۲ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۴۲
کد خبر: 82161002
T T
۰ نفر
آغاز هفته بزرگداشت روز اردبيل با افتتاح نمايشگاه سنگ هاي قيمتي در نگارخانه خطايي

اردبيل - ايرنا- هفته بزرگداشت روز استان اردبيل با افتتاح نمايشگاه سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي عبدالحسين بدايتي در نگارخانه خطايي مجموعه جهاني شيخ صفي الدين اردبيلي آغاز شد.

به گزارش روابط عمومي و مركز اطلاع رساني اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل، دبير روز اردبيل با بيان اينكه نمايشگاه سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي به مدت 9 روز از امروز تا دهم مرداد ماه سال جاري در نگارخانه خطايي مجموعه جهاني شيخ صفي الدين اردبيلي داير است، گفت: همچنين در كنار اين نمايشگاه، كارگاه زنده آموزش تراش سنگ هاي قيمتي براي علاقمندان درحال برگزاري است.
توحيد دلاور قوام هدف از برگزاري نمايشگاه سنگ هاي قيمتي با رويكرد 'جواهرسازي در دوره صفوي ' در آغازين هفته بزرگداشت روز اردبيل را نقش عمده سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي در اقتصاد گردشگري دنيا عنوان كرد و افزود: بيش از يك هزار و 301 سنگ شامل فسيل، عقيق، كوارتز، دُرّ كوهي، لاجورد، يشم، آماتيست، ابسيدين و غيره در نمايشگاه مذكور براي عموم علاقمندان به نمايش گذاشته شده است.
به گفته عبدالحسين بدايتي سنگ شناس و پژوهشگر سنگ هاي قيمتي؛ سنگ هاي به نمايش گذاشته شده در اين نمايشگاه از دامنه كوه هاي استان اردبيل چون سبلان، خلخال، كوه هاي تالش و بوزقوش سهند استخراج و جمع آوري شده است.
نويسنده، شاعر و پژوهشگر فرهنگستان جمهوري آذربايجان نيز در آئين افتتاح اين نمايشگاه هدف از سفر خود به اين استان را ذوق و اشتياق شخصي خود براي شركت در مراسم هاي فرهنگي و ادبي هفته بزرگداشت روز استان اردبيل، تكميل سياحت نامه خود، تحقيق و پژوهش در مورد دين اسلام و زيارت بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي و بقاع متبركه استان بيان كرد و گفت: تلاش داريم هر سال يك كتاب از شاعران آذري زبان ايران در جمهوري آذربايجان به چاپ برسانيم.
سونا خيال ضمن ابراز خرسندي و خوشحالي از بازديد از نمايشگاه سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي، خاطرنشان كرد: چنين نمايشگاه هايي در جمهوري آذربايجان نيز برگزار مي شود اما اين نمايشگاه گسترده تر و پر محتواتر برگزار شده است.
آچيكو موراكامي استاديار رشته اقتصاد دانشگاه هوكايدو ساپورو كشور ژاپن نيز در بازديد از نمايشگاه سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي هدف از حضور خود در هفته بزرگداشت روز استان اردبيل را آشنايي با گوشه اي از فرهنگ فولكلور اين استان عنوان كرد و گفت: به جهت علاقه شخصي خود در حال پژوهش و تحقيق در مورد فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي سازمان هاي مردم نهاد، خيريه و خوداشتغالي زنان ايراني در خانه هستم.
6016