۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۴۳
کد خبر: 82161712
T T
۰ نفر
تولید 764 هزار تن حبوبات تا پایان برنامه پنجساله ششم توسعه كشور

تهران - ایرنا - مدیركل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادكشاورزی از هدفگذاری برای تولید 764 هزار تن حبوبات تا پایان برنامه ششم توسعه در قالب طرح افزایش ضریب خوداتكایی و سیاست های اقتصاد مقاومتی خبر داد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهادكشاورزی، كاوه خاكسار پیش بینی كرد تا سال 1399 حدود 303 هزار تن نخود، 108 هزار تن عدس، 285 هزار تن لوبیا و 68 هزارتن سایر حبوبات در كشور تولید شود.
وی افزایش عملكرد و پایداری تولید حبوبات را از اهداف دفترغلات و محصولات اساسی عنوان كرد و گفت: به منظور تحقق اهداف برنامه پنجساله ششم توسعه كشور در حوزه حبوبات، پروژه هایی همچون ساماندهی بذر، تغذیه گیاهی و مصرف بهینه كود، توسعه مكانیزاسیون، مدیریت فنی و ارتقای بهبود عملیات زراعی، كنترل عوامل خسارت زا، همكاری با مراكز بین المللی مانند ایكاردا، حمایت از طرح های كاربردی تحقیقاتی، كشاورزی حفاظتی و بیمه محصولات تهیه و اجرای آن از امسال آغاز شده است.
خاكسار، سطح زیركشت حبوبات پاییزه و بهاره سال زراعی 95-1394 را 809 هزار هكتار عنوان و برآورد كرد از این سطح نزدیك به 750 هزارتن محصول تولید شود.
وی سطح زیركشت حبوبات در سال زراعی 94-1393 را 776 هزار هكتار و كل تولید را 590 هزار تن اعلام كرد.
خاكسار میزان حبوبات مورد نیاز كشور را 750 هزار تن عنوان كرد و گفت: در سال زراعی 95-1394 استان های كرمانشاه با 145 هزار هكتار، لرستان 102 هزار و 510 هكتار و كردستان با 81 هزار و 382 هكتار بیشترین سطح كشت نخودرا به خود اختصاص داده اند.
به گفته مدیر كل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت وزارت جهادكشاورزی ، بیشترین سطح كشت عدس مربوط به اردبیل با 26 هزار و 347 هكتار، آذربایجان شرقی با 26 هزار هكتار و لرستان با حدود 18 هزار و 830 هكتار است.
وی بیشترین سطح كشت لوبیا را مربوط به استان های لرستان با 20 هزار هكتار، فارس 18 هزار هكتار و خوزستان 14 هزار و 500 هكتار دانست.
خاكسار با بیان این كه در نتیجه اقدام ها و اجرایی شدن برنامه ها، عملكرد حبوبات افزایش نشان می دهد، اظهارداشت: عملكرد نخود از 445 كیلوگرم در واحد سطح در سال زراعی 94-1393 به 597 كیلوگرم در سال زراعی جاری ، عدس از 521 كیلوگرم به 619 كیلوگرم، لوبیا از 2119 كیلوگرم به 2293 كیلوگرم و سایر حبوبات مانند ماش و باقالا از 1668 كیلوگرم به 2206 كیلوگرم رسیده است.
وی افزود: براساس گزارش ها، در نتیجه افزایش عملكرد تولید، امسال نخود نزدیك به 50 هزار تن، لوبیا حدود 10 هزار تن و سایر حبوبات به غیر از عدس، بیش از نیاز داریم و از این رو برای صادرات مازاد تولید این محصولات برنامه ریزی كرده ایم.

** افزایش سه برابری عملكرد با كشت پاییزه
این مقام مسوول، انتقال كشت بهاره حبوبات به كشت پاییزه و انتظاری را از سیاست های معاونت امور زراعت وزارت جهادكشاورزی به منظور افزایش عملكرد و ضریب خوداتكایی این محصولات دانست و تصریح كرد: در كشت پاییزه، عملكرد تولید بین دو تا سه برابر افزایش می یابد.
وی به اجرای پروژه مقایسه ارقام نخود، عدس و لوبیا در استان های مختلف در راستای افزایش عملكرد و پایداری تولید اشاره كرد و گفت: اجرای این طرح موجب شده، كشاورزان در انتخاب ارقام، مشاركت داشته باشند.
خاكسار، ساماندهی بذر را از دیگر پروژه ها برای افزایش ضریب خوداتكایی و پایداری تولید نام برد و اظهار داشت: یكی از مشكلات در زمینه تولید حبوبات، نداشتن بذر كافی است و اكثر كشاورزان برای كشت این محصولات از بذرهای خودمصرفی استفاده می كنند. بنابراین تولید بذر لوبیا، نخود و عدس در دستور كار قرار گرفته و برای نخستین بار امسال بذر عدس در كشور تولید شده است.
وی اجرای پروژه توسعه روش های نوین آبیاری به خصوص آبیاری تیپ(نواری) را در راستای افزایش عملكرد و پایداری تولید مهم ارزیابی و تصریح كرد: در بین حبوبات، لوبیا محصول آب بر است از این رو تاكنون بیش از پنج هزارهكتار از اراضی زیركشت لوبیا با روش تیپ آبیاری شده است و سایر مزارع نیز باید به این سیستم آبیاری مجهز شوند.
مدیر كل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت ادامه داد: با استفاده از روش آبیاری تیپ حداقل دو سوم میزان مصرف آب كاهش می یابد ضمن آن كه تا 35 درصد افزایش عملكرد خواهیم داشت.

** نخستین كشت نشایی لوبیا در اصفهان و فارس
وی با بیان این كه برای نخستین بار در دو استان اصفهان و فارس كشت نشایی لوبیا انجام شده است، گفت: كشت نشایی لوبیا در سطح یك هكتار به طور آزمایشی صورت گرفته و پیش بینی شده با این روش كشت، علاوه بر دو نوبت صرفه جویی در مصرف آب ،15 تا 20 روز طول زمان رشد این گیاه كاهش یابد.
خاكسار همچنین از كشت پایلوت نخود و عدس دیم در تعدادی از مزارع در 10 استان كشور خبر داد و افزود: در این مزارع تمام اصول فنی و یافته های تحقیقاتی اجرا می شود كه منجر به افزایش عملكرد خواهد شد.
وی با اشاره به این كه امسال 26 لاین جدید نخود از ایكاردو به كشور انتقال یافته و در استان های آذربایجان شرقی، كرمانشاه ، كردستان و لرستان به طور آزمایشی كشت شده است، تصریح كرد: براساس گزارش ها، دو لاین از 26 لاین برای كشت مناسب ارزیابی شده است.
خاكسار،هزینه تولید حبوبات برای كشاورزان را بالا دانست و گفت: بیشترین هزینه مربوط به مرحله كاشت و برداشت است و از این رو ما به ارقام مناسب برای كشت و ماشین های برداشت محصول نیاز داریم.
وی افزود: امسال برای نخستین بار به طور آزمایشی در استان های كردستان، كرمانشاه و لرستان با استفاده از كمباین مخصوص، برداشت نخود انجام شده است.
به گزارش ایرنا، سالیانه بیش از 110 میلیون تن انواع محصولات كشاورزی زراعی، باغی، شیلاتی دام و طیور تولید و به بازار داخلی عرضه می شود و بخشی از مازاد این محصولات نیز به كشورهای هدف صادر می شود.
اقتصام**9186 **1561