۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۱۱
کد خبر: 82162205
T T
۰ نفر

مشهد میزبان استانداران مرزی ایران و افغانستان

۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۱۱
کد خبر: 82162205
مشهد میزبان استانداران مرزی ایران و افغانستان

مشهد- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: مشهد به مدت دو روز میزبان نشست مشترك استانداران شرق ایران و والیان استانهای مرزی افغانستان شامل هرات، فراه و نیمروز خواهد بود.

سیدمحسن صادقی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نشست طی روزهای چهارم و پنجم مرداد جاری با حضور استانداران سیستان و بلوچستان خراسان جنوبی و خراسان رضوی، والیان سه ولایت مرزی كشور همسایه و معاونان وزرای كشور افغانستان و ایران برگزار می شود.
وی هدف این نشست مشترك را توسعه همكاریها و مبادلات مرزی و حل چالشهای موجود بر سر راه توسعه این مناسبات اعلام و بیان كرد: حل مسائل امنیتی، ارتقا روابط علمی، اقتصادی، بهداشتی و گردشگری از مباحث مورد توجه در این چارچوب هستند.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: همچنین رسیدن به تفاهم برای توسعه همكاریها درحوزه های كشاورزی، پزشكی، دانشگاهی، درمان و توریست درمانی، صدور خدمات فنی و مهندسی و نیز مسائل مرزی برای تسهیل در مبادلات كالا و مسافر از جمله زمینه های مورد بررسی و تبادل نظر در این نشست خواهد بود.
وی همكاری اتاقهای بازرگانی، فعال نمودن اتاقهای مشترك و شتاب در تكمیل و راه اندازی راه آهن خواف - دوغارون - هرات افغانستان را از دیگر مباحث مطرح در نشست مشترك مسئولان ایران و افغانستان برشمرد.
صادقی گفت: در روز نخست این نشست علاوه بر سخنرانیها، كمیته های مشترك كاری برای امضای یادداشت تفاهم در حوزه های مختلف تشكیل می شود.
وی افزود: نشست فعالان بخش خصوصی با استانداران سه استان شرقی ایران و والیان فراه، هرات ونیمروز افغانستان از دیگر برنامه های حاشیه ای این اجلاس است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: روز دوم اجلاس با حضور وزیر كشور دولت جمهوری اسلامی ایران برگزار و طی آن تفاهمنامه های همكاریهای مشترك بین دو كشور امضا می شود.
جمهوری اسلامی افغانستان با حدود 653 هزار كیلومترمربع وسعت و افزون بر ۳۱ میلیون نفر جمعیت یكی از دو همسایه شرقی جمهوری اسلامی ایران است. این كشور همسایه مركب از ۳۴ ولایت(استان) و 400 ولسوالی(شهرستان) است.
هر ولایت توسط یك والی اداره می‌شود كه رئیس‌جمهور افغانستان وی را منصوب كرده است. عالیترین مقام دولت در ولسوالی نیز ولسوال نامیده می شود كه توسط والی گمارده می‌شود.
مرز مشترك ایران و افغانستان به طول حدود 945 كیلومتر از شمال و از دهانه ذوالفقار واقع در نقطه مرزی مشترك ایران، افغانستان و تركمنستان تا كوه ملك سپاه در نقطه مرزی با پاكستان در جنوب امتداد دارد. طول این خط مرزی شامل 709 كیلومتر خشكی و 236 كیلومتر مرز آبی است.
مهمترین شهرهای نزدیك به مرز افغانستان در ایران شامل تربت جام و تایباد در خراسان رضوی و میلك و زابل در سیستان و بلوچستان هستند. فراه و هرات نیز عمده ترین شهرهای افغانستان در نزدیكی مرز ایران هستند.
بر اساس قرارداد مرزی سال 1306 شمسی بین ایران و افغانستان مرزبانان دو كشور در سه نقطه مرزی مورد توافق مستقر بوده و به امور مرز مشترك رسیدگی می كنند.
دروازه های بین المللی مرز زمینی دو كشور از سمت ایران شامل معبر 'دوغارون' در شهرستان تایباد واقع در شرق خراسان رضوی و 'میلك' در شهرستان هیرمند استان سیستان و بلوچستان به منظور رفت و آمد مسافر و مبادله و ترانزیت كالا فعال هستند.
پایانه مرزی 'اسلام ‌قلعه' واقع در ولایت هرات افغانستان نیز در نقطه صفر مرزی آن كشور در جوار گمرك دوغارون ایران قرار دارد.
ولایت هرات افغانستان با یك میلیون 700 هزار جمعیت به مركزیت شهر هرات، ولایت فَراه آن كشور با حدود 900 هزارنفر نفر جمعیت و مركزیت شهر فراه و ولایت نیمروز افغانستان با 149 هزار نفر جمعیت و مركزیت شهر زرنج در جوار مرز ایران قرار دارند.
همچنین استان خراسان جنوبی دارای 400 كیلومتر مرز مشترك با كشور افغانستان و چهار بازارچه مرزی شامل یزدان، دوكوهانه، بازارچه مرزی گلورده(میل 73) و ماهیرود در این نوار مرزی است.
استان سیستان و بلوچستان نیز با كشور افغانستان ۳۰۰ كیلومتر مرز مشترك و دو بازارچه مرزی میلك و گمشاد در طول مرز دارد.
خراسان رضوی نیز حدود 302 كیلومتر مرز مشترك با افغانستان دارد.
30 درصد صادرات ایران به افغانستان مربوط به خراسان رضوی و عمده بازرگانان فعال در آن كشور خراسانی هستند.
گمرك دوغارون واقع در شهرستان تایباد با یك قرن سابقه فعالیت در فاصله 18 كیلومتری مرز ایران و افغانستان در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و مسافری فعال است.
دوغارون پر رونقترین گمرك خراسان رضوی و پس از گمرك مشهد تنها گمرك مستقل در این استان محسوب می شود كه تقریبا تمام ترانزیت كالا به افغانستان از طریق آن صورت می گیرد.
بیشترین حجم كار این گمرك ترانزیت كالا از طریق بندرعباس بوده و كالاهای تجار افغانستانی از طریق كشورهای حوزه خلیج فارس به گمركات بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به دوغارون ترانزیت می شود.
1906/1858