۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۴۶
کد خبر: 82167721
T T
۰ نفر
بخش چغاميش از فضاي آموزشي مناسب برخوردار نيست

دزفول - ايرنا - مدير آموزش و پرروش دزفول با نامناسب خواندن فضاهاي آموزشي بخش چغاميش گفت:بهسازي فضاهاي آموزشي چغاميش نيازمند توجه جدي مسئولان استان ، كشور و مشاركت خيران است.

به گزارش ايرنا غلامرضا نصرالله پور پنجشنبه در كارگروه بررسي مشكلات آموزش و پرورش بخش چغاميش در محل بخشداري با انتقاد از بي توجهي مسئولان به بخش چغاميش ادامه داد: تا سال 1390 با اعتبارات صندوق ذخيره ارزي كشور امكان تخريب و نوسازي مدارس در كمترين زمان فراهم بود كه از اين فرصت به خوبي براي بهسازي زيرساخت هاي آموزشي بخش چغاميش دزفول استفاده نشد.
وي با اشاره به وضعيت اقتصادي كشور گفت: از سال 1391 نه تنها اجازه تعريف طرح جديد داده نشد بلكه اعتباري براي تعمير واحدهاي آموزشي دزفول نيز ابلاغ نشده است.
نصرالله پور با تقدير از حمايت هاي خيرين و مردم دزفول گفت: در سال هاي گذشته توجه ويژه اي به مناطق محروم و روستايي شهرستان دزفول صورت گرفته و بخش زيادي از تجهيزات و اعتبارات بنياد بركت به اين مناطق اختصاص داده شده ولي عمق محروميت فضاهاي آموزشي اين منطقه به قدري است كه اين كمك ها به خوبي خود را نشان نمي دهند.
وي تعداد دانش آموزان اين شهرستان در مقاطع مختلف را 73 هزار نفر اعلام كرد و گفت: آموزش و پرورش دزفول وسيع ترين آموزش پرورش در كشور و خوزستان است.
نصراله پور با اشاره به دستورالعمل جديد وزات آموزش و پرورش براي تاسيس يك مدرسه گفت: بر اساس اين دستورالعمل با هر تعداد دانش آموزي مي توان دبستان ابتدايي تاسيس كرد و اين در حالي است كه براي تاسيس مدرسه دوره متوسطه اول نياز به حداقل 60 دانش آموز دختر و يا پسر وجود دارد.
نصرالله پور افزود: تاسيس مدرسه دوره دوم متوسطه نيز نياز به حداقل 75 نفر دانش آموز دختر يا پسر دارد ضمن اينكه در صورتي كه دانش آموزان چند روستاي همجوار به اين تعداد برسند امكان تاسيس مدرسه وجود دارد كه اين كار نيازمند رضايت خانواده هاست.
مدير آموزش و پرورش دزفول ادامه داد: حداقل تعداد دانش آموزان براي تاسيس هنرستان 50 نفر و براي مدارس شبانه روزي 80 نفر است.
وي با بيان اينكه نيمي از امكانات جذب شده براي هوشمندسازي مدارس به بخش چغاميش داده شده است اعلام كرد: آموزش و پرورش دزفول آمادگي دارد تا بخش زيادي از هزينه اياب و ذهاب دانش آموزان مناطق محروم براي ادامه تحصيل را پرداخت كند.
نصرالله پور بر حمايت از تاسيس پيش دبستاني در روستاهاي بخش چغاميش دزفول تاكيد كرد و گفت: كودكاني كه پيش دبستاني را طي نكرده باشند به ويژه كودكان مناطق 2 زبانه در ادامه تحصيل در مقطع ابتدايي دچار مشكل مي شوند.
وي افزود: آموزش و پرورش دزفول تمام هزينه ثبت نام دانش آموزان ناتوان از نظر مالي براي ثبت نام در پيش دبستاني را پرداخت مي كند ضمن اينكه كمك هزينه تحصيل و لوازم التحرير دانش آموزان نيازمند را نيز تامين مي كند.
مدير آموزش و پرورش دزفول با اشاره به نظام آموزشي جديد خاطر نشان كرد: در نظام آموزشي جديد نقش خانواده ها بسيار مهم است به همين خاطر توجه خانواده ها بويژه به دانش آموزان مقاطع ابتدايي بسيار اهميت دارد.
وي از جذب 900 ميليارد ريال اعتبار طي روزهاي گذشته خبر داد و گفت: تمام اين مبلغ را در مدارس بخش چغاميش، مناطق روستايي و محروم و همچنين مدارس حاشيه دزفول هزينه مي شود.
نصر الله پور از پيگيري با بنياد بركت براي جلب موافقت ساخت مدرسه در بخش چغاميش نيز خبر داد.
بخشدار چغاميش دزفول با بيان اينكه نيمي از مدارس اين بخش بالاي 50 سال از ساخت آنها مي گذرد گفت: نامناسب بودن فضاها و زيرساخت هاي آموزشي بخش چغاميش دزفول موجب مهاجرت هاي تحميلي ساكنان اين بخش شده است.
شكر الله قارم ادامه داد: در حالي كه جاده دسترسي بخش چغاميش دزفول نسبت به بخش محروم و سخت گذر شهيون بسيار بهتر و قابل دسترس تر و نزديك تر است ولي وضعيت فضاهاي بخش چغاميش از مناطق محروم سردشت و شهيون نامناسب تر اند.
وي گفت: با وجود فاصله نيم ساعته دزفول تا شهر چغاميش، مركز بخش چغاميش تعدادي از دانش آموزان اين بخش مجبور به تحصيل در كانكس هاي فرسوده هستند و اين درحالي است كه در مناطق سخت گذر بخش شهيون نيز مدرسه استاندارد احداث شده و يا در حال احداث است.
بخشدار چغاميش با بيان اينكه خدمات زيادي طي چند سال گذشته در اين بخش انجام شده است اظهار كرد: مشكلات بخش چغاميش مانع ديدن اين خدمات نيست ولي مطالبه به حق مردم توجه بيشتر به اين بخش است.
فريدون مكوندي رييس شوراي بخش چغاميش نيز در اين جلسه نبود امكانات سرمايشي و گرمايشي و نداشتن ديوار كشي مدارس اين روستا را از جمله مشكلات مدرسه اين روستا عنوان كرد.
محمدعلي قبادي رئيس شوراي روستاي بلاديه نيز با غير قابل استفاده بودن مدرسه ابتدايي اين روستا گفت: با وجود بازديدهاي مسئولان از اين مدرسه تا كنون هيچ اقدامي در جهت بازسازي اين مدرسه انجام نشده است.
عليرضا طيموسي دهيار روستاي سيف آباد نبود مشاور تحصيلي در انتخاب رشته را موجب سردرگمي دانش آموزان پايه نهم اين بخش عنوان كرد و گفت: بايد علاوه بر دانش آموران خانواده ها نيز براي هدايت تحصيلي مشاوره ببينند.
رضا زارع عيدي مدير دبستان جندي شاپور شهرك اسلام آباد نيز در اين نشست گفت: با وجود 640 دانش آموز ابتدايي در اين شهرك هيچگونه پيش دبستاني در شهرك اسلام آباد وجود ندارد.
وي ادامه داد: ضعف در امكانات آموزشي شهرك اسلام آباد موجب شده تا يك سوم جمعيت اين شهرك به دزفول مهاجرت كنند.
حميد سعدي دهيار خزينه باقر نيز گفت: پنج رستا با 6 هزار جمعيت از دبيرستان محروم هستند و نبود دبيرستان در اين روستاها موجب ترك تحصيل دانش آموزان به ويژه دانش آموزان دختر پس از مقطع سوم راهنمايي شده است.
وي با اشاره به تغيير نظام آموزشي و افزايش پايه ششم به ابتدايي گفت: براي كمبود فضاي آموزشي دانش آموزان به صورت 2 نوبته در كانكس فرسوده نصب شده در حياط مدرسه درس مي خوانند.
بخش چغاميش دزفول با 27 روستا بيش از 35 هزار نفر جمعيت دارد.
6068