۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۴۹
کد خبر: 82173535
T T
۰ نفر

واكنش شدید ژاپن به آزمایش موشكی كره شمالی

۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۴۹
کد خبر: 82173535
واكنش شدید ژاپن به آزمایش موشكی كره شمالی

پكن - ایرنا - ژاپن با انتقاد شدید از آزمایش موشكی امروز چهارشنبه كره شمالی، انجام آن را نقض قوانین بین المللی و تهدیدی جدی برای امنیت خود دانست.

به گزارش ایرنا، كره شمالی صبح امروز (به وقت محلی) اقدام به پرتاب دو فروند موشك بالستیك از نوع «رودونگ» كرد كه بر اساس اعلام منابع خبری كره جنوبی یكی از موشك ها به سمت سواحل ژاپن شلیك شد و دیگری به دلیل عملكرد ناموفق بلافاصله منفجر شده است.
آزمایش امروز پیونگ یانگ كه به فاصله كمتر از یك ماه از پرتاب سه فروند موشك اسكاد (به طور همزمان) صورت گرفت، واكنش شدید ژاپن را در پی داشت و این كشور بلافاصله با انتشار بیانیه ای آن را محكوم كرد.
در بیانیه دولت ژاپن تاكید شده كه انجام این آزمایش ها تهدیدی جدی برای امنیت و مردم این كشور و در تضاد با قطعنامه های سازمان ملل متحد است.
این در حالیست كه ژنرال «گن ناكاتانی» وزیر دفاع ژاپن نیز بعد از این آزمایش، به همه واحدهای نظامی فرمان آماده باش داد و از واحدهای ذیربط نظامی خواست تمامی اطلاعات لازم در خصوص این آزمایش را جمع آوری كنند.
او گفت كه محل فرود یكی از موشك های كره شمالی در نزدیكی آبهای ژاپن بوده و این وزارتخانه در حال بررسی كم و كیف این آزمایش است كه آیا انجام آن به شناورها و هواپیماهای حاضر در مجاورت این منطقه آسیبی وارد كرده یا خیر.
ستاد ارتش كره جنوبی امروز در بیانیه ای خاطرنشان كرد كه برد موشك های شلیك شده كره شمالی از نوع «متوسط» بود كه ساعت 7:50 دقیقه صبح (به وقت محلی) از «هوانگ هائه جنوبی»، یكی از استانهای جنوب غربی واقع در سواحل شرقی این كشور شلیك شده است.
كره شمالی پس از آنكه اعلام شد آمریكا و كره جنوبی به منظور استقرار سامانه موشكی «تاد» در خاك كره جنوبی به توافق رسیده اند، به آنان قول تقویت توان هسته ای خود و «واكنش فیزیكی» داد.
كره شمالی براساس قطعنامه های سازمان ملل از توسعه فناوری موشك های اتمی و بالستیك منع شده است اما در ماه های اخیر چندین بار پرتاب های آزمایشی انجام داده است.
این كشور در 29 تیرماه سالجاری سه موشك بالستیك با برد 500 و 600 كیلومتر به سوی دریای شرقی شلیك كرد و گفت برای شبیه سازی ضربه اتمی به كره جنوبی بوده است.
كره شمالی از زمانی كه «كیم جونگ اون» در اواخر سال 2011 رهبری این كشور را به دست گرفت، تاكنون 32 بار پرتاب انواع موشك ها را تجربه كرده است كه در بین آنها شش موشك «موسودان» و شش موشك «رودونگ» نیز شلیك شده است.
آمریكا نیز بعد از آزمایش موشكی امروز كره شمالی به این كشور اخطار داد و گفت كه آماده است از متحدان خود در منطقه در برابر تهدیدهای كره شمالی دفاع كند.
آساق**1597