۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۳۵
کد خبر: 82164809
T T
۰ نفر

پرتره عليرضا زرين‌دست در مستند «دست و ديده»

۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۳۵
کد خبر: 82164809
پرتره عليرضا زرين‌دست در مستند «دست و ديده»

تهران - ايرنا - فيلم مستند «دست و ديده» با نگاهي به زندگي و فعاليت حرفه اي عليرضا زرين دست فيلمبردار با سابقه سينماي ايران به كارگرداني اردشير شليله در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي توليد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، شليله درباره ساخت آخرين اثر مستند خود گفت: اين مستند درباره‌ عليرضا زرين‌دست است، هنرمندي كه هميشه نگاه جديدي نسبت به سينما داشته و در تلاش بوده تا ابزار جديدي براي كار فيلمبرداري خلق كند.
وي افزود: مستد «دست و ديده» از دو بخش تشكيل شده كه بخش اول مربوط به دوران جواني و ورود زرين‌دست به عرصه سينماست و بخش دوم هم درباره‌ مستقل شدن و صاحب سبك‌شدن وي در سينماي ايران است.
اين مستند ساز با اشاره به علاقه مندي خود به سبك فيلمبرداري عليرضا زرين‌دست گفت: هميشه با دقت فيلم‌هاي زرين‌دست را دنبال مي‌كردم و سبك او هميشه براي من جذابيت داشت به همين دليل سال گذشته طرح ساخت اين مستند را به مركز گسترش ارائه دادم و با جلب نظر زرين‌دست، اين مستند ساخته شد.
وي درباره‌ روند توليد مستند «دست و ديده» گفت: در سينماي ايران ساخت مستند پرتره تبديل به كليشه شده و بسياري از كارها گفت وگو محور هستند و معمولاً در اين گفت وگوها هم مصاحبه‌شونده به سمت تعريف و تمجيد مي‌رود، اما سعي كردم فاصله خود را با سوژه حفظ كنم و روي كار زرين‌دست تحليل داشته باشم.
شليله افزود: در اين فيلم از نريشن استفاده نكردم و راوي فيلم احمد طالبي‌نژاد است كه در اكثر سكانس‌ها حضور دارد و به تحليل كارهاي عليرضا زرين‌دست مي‌پردازد. جواد طوسي و امير پوريا هم درباره‌ فيلم‌هايي كه عليرضا زرين‌دست فيلمبردار آنها بوده، بحث و تبادل نظر مي‌كنند. كيومرث پوراحمد و داريوش فرهنگ نيز در اين مستند از زرين‌دست مي‌گويند.
اين كارگردان ادامه داد: تصويربرداري اين مستند 10 جلسه به طول انجاميد. لوكيشن‌هاي اين فيلم مستند هم خانه عليرضا زرين‌دست، محل فيلمبرداري سريال «دايي جان ناپلئون»، محل فيلمبرداري فيلم سينمايي «كفشهايم كو» و خانه سينما است. اين فيلم براي اولين نمايش عمومي به دبيرخانه دهمين دوره جشنواره بين‌المللي سينماحقيقت ارائه خواهد شد.
فيلم مستند «دست و ديده» در 80 دقيقه‌اي توليد شده است.
فراهنگ ** 9246 ** 1071