۷ مرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۲۲
کد خبر: 82167965
T T
۰ نفر
رقیب روسی گوگل در راه ایران

مسكو - ایرنا - بررسی زمینه های حضور موتور جست وجوی «یاندكس» روسیه در ایران در جریان مذاكرات هیات ایرانی به ریاست محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با هیات روسی به سرپرستی آركاوی ولوشین رییس یاندكس در مسكو مورد توافق قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، در نشست هیات های ایرانی و روسی كه امروز (پنجشنبه) برگزار شد، جنبه ها و راهكارهای مختلف همكاری های دو كشور در فضای مجازی با توجه به گسترش روزافزون استفاده از اینترنت و شبكه های ارتباطی شكل گرفته در عرصه سایبری بررسی شد.
در جریان این نشست مقرر شد، دو گروه كارشناسی برای مذاكرات چگونگی حضور یاندكس در ایران با هدف ایجاد فضای رقابتی در برابر موتورهای جست وجوی غربی از جمله آمریكایی تشكیل شود.
براساس تفاهم صورت گرفته در این نشست كه در جریان بازدید هیات ایرانی از مركز یاندكس برگزار شد، لزوم رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران بویژه در عرصه اخلاقی مورد تاكید قرار گرفت كه طرف روسی از آن استقبال كرد.
ای-ماركت، وبگردی و بانك های اطلاعاتی از جمله امكانات موتور جست وجوی روسی است كه با شش هزار كارشناس و كارمند در حوزه كشورهای روس زبان (جمهوری های زمان شوروی) و بلوك شرق سابق مورد استفاده گسترده كاربران قرار دارد و در روسیه هم اولین و در جهان نیز چهارمین موتور جست وجوی اینترنتی شناخته می شود.
در دو دور مذاكرات واعظی و نیكلای نیكیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های روسیه نیز بر گسترش همكاری ها در زمینه های مختلف بویژه ارتباطی و اینترنتی و همچنین استفاده از توانمندی های روسیه در فضای مجازی از جمله شبكه شبه فیس بوكی 80 ربانه Contact كه یكی از آنها فارسی است، ایجاد مسیر بین شبكه های اجتماعی ایرانی و روسی، خودكفایی در آی سی تی و همكاری های فضایی و ماهواره ای نیز تاكید شد.
وزیر ارتباطات در مدت حضور سه روزه خود در مسكو، افزون بر دیدار های انجام شده با ورونیكا نیكیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با موضوع تجارت آزاد بین تهران و این اتحادیه با تعرفه صفر و كم برای كالاهای مورد توافق و نیكیفروف، همچنین قرار است با دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت و الكساندر نوواك وزیر انرژی روسیه و رییس روسی كمیسیون همكاری های دو كشور با موضوع توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه مذاكره كند.
مسكو كه تاكنون برنامه های مختلفی را برای مدیریت اینترنت و استفاده های اقتصادی از فرصت های این عرصه اجرا كرده، توانسته است با طراحی موتور جست وجوی ملی یاندكس از مجموعه تمامی رقبای غربی در روسیه پیشی بگیرد و سهم داخلی خود را در این بخش به 57 درصد برساند.
براساس گزارش های اعلام شده، پس از یاندكس، گوگل، یاهو، میل رو و رامبلر روسیه هم در ردیف های بعدی انتخاب كاربران روس زبان قرار دارند.
هم اكنون یاندكس با بیش از 10 میلیارد دلار ارزش گذاری پر كاربردترین موتور اینترنتی در اروپا است كه سال 2013 با پاسخ دادن به بیش از چهار میلیارد و 804 میلیون پرسش اینترنتی، چهارمین موتور جست وجوی جهانی شد و انتظار می رود با توجه به قابلیت ها و امتیازهای خود نسبت به گوگل از جمله پاسخ دادن بهتر به پرسش های مربوط به تاریخ روسیه و یافتن تصاویر با كیفیت در باره این كشور، سهم آن در حوزه كشورهای روس زبان باز هم افزایش یابد.
اروپام ** 1516