۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82163162
T T
۰ نفر

آينه كاري تالار برليان كاخ گلستان مرمت شد

۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82163162
آينه كاري تالار برليان كاخ گلستان مرمت شد

تهران - ايرنا - مدير مجموعه جهاني كاخ گلستان گفت: مرمت و پاكسازي آينه كاري هاي تالار برليان كاخ جهاني كاخ گلستان به اتمام رسيد.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا از معاونت ميراث فرهنگي، مسعود نصرتي عنوان كرد: پاكسازي و استحكام بخشي سطوح آينه ها، مرمت ارسي ها و سنگ هاي ازاره مرمري و نصب شيشه سكوريتي بر اساس طرح فضاي دسترسي بازديدكنندگان، از جمله اقدامات صورت گرفته در اين تالار است.
وي درمورد تاريخچه اين بنا، با بيان اينكه پيش از احداث تالار برليان، تالار بلور به جاي آن وجود داشت، گفت: در زمان ناصر الدين شاه به دليل فرسودگي بناهاي قديم ارگ، اغلب آنها را ويران و به جايش ساختمان جديد مي ساختند، تالار بلور نيز به همين دليل خراب و به جايش تالار برليان ساخته شد اما از آنجا كه كف تالار جديد بر روي پي هاي تالار بلور بنا شد، نتوانستند كف آن را به اندازه كف ساير تالارها بالا ببرند.
به گفته نصرتي، تالار بلور از جمله بناهاي دوران فتحعلي شاه قاجار بود كه در كتاب ها و نوشته ها جز نام و اشاره مختصر مطلبي در مورد آن نيست و تصويري كه بتوان طرح و شكل بنا را شناسايي كرد به جا نمانده است و دليل نامگذاري آن احتمالا به سبب آينه كاري هاي بسيار و يا به دليل نصب حوض بلور هشت ضلعي و چلچراغي كه امپراتور روسيه الكساندر اول براي فتحعلي شاه فرستاده بود بلور خوانده مي شد.
تالار برليان كاخ گلستان تا سال 1300 قمري پابرجا بوده است زيرا اعتماد السلطنه در نوشته هاي خود بارها به وجود اين تالار اشاره كرده و در سال 1318 قمري و در زمان مظفر الدين شاه به سبب شكستي كه در آن افتاده بود مورد تعمير قرار گرفت و تزيينات بيشتري بر ان افزوده شد.
تابلو رنگ و روغن بسيار پركار و زيبا اثر يحيي خان فرزند ابوالحسن خان صنيع الدوله از تالار برليان كه در سال 1305 ترسيم شده و اكنون در تالار سلام مجموعه قرار دارد گوياي وضعيت پيش از تعميرات و تغييرات عهد مظفر الدين شاه اين تالار است.
كاخ گلستان در تير سال 1392 در سي‌ وهفتمين اجلاس سالانه كميته ميراث جهاني سازمان يونسكو كه در كامبوج برگزار شد در فهرست ميراث جهاني اين سازمان به ثبت رسيد.
فراهنگ ** 3079 ** 1071