۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۲
کد خبر: 82166007
T T
۰ نفر
عضويت كتابخانه‌هاي تحت پوشش وزارت بهداشت در مكتب

تهران - ايرنا - عضويت كتابخانه‌هاي تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مجمع كتابخانه‌هاي بزرگ كشور(مكتب) به تصويب رسيد.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا از نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، هفتمين جلسه هيات ‌امناي مجمع كتابخانه‌هاي بزرگ كشور(مكتب) به ميزباني سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران برگزار شد.
پيام كبيري رئيس مركز توسعه و هماهنگي اطلاعات و انتشارات علمي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به منظور عضويت مجموعه كتابخانه‌هاي تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور به ارائه گزارشي از وضعيت موجود پرداخت.
بر اساس اين گزارش، در سال 1364، پس از تصويب طرح ادغام آموزش پزشكي در خدمات بهداشتي درماني در مجلس شوراي اسلامي، دانشكده‌هاي مرتبط با موضوع علوم پزشكي از وزارت علوم منفك و به عنوان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني كشور آغاز به كار كردند.
هر استان داراي حداقل يك دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني است كه دانشكده‌هاي پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي، بهداشت، پرستاري، توانبخشي، تغذيه، طب سنتي، مديريت خدمات بهداشتي، فناوري‌هاي نوين پزشكي را دربر مي‌گيرد.
در حال حاضر 62 دانشگاه علوم پزشكي شامل 302 دانشكده، 806 مركز تحقيقاتي،33 پژوهشكده و 55 مركز رشد در سراسر كشور فعال است، اين مجموعه داراي 15 هزار و 430 دانشجو و 18 هزار عضو هيأت علمي است.
اكنون 285 باب كتابخانه دانشكده‌اي، 174كتابخانه بيمارستاني در مجموعه دانشگاه ‌هاي علوم پزشكي و 123باب كتابخانه نيز در مراكز تحقيقاتي، پژوهشكده‌ها و مراكز رشد اين مجموعه وجود دارد.
اين كتابخانه‌ها با بيش از يك ميليون و 300 هزار نسخه كتاب فارسي، يك ميليون و 100 هزار نسخه كتاب لاتين، 900 هزار عنوان منبع ديداري و شنيداري و 520 هزار عنوان پايان‌نامه، توسط حدود دو هزار نيروي انساني اداره مي‌شوند.
بر اساس اين گزارش، برگزاري دوره‌هاي آموزشي تخصصي نظير دوره آموزشي «كتابدار باليني» از ديگر خدمات طراحي شده در ستاد وزارت بهداشت براي همكاران شاغل در كتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها است، منظور از كتابدار باليني، كتابداري است كه در تيم درماني بيمارستان حضور يافته و وظيفه اطلاع‌رساني و ارائه آخرين دستاوردهاي علمي باليني را به پزشك عهده‌دار است.
اين دوره نظر به تفاوت فرآيند كتابداري و اطلاع‌رساني در عرصه باليني طراحي شده است، برگزاري همايش‌هاي دوره‌اي روساي كتابخانه‌هاي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور به صورت فصلي، تأمين منابع الكترونيك به صورت متمركز براي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور، حمايت از دانشگاه‌ها براي خريد منابع چاپي با توزيع اعتبار 20 ميليارد ريالي به صورت سالانه بين كتابخانه‌هاي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور از ديگر فعاليت‌هايي است كه به صورت مستمر انجام مي‌شود.
علاوه بر اين طرح تأسيس و تجهيز كتابخانه‌هاي بيمارستاني وزارت بهداشت در حوزه بيمارستان‌هاي تخصصي كودكان آغاز شده است، پيش‌بيني كتابخوان‌هايي كه بر بالين كودكان بيمار حاضر شده و كتاب بخوانند، بخشي از اين طرح است.
به اشتراك‌گذاري منابع با اعضاي مكتب، به اشتراك‌گذاري تجربيات و منابع انساني، مشاركت در آموزش و ارتقاي دانش علم اطلاعات و دانش‌شناسي، مشاركت در تدوين استانداردهاي ملي كتابخانه‌هاي دانشگاهي و پيگيري امور صنفي و حرفه‌اي در انجمن كتابداران سلامت از زمينه‌هاي همكاري پيشنهادي رئيس مركز توسعه و هماهنگي اطلاعات و انتشارات علمي وزارت بهداشت با مجموعه مكتب بود.
در اين نشست با گزارش ارائه شده توسط كبيري، عضويت اين مجموعه در مجمع كتابخانه‌هاي بزرگ كشور به تصويب اعضاي هيأت امناي مكتب رسيد.
بخش ديگري از اين نشست به ارائه گزارشي از جلسات كارگروه‌هاي مصوب مكتب اختصاص يافت.
بر اين اساس، نخستين جلسه كارگروه «روابط و همكاري‌هاي بين‌الملل» به رياست محمد‌رضا مجيدي، رئيس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي و با حضور نمايندگان اعضاي مكتب تشكيل شد.
طي اين جلسه شرح وظايف اين كارگروه تعيين و به منظور تأييد نهايي به رؤساي دستگاه‌هاي حاضر در مجمع كتابخانه‌هاي بزرگ كشور ارسال شد.
حضور حقوقي منسجم مكتب در نشست‌هاي بين‌المللي و نيز موضوع كارگاه‌هاي آموزشي از ديگر مباحث مطرح شده در نخستين نشست كارگروه روابط و همكاري‌هاي بين‌الملل بود.
كارگروه «نظام هماهنگ ارتباطي ميان كتابخانه‌هاي كشور» نيز با رويكرد ضرورت توجه به زيرساخت‌ها تشكيل و به طرح مباحث ديجيتال‌سازي منابع مشترك، آموزش و فهرست‌نويسي پرداخت. در نخستين جلسه كارگروه «ترويج كتابخواني» نيز موضوع چگونگي تغيير عادت و بالابردن سطح انگيزشي افراد مطرح شد؛ همچنين كارگروه «آموزش و همايش» پس از برگزاري نخستين جلسه، تهيه بانك‌هاي اطلاعاتي كتابداران و كتابخانه‌ها، اساتيد و تجهيزات كتابخانه‌اي را لازمه انجام هرگونه فعاليتي در حوزه آموزش دانست.
همچنين با توجه به گزارش‌هاي ارائه شده توسط هر يك از اعضاي مجمع كتابخانه‌هاي بزرگ كشور طي جلسات هيأت امنا و به منظور آگاهي ‌رساني در زمينه قابليت‌ها و توانمندي‌هاي مجموعه كتابخانه‌هاي بزرگ كشور، مقرر شد همزمان با هفته دولت همايشي با حضور تمام دستگاه‌هاي عضو مكتب برگزار شود.
سيدرضا صالحي‌اميري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، سيدعباس صالحي معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، عليرضا مختارپور دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي، حجت‌‌الاسلام سيدمحمدعلي آل‌هاشم رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران از جمله شركت كنندگان در اين نشست بودند.
فراهنگ ** 1880 ** 1071
۰ نفر