۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۱۲
کد خبر: 82172810
T T
۰ نفر
شيوه نامه پيشنهادي ارائه صدور پروانه براي اراضي نسقي در كلانشهر رشت

رشت - ايرنا - كميسيون عمران شوراي اسلامي كلانشهر رشت، شيوه نامه پيشنهادي به منظور اجرايي شدن ارائه صدور پروانه براي اراضي نسقي را صادر داد.

به گزارش عصر سه شنبه روابط عمومي شوراي اسلامي كلانشهر رشت به خبرگزاري ايرنا، اين شيوه نامه در 12 ماده تنظيم شده و با انتشار آن از شهروندان و متخصصان شهري خواسته شده كه نظرات خود را براي تصويب نهايي ارائه دهند.
بر اساس اين شيوه نامه، ارائه مبايعه نامه تنفيذ شده توسط دادگاه صالحه يا شوراي حل اختلاف يا مدارك مستند حاكي از ارائه دادخواست در خصوص مبايعه نامه به شوراي حل اختلاف يا دادگاه صالحه، نياز است.
در اين شيوه نامه آمده است: مالك مكلف است كروكي دقيق ملك خود را به مقياس 200 / 1 با تاييد نقشه بردار عضو سازمان نظام مهندسي استان گيلان به شهرداري منطقه محل مورد نظر خود ارائه دهد، شهرداري نيز مكلف است با تعيين مختصات جغرافيايي زمين مورد نظر نسبت به تعيين عرض معبر ملك و تراكم پيش بيني شده در طرح تفضيلي براي تهيه نقشه و درج آن در پروانه ساختماني اقدام كند.
در بخش ديگري از اين شيوه نامه بيان شده: براي شناسايي معارضين احتمالي، مالك بايستي در اولين اقدام اخذ پروانه قبل از بازديد كارشناس براي تهيه كروكي، محيط ملك مورد نظر را ميخ كوبي و گچ ريزي و گود برداري كرده باشد.
در ادامه اين شيوه نامه افزوده شده: حداقل و حداكثر مساحت مفيد ملك پس از تعريض براي احداث بنا بر اساس مفاد بند 31 مصوبه كميسيون ماده 5 مورخ 22/3/89 در ارتباط با موضوع طرح املاك فاقد سند مالكيت به شرح زير است:
الف: حداقل مساحت زمين پس از رعايت عقب نشيني از 50 درصد مساحت حد نصاب تفكيك در كاربري مربوطه كمتر نباشد. (حداقل 75 مترمربع باشد)
ب: حداقل يك بر به شارع عام منطبق بر طرح تفضيلي مصوب يا ضوابط عرض گذر ، دسترسي مستقيم داشته باشد.
ج : ساير ضوابط احداث عينا مطابق مقررات و ضوابط كلانشهر رشت است.
در ادامه اين شيوه نامه افزوده شده: در احداث كليه ساختمان ها رعايت آيين نامه 2800 و مقررات ملي ساختمان الزامي است، رعايت بر اصلاحي به هنگام احداث بنا توسط مالك الزامي است، قطعاتي كه در معابري قرار دارند كه انتهاي آن ساخته يا مسدود نشده و فاقد خط پروژه در طرح تفصيلي مي باشد ، ابتدا خط پروژه و بر و كف براي تعيين عرض معبر مورد نظر تهيه و سپس اقدام به صدور پروانه گردد.
در ماده هاي ديگر اين شيوه نامه بيان شده: پرداخت كليه عوارض متعلقه برابر تعرفه هاي مصوب توسط شوراي اسلامي شهر باستناد بند 16 و 26 ماده 71 قانون تشكيلات و وظايف شوراهاي اسلامي شهر و انتخاب شهرداران مصوب 75 و تبصره يك ماده 50 قانون ماليات بر ارزش افزوده و عوارض و بها خدمات محلي اعم از ( كارشناسي ، نوسازي، حمل زباله، ورود به محدوده قانوني شهر، احداث بنا، در صورت وجود اضافه بنا ( مازاد بر تراكم در حد 25 درصد) ، كنسول، تفكيك عرصه، مازاد بر تراكم خارج از 25درصد، كسري پاركينگ ، پنج درصد فضاي آموزشي ، سه درصد نظارت ، در صورت وجود كسري حد نصاب تفكيك ، پيش آمدگي مشرف در صورت وجود و .... ) توسط مالك الزامي است.
در ادامه اين شيوه نامه آمده است: براي تسريع امور ، مراحل اجراي صدور پروانه ساختماني مي تواند موازي با تهيه تنفيذ مبايعه نامه صورت گيرد، اما صدور نهايي مجوز ساختماني منوط به ارايه تنفيذ مبايعه نامه است، در صورتي كه مالك در مهلت مقرر طبق ضوابط نتواند تنفيذ نامه را ارايه كند صدور مجوز ساختماني متوقف خواهد شد.
در ادامه افزوده شده: شهرداري مكلف است تمام صفحات مجوز ساختماني را ممهور به مهر مخصوص املاك عادي نمايد و قيد كند اين مجوز ساختماني به استناد تنفيذنامه صادر شده است .
در ادامه بيان شده: تنفيذ مبايعه نامه تاييد شده دادگاه صالحه به ضميمه مجوز ساختماني با قيد شماره و تاريخ الزامي است.
در ماده هاي ديگر از اين شيوه نامه افزوده شده: متقاضي مكلف است پس از صدور پروانه ساختماني شروع عمليات ساختماني را طي فرمي كه پيوست پروانه صادره مي باشد، توسط مهندس ناظر تكميل و مراتب را به اطلاع شهرداري برساند و شهرداري مكلف است پس از اتمام بنا در پاسخ به درخواست متقاضي برابر ضوابط نسبت به صدور پايانكار اقدام كند؛ همچنين شهرداري موظف است موكدا در صفحه پايانكار قيد نمايد كه صدور اين مجوز به استناد تنفيذ مبايعه نامه صادره از دادگاه است.
* مسئولان و شهروندان در تدوين و اجراي شيوه نامه همكاري كنند
رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي اسلامي كلانشهر رشت از مسئولان و شهروندان خواست تا با پيشنهادات خود در رابطه با اين شيوه نامه، شوراي شهر را ياري دهند تا يك بار براي هميشه مشكل نسق داران مرتفع شود.
مجيد رجبي ويسرودي گفت: با توجه به مشكلات بوجود آمده براي ساخت و ساز در زمين هاي بدون سند مالكيت و نسقي، كميسيون توسعه و عمران شورا، شيوه نامه اي را در اين راستا تدوين كرده است.
وي ساخت و ساز بدون پروانه در زمين هاي نسقي را از مشكلات برشمرد و تصريح كرد: عدم رعايت اصول شهرسازي و همچنين ايمني در بناهايي كه بدون نظارت مسكن و شهرسازي و شهرداري، در آينده مشكلات بيشتري را براي مديران شهري بوجود خواهد آورد.
عضو شوراي اسلامي كلانشهر رشت با اشاره به معضلات پنهان ساخت و ساز در سكونتگاه هاي غيررسمي تصريح كرد: تدوين اين شيوه نامه كمك به رفاه بخشي از شهرونداني است كه از تمكن مالي كمتري برخوردارند.
وي يادور شد: اين شيوه نامه تلاش دارد از مجراي قانوني، براي نسق داراني كه مالكيت آنها توسط يكي از شعبه هاي دستگاه قضايي استان محرز شده، پروانه ساخت صادر كند.
رئيس كميسيون عمران شوراي رشت از تمامي متخصصان حوزه شهرسازي، شهروندان و مسئولان استان خواست تا به كمك شوراي شهر آمده و پيشنهادات خود را به كميسيون عمران و توسعه شهري شورا ارائه دهند.
7286