۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۱۸
کد خبر: 82171516
T T
۰ نفر
عربستان مجری طرح های شكست خورده آمریكا/ تلاش برای تجزیه عراق

تهران - ایرنا - رژیم عربستان سعودی كه مجری طرح های آمریكایی درمنطقه بشمار می آید اكنون ازحامیان تجزیه عراق در سراسر جهان برای مشاركت درنشستی با عنوان 'تجزیه عراق' درریاض دعوت بعمل آورده است.

این نشست قرار است ماه آینده میلادی به میزبانی سعودی ها با حضور شخصیت‌های حامی طرح امریكایی تشكیل اقلیم‌های مختلف در عراق تشكیل شود.
دولت عربستان به دنبال شكست های مكرر درزمینه های ' ناكام گذاشتن توافقنامه هسته ای ایران، ناكامی در تحقق اهداف خود دریمن، ناامیدی ازبركناری بشار اسد، ازدست دادن بعضی هم پیمانان درهمراهی با سیاست های مداخله گرانه درمنطقه وشكست های گروه های تروریستی مورد حمایت خود مانند 'داعش، جبهه النصره و القاعده' آنها را را بر آن داشته تا بحرانی دیگر را در منطقه بویژه كشور عراق كلید بزنند.
ریاض با ادعای كمك به عراق، در حال وارد كردن خنجر بر پشت ملت عراق است، همانگونه كه دربسیاری ازكشورهای مسلمان فقیر وآشوب زده با شعارهای سازندگی و كمك های انساندوستانه این كار را انجام داده است.
شیوه عربستان در بحران های منطقه ای به همین شكل است كه مانند حمله به یمن، ابتدا در قالب عملیاتی به نام 'طوفان قاطعیت' حمله می كند، ویران می كند، قتل و غارت و تفرقه به راه می اندازد و با بمباران زیربناهای اقتصادی، بهداشتی و خدمات شهری، آن را به صفر می رساند آنگاه در مرحله و عملیاتی دیگر به نام 'بازگشت امید' به سرمایه گذاری براساس خواسته واهداف خود وارد كشور آشوب زده می شود تا حیطه استعماری كشور مقصد را برای اربابان خود محفوظ بدارد.
ال سعود قصد دارد نشست ریاض را به منظور تجزیه عراق وبا حضور همپیمانان بعثی خود برگزار كند البته این كار را با بهانه بررسی سرنوشت مردم غرب عراق پس ازآزادسازی ازاشغال داعش وتشكیل اقلیم های سنی وترسیم مرزهای آن وكسب حمایت های بین المللی از آن، صورت می دهد.
این طرح سال ها قبل ازسوی آمریكا برای اجرا دركشورهای منطقه ازجمله عراق ، اردن و... پیگیری شد وبرغم تلاش زیاد امریكا موفقیتی در این زمینه كسب نكرد .
طرح تجزیه عراق از سال 2011 میلادی وهمزمان با آغاز تنش های امنیتی وسیاسی درمناطق غربی این كشور وبا حضور وظهور گروه داعش مطرح شد وتوسط امریكایی ها از تشكیل اقلیم سنی در این كشور صحبت به میان آمد.

***در ریاض قرار است چه كاری انجام شود؟
عربستان سعودی دراجرای طرح از پیش تعیین شده قراراست طرح تجزیه عراق به چند منطقه مثل الانبار، نینوی ، صلاح الدین و دیاله را كه از دست داعش آزاد می شوند در نشست ریاض مطرح و به آن رسمیت ببخشد.
درحالیكه مردم عراق اعم از شیعه وسنی در قالب ارتش وحشد الشعبی درحال آزاد سازی خاك میهن خود از چنگال مزدوران وعوامل آمریكا وعربستان ( گروه تروریستی داعش) هستند، رژیم آل سعود در حال جمع آوری مخالفان مردم ودولت عراق برای بازآفرینی بحرانی دیگر است.
در نشست ریاض، شكل اقلیم سنی ها مورد بررسی وترویج قرارخواهد گرفت تا حمایت سایر گروه های عراقی و حمایت های بین المللی نیز برای انجام این كار جلب شود.
بنا براخبار منتشر شده، درنشست ریاض، میهمانانی همچون 'اسامه النجیفی' رئیس ائتلاف 'متحدون' وبرادرش 'اثیل النجیفی' رئیس گروه به اصطلاح 'الحشد الوطنی' و 'افر العانی' از چهره های سرشناس ائتلاف گروه های عراقی، 'رافع العیساوی' وزیر اسبق اقتصاد كه از سوی دستگاه قضایی عراق تحت تعقیب است و نیز 'طارق الهاشمی' معاون سابق رئیس جمهوری كه حكم غیابی اعدامش صادر شده، حضور خواهند داشت.
دولت عراق همه این تكاپوهای رژیم سعودی در تفرقه افكنی و بحران زایی در عراق كه از رفتار سفیر عربستان در بغداد نیز آشكار است تحت نظر دارد و با نگرانی همه تحركات این همسایه بد را به مثابه دخالت در امور داخلی خود، دنبال می كند.
علما و مردم عراق نیز با بیداری تمام، این توطئه را از چشمان خود دور نگاه نداشته و نسبت به برگزاری این همایش در ریاض هشدارهای لازم را به اقشار مختلف مردمی اعم از شیعه و سنی داده اند.
'خالد الملا' رئیس موسسه جماعت علمای اهل سنت عراق با انتشار بیانیه‌ای در صفحه فیسبوك خود، تاكید كرد كه هدف از برگزاری نشست ریاض ' تشكیل اقلیم صددرصد طائفه ای ' است و این به منزله تشكیل اقلیم های مستقل دراین كشور است كه البته ازسوی گروه های تروریستی مثل داعش یا اعضای حزب بعث اداره خواهند شد.
وی یادآور شد كه نشست ریاض همزمان با آخرین مرحله از طرح آزاد سازی شهر موصل برگزار می شود و آنها كه آرزوهای شیطانی خود را برای ایجاد استان به اصطلاح دولت اسلامی موصل بر باد رفته می بینند، این بار قصد دارند نقشه قدیمی امریكایی ها را به نام اقلیم سنی عراق احیا كنند.
او تاكید كرد: اهل سنت عراق هوشیارتر از آنند كه اسیر فریب وتوطئه این عده شوند و به جدایی از مردم عراق تن نخواهند داد.
'احسان الشمری' رئیس مركز اندیشه سیاسی عراق نیز گفت: نشست ریاض بخشی ازتوطئه ضربه زدن به روند سیاسی درعراق است چرا كه بیشتر شركت كنندگان در آن به اتهامات تروریستی تحت تعقیب قضایی هستند.
وی با تاكید براینكه عربستان به دنبال ایجاد 'طائفه سنی عراق' است، افزود: وزارت خارجه عراق مسئولیت مهم و سنگینی برای جلوگیری از تحقق اهداف سعودی ها دارد زیرا ریاض با میزبانی این كنفرانس كه با عرف و قوانین بین المللی در تضاد است، اصل حسن همجواری را زیر پا می گذارد.

***هدف آمریكا از تجزیه عراق چه بود؟
رئیس ستاد فرماندهی نیروی زمینی ارتش آمریكا تجزیه عراق را تنها راه‌ حل پایان دادن به بحران در این كشور می داند.
ژنرال 'ریموند اودرنو' با بیان این ادعا كه تحقق آشتی بین شیعیان و سنی‌ها درعراق دشوارتر شده است، افزود: شاید تجزیه این كشور تنها راه‌ حل پایان دادن به كشمكش طایفه‌ای در آن باشد.
البته افكار عمومی جهان به خوبی می داند كه زیر لوای این شعار، چه اهداف دیگری مثل تضعیف جبهه مقاومت اسلامی وكوچك كردن كشورهای قدرتمند نظامی مثل عراق، مصر وتركیه قراردارد تا نتوانند مقابل رژیم اشغالگر قدس قد علم كنند.
مقامات آمریكایی درحقیقت طرح مشترك خود با رژیم صهیونیستی درباره تجزیه عراق را دنبال می كنند چرا كه آنها با وجود هر كشور قدرتمند اسلامی در منطقه مخالف هستند.
پیش ازاین نیز رسانه های خبری جهان ازطرح غربی ها برای تجزیه چندین كشور برزگ اسلامی منطقه مثل یمن، مصر، سوریه و عراق خبر داده بودند و اخیرا نیز زمزمه هایی مبنی بر دست داشتن آمریكایی ها و كشورهای عربی دیگر بویژه عربستان و امارات در كودتای نافرجام تركیه به گوش ها رسیده است.
واضح است كه رژیم صهیونیستی برای تامین منافع خود درپی تجزیه مناطق عربی وخاورمیانه است. آنها اگر بتوانند فرد مقتدری را در راس حكومت بر این كشورها بگمارند كه گوش به حرف آنها باشد نیازی به تجزیه این كشورها نیست اما اگر نتوانند به این هدف برسند طرح تجزیه كشورهای تاثیرگذار بر منطقه و قدرتمند عربی– اسلامی را نصب العین خود قرارمی دهند كه نمونه عینی آن را می توان درتصمیم گیری سال های گذشته آنها درماندن یا رفتن دولت های صدام حسین، حسنی مبارك و ... مشاهده كرد.
طرح تجزیه عراق به‌عنوان مقدمه‌ای برای تجزیه كشورهای منطقه، هدف اصلی چندین طرح آمریكایی ــ صهیونیستی است كه از چند دهه پیش در منطقه آغاز شده است.
پایگاه خبری 'الشرق الجدید' دراین راستا درمقاله‌ای به‌ قلم 'خالد الهبیشان' نویسنده اردنی با اشاره به طرح آمریكایی ــ صهیونیستی برای تجزیه عراق نوشت: در شرایطی كه كمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریكا رأی به پروژه تجزیه عراق داده و با كردها و اهل تسنن در این كشور به‌ عنوان دو كشور مجزا از بغداد تعامل می‌كند، بار دیگر در ذهن عراقی‌ها، طرح غربی ها برای تقسیم كشور و تحقق طرح جوبایدن معاون باراك اوباما رئیس جمهور آمریكا در تجزیه عراق بر اساس مبانی فرقه‌ای و نژادپرستانه مطرح شده است.
در همین راستا سه دهه قبل یك طرح صهیونیستی از واقعیت‌هایی سخن گفت كه اوضاع امروز عراق را بیان می كند، این طرح كه نشریه كیفونیم در فوریه سال 1982 در قدس اشغالی آن را از سوی یك سازمان جهانی یهودی به‌عنوان طرح‌های استراتژیك اسرائیل منتشر شد، خواستار تجزیه تمامی كشورهای همسایه فلسطین اشغالی 'از نیل تا فرات' شده بود.
در فصل اول این سند كه مربوط به عراق است، آمده است: 'عراق كشوری مملو از منابع نفتی است كه گرچه درگیری‌های داخلی در آن وجود دارد، اما این كشور در اولویت درگیری با اسرائیل قرار دارد و تجزیه آن برای اسرائیل مهم به شمار می‌‌آید، تجزیه عراق از این منظر حتی از تجزیه سوریه نیز مهم تر است، چرا كه عراق در كوتاه ‌مدت خطرناكترین تهدید برای اسرائیل است'.
نكته قابل توجه اینكه مجلس سنای آمریكا شرط اساسی عقب‌ نشینی نیروهای این كشور از عراق در سال 2007 را تجزیه آن به سه كشور كوچك دانسته بود.
هدف این طرح كه از سوی آمریكا ارایه شد وبرخی گروه‌های عراقی نیز ازآن استقبال كردند تنها تجزیه عراق نبود بلكه قانون اساسی پل برمر و متحدان عراقی وی، تشكیل حكومت فدرالی دراین كشور مبتنی برسه دولت كوچك براساس رویكرد های مذهبی بود: شیعیان در جنوب، اهل تسنن در مركز كشور و كردها در شمال.
طرحی كه بلافاصله بعد از اشغال عراق در سال 2003 دنبال شده و شبهه ای نیست كه اوضاع كنونی عراق و برگزاری چنین نشست هایی در ریاض، روشنگر دنبال كردن چنین اهدافی است.
مجله آمریكایی تایم كه بیانگر نظرات دولتمردان آمریكایی است در گزارش مفصلی كه اردیبهشت 94 منتشر كرد در تشریح جزئیات طرح آمریكایی تجزیه عراق به سه كشور نوشت: یكی ازآن ‌ها درشمال وكردستان عراق ایجاد می‌ شود و دولت دوم مخصوص اهل تسنن است كه در مجاورت سوریه شكل می ‌گیرد و دولت سوم متعلق به شیعیان است كه در جنوب عراق بر پا و بخش ‌های وسیعی از این كشور را شامل می ‌شود.
اصرار كشورهای غربی بویژه آمریكا و رژیم صهیونیستی و در پی آن حمایت بدون چون و چرای برخی كشورهای عربی مثل شاهزاده های جوان و بی تجربه عربستان سعودی بر خروج ایران و مستشارانی همچون قاسم سلیمانی كه به درخواست دولت عراق برای نجات این كشور از بحران داعش صورت می گیرد، در راستای اجرا و دنبال كردن همین اهداف صورت می گیرد كه به هیچ عنوان برای امنیت ایران مفید فایده واقع نخواهد شد.
همه این توطئه ها نشان می دهد كه طرحی صهیونیستی- آمریكایی با هدف تضعیف عراق و تجزیه و فروپاشی این كشور به عنوان آغازی بر تجزیه و فروپاشی تمامی كشورهای منطقه خاورمیانه و بخصوص كشورهای عربی قدرتمند درمنطقه كلید خورده است كه عربستان به عنوان مجری آن انتخاب شده است.
گزارش از : سعید محسنی راد
خاورم**1653**1859