۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82174144
T T
۰ نفر

اعتراض مسافران از تاخير پرواز در كيش

۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82174144
اعتراض مسافران از تاخير پرواز در كيش

كيش – ايرنا - نقص فني در سيستم هواپيما اعتراض مسافران كيش - اصفهان را صبح امروز و كيش - تهران را عصر روز گذشته به همراه داشته است .

به گزارش ايرنا ، صبح امروز مسافران پرواز 4005 زاگرس از كيش به مقصد اصفهان پس از سوار شدن به هواپيما با اعلام نقص فني در سيستم هواپيما و تاخير پرواز روبرو شدند اين در حالي بود كه با توجه به گرماي شديد اجازه خروج مسافران از هواپيما داده نشد .
مسافران اين پرواز پس از يك ساعت از هواپيما خارج و به سالن ترانزيت هدايت شدند كه قرار بود اين پرواز تا ساعت 13 به سمت مقصد حركت كند كه براي بار دوم با اعلام نقص فني در ساعت 13 مسافران اين پرواز از هواپيما خارج و به سالن هدايت شدند.
قرار است اين هواپيما پس از رفع نقص فني به سمت اصفهان پرواز كند.
پرواز 7045 كيش اير نيز كه قرار بود ساعت 14 و 30 دقيقه به مقصد تهران پرواز كند به دليل نقص فني در سيستم برق و كامپيوتر هواپيما پرواز نكرد ومسافران پس از يك ساعت از هواپيما خارج شدند كه در نهايت اين پرواز با تاخير 4 و نيم ساعته به سمت مقصد حركت كرد .
اين در حالي بود كه مسافران پس از يك ساعت در هواپيما به سالن ترانزيت هدايت شدند كه به اعتراض شديد مسافران و دخالت پليس فرودگاه منجر شد.
يكي از مسافران به خبرنگار ايرنا گفت: مسافران اين پرواز به دليل برخوردهاي نامناسب و جوابگو نبودن مسئولان ايرلاين اعتراض كرده اند .
يكي از مسافراني كه بيشترين اعتراض را داشت توسط نيروي انتظامي فرودگاه به محلي ديگر هدايت شد.
تعدادي از مسافران اين مسير پروزاي روز گذشته شكايتي همراه با امضاي مسافران معترض خطاب به مدير فروگاه كيش نوشتند وخواستار رسيدگي به اين وضعيت شدند.
مسئولان ايرلاين ها اين تاخيرها را در راستاي رفع نقص فني در سيستم و امنيت مسافران اعلام مي كنند.
ماهانه 14 شركت بيش از 35 هزار پرواز را در فرودگاه هاي كشور انجام مي دهند و تاخير پروازها يك روند عادي در پروازهاي داخلي شده است .
براساس گزارش سازمان هواپيمايي كشوري، در اسفند ماه سال 1394 در مجموع 4 هزار و 364 پرواز از فرودگاه مهرآباد انجام شد كه 2 هزار و 613 مورد آن با تاخير بوده است. اين نشان مي دهد بيش از 50 درصد پروازهاي پرترددترين فرودگاه كشور كه سالانه بيش از 14 ميليون مسافر در آن پذيرش و اعزام مي شود با تاخير انجام شده است.
به طور ميانگين ماهانه بيش از 35 هزار پرواز را 14 شركت هاي هوايي در فرودگاه هاي كشور انجام مي دهند و تاخير پروازها يك روند عادي در پروازهاي داخلي شده است هرچند كه برخي از پروازهاي خارجي نيز با تاخير انجام مي شود.
پيش از اين مديركل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شركت ها و موسسات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري از تمام شركت هاي هواپيمايي خواسته بود تا دستورالعمل ها و آيين نامه هاي حقوق مسافر را به دقت اجرا كنند و در راستاي اجرايي شدن برنامه ها با مشاركت و تعامل حداكثري در اين راستا گام بردارند.
مرتضي دهقان افزايش ايمني و رضايتمندي مسافران همراه با ارتقاي كمي و كيفي سطح خدمات را از اولويت هاي اصلي سازمان هواپيمايي كشوري برشمرد و از شركت هاي هواپيمايي خواست نسبت به اجراي دقيق آيين نامه مذكور در نهادينه كردن حقوق مسافر تمام تلاش خود را به كار گيرند.
وي به مردم و شركت هاي هواپيمايي اطمينان داد سازمان هواپيمايي كشوري بر حسن اجراي اين دستورالعمل نظارت دارد و گزارش آن را به شوراي عالي هواپيمايي كشور ارايه مي كند.
دهقان افزود: خوشبختانه از زمان اجرايي شدن آيين نامه يعني ۱۴ ارديبهشت ماه سال 1394 تاكنون ميزان اعتراض و شكايت مسافران كاهش يافته و دستورالعمل ابلاغي توسط بسياري از شركت هاي هواپيمايي در حال اجرا است.
وي تدوين آيين نامه حقوق مسافر را گامي در راستاي نهادينه كردن حقوق مسافر دانست و گفت: حقوق مسافر در بخش هاي مختلف در اين آيين نامه مدنظر قرار گرفته، و چارچوب اين آيين نامه بين المللي است و در بسياري از كشورها اجرا مي شود.
مديركل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شركت ها و موسسات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري افزود: اين دستورالعمل شامل ۸ بخش از جمله نبود تبعيض در استفاده از امكانات حمل و نقل هوايي، ممانعت از سفر، ابطال پرواز، تاخيرات پرواز، تغيير مسير اجباري توسط شركت هاي هواپيمايي در طول پرواز، فقدان يا آسيب ديدگي جامه دان، مسافران توانخواه و شفاف سازي نرخ بليت و خدمات هوايي است.
وي از هموطنان خواسته بود چنانچه نسبت به نحوه ارايه خدمات يا نقض قوانين، پاسخگو نبودن يا ضعف در ارايه خدمات شركت هاي هواپيمايي اعتراضي دارند موضوع را به سازمان هواپيمايي كشوري اعلام تا بررسي و اقدام لازم انجام شود.
در حالي كه پس از اجرايي شدن برجام(برنامه جامع اقدام مشترك) در خريد قطعات هواپيماها و پشتيباني هاي مورد نياز گشايش خوبي براي شركت هاي هوايي حاصل شده، اما علت بيشتر تاخير پروازها در فرودگاه هاي كشور به علت واردنشدن به موقع پروازها در فرودگاه مقصد بوده است.
براساس كنوانسيون بين المللي ورشو كه در بيشتر كشورهاي جهان اجرا مي شود، اگر شركت هواپيمايي با تاخير پروازي خود موجب ضرر و زيان مسافري شود با شكايت مسافر به دادگاه، شركت هواپيمايي مسوول خسارت بوده و معمولا حق و حقوق مسافران را در اين زمينه شركت هوايي ذيربط پرداخت مي كند.
براساس اين كنوانسيون بين المللي مسافران پس از پنج ساعت تاخير حق دارند پروازشان را لغو و پول بليت خود را به طور كامل از شركت هوايي دريافت كنند. در حالي كه در بسياري از فرودگاه هاي كشور تاخير پروازي به بيش از هفت تا هشت نيز رسيده ، اما براي پرداخت نكردن خسارت به مسافران، شركت هاي هوايي پرواز خود لغو نكرده، بلكه تاكيد مي كنند مسافران همچنان در سالن فرودگاه منتظر بماند.
در صورت تاخير پروازها به حدود دو ساعت، شركت هوايي مكلف است امكاناتي مانند تماس تلفني رايگان، پذيرايي مناسب، غذا و محل اسكان موقت را در اختيار مسافران خود قرار دهد.
براي رعايت حق و حقوق مسافران هوايي ارديبهشت ماه سال گذشته دستورالعمل رعايت حقوق مسافر در سه بخش حقوق مسافر هنگام پذيرش در فرودگاه، نرخ بليت و حقوق مسافر در حين و بعد از پرواز توسط سازمان هواپيماي كشوري ابلاغ شد تا شركت هاي هوايي به رعايت كامل حقوق مسافر مكلف شوند.
بر اساس دستورالعمل رعايت حقوق مسافران در صورت تاخير پروازها نماينده شركت هوايي موظف است با حضور به موقع در بين مسافران با احترام نسبت به اطلاع رساني صحيح در خصوص دلايل تاخير پروازها اقدام كند، در حالي كه اين ضرورت اقدام را در فرودگاه هاي كشور كمتر شاهد هستيم و معمولا مركز اطلاعات فرودگاه بدون توضيح و با عذرخواهي تنها به اعلام تاخير پرواز اكتفا مي كند.
براساس اين آيين نامه در صورت تاخير بيش از يك ساعت و كمتر از دو ساعت شركت هاي هوايي بايد از مسافران پذيرايي كنند، مشروط به اينكه پذيرايي باعث افزايش زمان تاخير پرواز نشود.
در تاخير بيش از 2 تا 4 ساعت انجام پذيرايي مناسب با توجه به امكانات فرودگاهي، از جمله امكان برقراري ارتباط تلفني براي اطلاع رساني، تغيير پرواز در صورت درخواست مسافر، انجام اقدام هاي لازم براي اعزام با ساير شركت هاي هواپيمايي در صورت درخواست مسافر و يا انتقال به مقصد نهايي از طريق مسيرهاي جايگزين به غير از مسير درج شده در بليت و پرداخت كامل وجه بليت به مسافر در صورت انصراف مسافر توسط شركت هوايي ذيربط ضروري است.
همچنين بر اساس اين آيين نامه در تاخير هاي بيش از 4 ساعت، شركت هواپيمايي موظف به ارايه يك فقره بليت مشابه با تخفيف 30 درصدي از لحاظ مسير و كلاس پروازي به مسافران هستند.
هرچند كه اين آيين نامه براساس كنوانسيون هاي بين المللي تهيه شده است و شركت هاي هوايي موظف به اجراي آن هستند، اما با تاخيرهاي زيادي كه در فرودگاه هاي كشور شاهد هستيم شركت هاي هوايي آنچنان اين دستورالعمل را رعايت نمي كنند و حقوق مسافران در اين زمينه همواره ناديده گرفته شده است.
سازمان هواپيمايي كشوري هدف از ابلاغ و اجراي اين آيين نامه را رعايت حق و حقوق مسفران هوايي اعلام كرده است، در حالي كه تاخير در پروازهاي هوايي و اجرانشدن اين آيين نامه در فرودگاه هاي كشور توسط شركت هايي هوايي يك مساله عادي شده است.
در مقدمه اين دستورالعمل تاكيد شده است حقوق مسافر مجموعه اي از سياست ها، دستورالعمل ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتي است كه الگوي رفتاري شركت هواپيمايي و دست اندركاران امور پروازي را تدوين مي كند و هدف آن تضمين حقوق مادي و معنوي و رعايت شأن و منزلت مسافران در فرآيند مسافرت هاي هوايي است.
رعايت اين مجموعه حمايتي بر اساس مفاد 5 قانون هواپيمايي كشوري و ماده 19 كنوانسيون ورشو و مصوبه قانوني 31 خرداد ماه 1354 براي كليه شركت هاي هواپيمايي الزامي است.
هدف از تدوين اين دستور العمل ها ايجاد ارتباط متقابل بين مسافران و شركت هاي هوايي است تا شركت هاي هوايي هنگام سفر مسافران در مسيرهاي مختلف داخلي و بين المللي خدمات مطلوبي به مسافران خود ارايه دهند.
كاهش تاخير پروازهاي هوايي، جلوگيري از ارايه خدمات نامناسب هوايي به مسافران، ارايه خدمات مطلوب فرودگاهي و هوايي به مسافران و رعايت حق و حقوق آنان از عمده وظايف شركت هاي هوايي در اين دستورالعمل اعلام شده است، در حالي كه هم اكنون در تاخير پروازها بسياري از بندهاي اين آيين نامه ناديده گرفته مي شود.
پرواز نكردن به موقع و محدوديت هاي مديريت ترافيك هوايي از دلايل تاخير پروازها در روزهاي اخير است. وقتي شركتي پروازهاي خود را در نخستين ساعات صبح با تاخير آغاز مي كند اين تاخير به پروازهاي بعدي نيز سرايت كرده و مسافران در فرودگاه هاي مختلف سرگردان مي شوند.
1641