بيان اينكه دولت تدبير و اميد از نقد و ديدگاه هاي مختلف استقبال مي كند، اضافه كرد: نقد بايد راهگشا، سازنده و منصفانه باشد و دولت تدبير و اميد اعلام كرده است كه فضا را براي منتقدان باز كرده و منتقدان در اين دولت نبايد لكنت زبان داشته باشند.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: دانشگاه بايد در شفاف سازي پيشگام شود و نقد و نظرات كارشناسي و علمي خود را مطرح كند.
هاشمي با اشاره به اينكه دولت تدبير و اميد تشكل هاي دانشجويي را تهديد نمي بيند بلكه به ديده فرصت به آنها مي نگرد، ادامه داد: مادامي كه دانشگاه در جامعه ايفاي نقش نكرده و به رسالت اجتماعي خود عمل نكند، جامعه نمي تواند به سمت توسعه پيش رود.
وي افزود: نظام جمهوري اسلامي ايران ساختار غني و مديران توانمند و سالم دارد و سو استفاده عده اي از افراد نبايد به پاي نظام نوشته شود.
وي با بيان اينكه مديريت دانشگاه بايد به نسل جوان خلاق و مطالبه گر اعتماد كند، تصريح كرد: رويكرد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعتماد و اتكا به استاد و دانشجو است.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اضافه كرد: دانشگاه كانون علم، دين و فرهنگ است و بايد همگام با سياست هاي كلان نظام و منويات مقام معظم رهبري پيش رود.

** مديران فرهنگي دانشگاه ها مسئول انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل امروز هستند
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ضمن حضور در مزار شهداي گمنام دانشگاه محقق اردبيلي و تجديد ميثاق با آرمانهاي شهدا تاكيد كرد: مديران فرهنگي دانشگاه مسئول انتقال فرهنگ دفاع مقدس و شهادت به نسل امروز هستند
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم؛ هاشمي در آيين تجديد ميثاق با شهداي گمنام دانشگاه محقق اردبيلي گفت: شهداي گرانقدر نعمت بزرگي براي كشور علي الخصوص دانشگاه ها هستند، لذا تسريع در احداث بناي يادمان شهداي گمنام دانشگاه محقق اردبيلي يك ضرورت است.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزود: مسئولين فرهنگي دانشگاه ها بايد در انتقال فرهنگ دفاع مقدس و شهادت به نسل امروز تمام تلاش خود را به كار بگيرند.
فراهنگ**9187**1440
۰ نفر