۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۴۸
کد خبر: 82167674
T T
۰ نفر
ارزش قراردادهای نظامی هند و آمریكا به 15 میلیارد دلار رسید

دهلی نو-ایرنا- ارزش قراردادهای نظامی هند و امریكا با امضای قرارداد 1.1 میلیارد دلاری بین دو كشور برای خرید چهار فروند هواپیمای گشت دریایی دوربرد 'پوسیدون -8 آی' به 15 میلیارد دلار رسید.

به گزارش ایرنا،به گفته مقامات دفاعی هند این قرارداد بین 'فرانك كندال' معاون وزیر دفاع امریكا با 'جی موهان كمار'قائم مقام وزارت دفاع هند شب گذشته در دهلی نو به امضا رسید.
معاون وزیر دفاع امریكا كه در صدر یك هیات عالیرتبه از وزارت دفاع این كشور در دهلی نو بسر می برد با قائم مقام وزارت دفاع و 'ای .كی.گوپتا' رئیس بخش تولیدات نظامی هند در خصوص اجرای طرحهای مشترك گفت وگو كردند.
با امضای این قرارداد ارزش معاملات نظامی هند وامریكا به بیش از 15 میلیارد دلار در 10 سال گذشته افزایش می یابد.
آمریكا درحال ترغیب هند برای تولید جنگنده های اف –ای 18 سوپرهورنت ساخت شركت بوئینگ و یا اف 16 تك موتوره فالكون ساخت لیكهود در قالب برنامه ساخت هند است .
كمیته امنیتی كابینه دولت هند به ریاست 'نارندرا مودی 'نخست وزیر در اوایل ماه ژوئیه خرید چهار فروند هواپیمای پوسیدون-8آی را با توجه به تردد مكرر زیردریایی های هسته ای و غیرهسته ای چین در اقیانوس هند تایید كرده بود.
قرار شده نخستین فروند از هواپیمای پوسیدون-8آی در چهارسال و نیم آینده به هشت فروند دیگر این نوع هواپیماها در هند بپیوندد.
هند هشت فروند از هواپیماهای 'پوسیدون-8آی' را از آمریكا طی یك قراردادی به مبلغ 2.1 میلیارد دلار در سال 2009 میلادی از امریكا خرید و در فاصله ماه مه 2013 و اكتبر 2015 در اختیار نیروی دریایی این كشور قرارداد.
نیروی دریایی هند این هواپیماهای مجهز به موشك های مهلك 'هارپون بلاك-2' و اژدرهای سبك وزن 'ام.كی.-54' را برای گشت زنی در اقیانوس هند بكار می گیرد.
هند و امریكا علاوه براین ،قرارداد های خرید 10 فروند هواپیمای سی -17 گلوبماستر -3 به ارش 2.1 میلیارد دلار ،خرید 22 فروند بالگرد تهاجمی آپاچی و بالگرد 'چینوك' به ارزش 3.1 میلیارد دلار را امضا كرده اند.
همچنین قرارداد 737 میلیون دلاری هند و امریكا برای خرید 145 قبضه توپ بسیار سبك ام.777 برای استقرار در مرز هند وچین نیز در مرحله نهایی قرار دارد.
*آساق*264*1600