۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۰۳
کد خبر: 82159278
T T
۰ نفر
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي: نماز جمعه رسانه مردم است

مشهد- ايرنا- عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: نماز جمعه رسانه خدا، مردم و حكومت صالح است.

حسن رحيم پور ازغدي در سخنان پيش از خطبه هاي نماز جمعه مشهد در حرم مطهر امام رضا(ع) به پنجم مرداد سالروز برپايي نخستين نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامي به امامت مرحوم آيت الله طالقاني اشاره و بيان كرد: نماز جمعه تريبون توجيه، تسليم و تكرار نيست بلكه كرسي آگاهي، آزادي، دفاع از مظلوم و اعتراض به ظالم است.
وي افزود: خط قرمزهاي ساختگي حتي به نام دين و مذهب قابل قبول نيست و به توصيه امام خميني(ره) بايد آزادانديشي در حوزه هاي علميه را پي گرفت و مراقب بود گرفتار اسلام ساختگي به شرط من و در دايره مجهولات من نشد.
او ادامه داد: نمازهاي جمعه بايد مسائل مهم زندگي را از منظر زندگي عادي و مباحث اسلامي طرح و حل كنند و حرف جديد، كشف جديد، پاسخ جديد و نيازهاي جديد را طرح نمايند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: برخي مي گويند نقد مدام منفي بافي است و اين در حالي است كه اگر همه افراد در خصوص همه مسائل با هم توافق كنند نشانگر نفاق در جمع آنهاست.
وي نماز جمعه را نوعي امر به معروف و نهي از منكر توصيف و بيان كرد: امر به معروف و نهي از منكر يعني انتقاد، نظارت و مطالبه كه واجب شرعي است و نوعي درگيري دائمي با وضع موجود مي باشد.
رحيم پور ازغدي افزود: امر به معروف و نهي از منكر مساله اي است كه انجام آن را خدا از ما خواسته اما اغلب به آن تن نمي دهيم چون يا دانش انجام اين كار را نداريم يا نمي خواهيم كه اين كار را انجام دهيم زيرا كه منافعمان اقتضا نمي كند.
وي ادامه داد: كسي كه امر به معروف و نهي از منكر مي كند با معيار احكام خدا و حقوق مردم با وضع موجود درگير مي شود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: عده اي بيان مشكلات، ضعفها و مفاسد را تضعيف نظام مي دانند در حالي كه در برابر فساد يا بايد انكار كرد يا توجيه و يا اصلاح، كه امر به معروف و نهي از منكر اصلاح فساد است و موجب تقويت نظام مي شود.
وي افزود: مصلحت انديشي يعني اهم و مهم كردن امور و در نظر گرفتن مهمترين مصلحت اجتماع و مردم و امت نه محافظه كاري.
رحيم پور ازغدي ادامه داد: نماز جمعه بدون نهي از منكر نماز جمعه اهل بيت(ع) نيست بلكه نماز جمعه اموي، عباسي، عثماني و وهابي است.
وي گفت: اصلاح مردم و حكومت وظيفه نماز جمعه است و اگر نماز جمعه در باتلاق محافظه كاري و ترسيدن از اين و آن بيافتد نمي تواند به وظيفه شرعي اش عمل كند.
1922/1858