۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۴۷
کد خبر: 82170418
T T
۰ نفر

دومین كنگره ملی شعر عفاف و حجاب كلید خورد

۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۴۷
کد خبر: 82170418
دومین كنگره ملی شعر عفاف و حجاب كلید خورد

تهران- ایرنا- نخستین جلسه شورای سیاستگذاری دومین كنگره ملی شعر عفاف و حجاب با حضور اعضای شورای سیاستگذاری برگزار شد.

به گزارش عصر یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا، حمید قبادی دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس كشور در این دیدار در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از برگزاری موفق نخستین كنگره ملی شعر عفاف و حجاب «مستور»، با بیان تأثیرات كنگره و اقبال و درخواست برای ادامه آن در مجموعه وزارت فرهنگ گفت: تشكیل شورای سیاست گذاری به منظور تعیین راه كلی این كنگره ضروری است.
سپس سید حمید رضا برقعی دبیر علمی دوره نخست این كنگره گفت: نخستین كنگره ملی شعر عفاف و حجاب سال گذشته مقدمه ای برای انجام كارهای بزرگ تر بود و «كاربردی بودن اشعار» مهمترین شعار در هر دو دوره كنگره است.
وی افزود: بنابراین امسال هم تصمیم گرفته شده اشعاری با قابلیت های ویژه مانند نوحه و سرود به عنوان دغدغه رهبر معظم انقلاب، به فراخوان اضافه شود.
سعید بیابانكی دیگر عضو شورای سیاستگذاری این كنگره با بیان تأثیر چشمگیر بركت كنگره اول در تولید شعر و مورد استفاده قرار گرفتن این اشعار در كنگره های مختلف گفت: به نظر می رسد كه باز باید اشعار كاربردی تر و قابل تبدیل شدن به محصولات هنری باشد.
اسماعیل امینی از دیگر حاضران در این جلسه، اضافه كردن بخش نوحه (به معنای نوای سوگواری) را مناسب ندانست و گفت: باید عبارت دیگری مانند شعر مداحی یا نغمه های مذهبی آورده شود و در زمینه هایی كه دشمن ورود كرده، برنامه ریزی كنیم و از اقسام متنوع ادبی همچون ساخت ترانه، شعر طنز و ... استفاده كنیم؛ سپس اشعار تولیدی و برگزیده در اختیار طراحان لباس قرار گیرد و در طرح های لباس استفاده شود.
وی با اشاره به خروجی این آثار در جشنواره به شكل كتاب، موسیقی و سرود، اثرگذاری بر قشر جوان از این طریق را بسیار مهم ارزیابی كرد.
میثم مطیعی از مداحان كشور كه به عنوان عضو شورای سیاستگذاری این دوره از كنگره حضور دارد، گفت: چند سالی است كه در ایام فاطمیه یا مناسبت های دیگر، نوحه هایی با مضمون عفاف و حجاب می خوانیم كه بازخورد خوبی داشته و به نظر مدل مناسبی برای بسط و گسترش در سطح كشور است.
وی با اشاره به اشعار این كنگره و تأمین محتوای مورد نیاز مداحان، اشعار دوره نخست را قابل استفاده در هیأت ها دانسته و گفت: منظور از بخش نوحه شعر مبتنی بر سبك آوایی است كه مدح، ستایش و ... را نیز در بر می گیرد و می توان در فراخوان قید كرد كه شعر به همراه آوای اجرا شده ارسال شود.
محمد علی مجاهدی از دیگر چهره های شاخص در شورای سیاستگذاری این كنگره گفت: كاری كه سال گذشته انجام شد امر مباركی بود و آثار خوبی به همراه داشت؛ اما با توجه به اینكه املای ننوشته بی غلط است كاستی هایی هم داشت كه امسال بایست جبران شود و نیاز است یك تیم پژوهشی برای تولید محتوای كنگره شكل بگیرد و آثار پیشنیان در مورد عفاف و پاكدامنی را بررسی و استخراج كند؛ به طوری كه بتوان آن را به صورت یك اثر پژوهشی منتشر كرد و منبع الهامی باشد برای شاعران جوانی كه می خواهند در كنگره شركت كنند.
در ادامه این جلسه علیرضا بكایی رئیس شورای معارف سازمان صدا و سیما و عضو شورای سیاست گذاری با اشاره به مورد غفلت واقع شدن عفاف و حجاب افزود: هرچه در این زمینه فعالیت صورت گیرد باز هم جا دارد و اشعار باید قابلیت رسانه ای شدن و اجرا به صورت های مختلف را دارا باشند.
سید محمد جواد شرافت پژوهشگر، شاعر و نویسنده نیز گفت: باید برای شاعر خوراك محتوایی تولید كرد تا بر اساس آن و ذهنیتی كه پیدا می كند شعر بگوید؛ عفاف و حجاب را فقط ویژه بانوان ندانیم توجه شاعر را به سمتی سوق دهیم كه مرد و زن را در مفاهیمی مثل حیا و وفا با هم نگاه كند.
جواد محمد زمانی رئیس هیئت داوران دوره قبل این كنگره با اشاره به نمره قبولی كنگره در دوره قبل از لحاظ تولید شعر، ادامه دار بودن این راه را ضروری دانست و گفت: باید به گونه ای عمل كرد كه شعر برای مفهوم عفاف و حیا بیشتر در آثار نمود داشته باشد و اگر بتوان اشعار بخش نوحه و سرود را تا پیش از اختتامیه اجرا كرد و اثر تولید كرد موجب ایجاد یك موج عظیم در كشور خواهد شد.
بر اساس گزارش روابط عمومی كارگروه ساماندهی مد و لباس كشور، مهدی افضلی مدیر عامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر لزوم ایجاد جریان سازی در زمینه عفاف و حجاب را ضروری دانسته و شعر عفاف و حجاب را بهانه خوبی برای ترویج و اثرگذاری در این راه برشمرد و گفت: اشعار برگزیده جشنواره به ویژه سرود باید برای مداحان سراسر كشور ارسال شود تا شاهد كاربردی شدن ان شویم.
دومین كنگره ملی شعر عفاف و حجاب زمستان 95 برگزار می شود.
فراهنگ**9362**1027