۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۰۶
کد خبر: 82177586
T T
۰ نفر
صدور تاييديه بهداشتي براي محصولات داخلي و وارداتي نانو

تهران- ايرنا-محصولات توليد داخل يا وارداتي كه با استفاده از فناوري نانو توليد شده ولي درگروه فرآورده‌هاي سلامت‌ محوردرحيطه وظايف سازمان غذا و دارو دسته ‌بندي نمي‌شوند از اين پس طبق ضابطه جديد كميته فناوري نانو سازمان غذا و دارو از نظرنانومقياس، كارآيي و ايمني بررسي شده و براي آنها تاييديه بهداشتي صادرمي‌شود.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه نانو، دكتر سپيده اربابي دبيركميته فناوري نانو سازمان غذا و دارو از ضابطه جديد سازمان غذا و دارو خبر دادو گفت: پيرو دستور رياست سازمان غذا و دارو، براي تصميم‌گيري كميته فناوري نانو درخصوص آن دسته از محصولاتي كه در حيطه وظايف فعلي هيچ يكي از ادارات كل سازمان قرار ندارند اما با بهره‌گيري از فناوري نانو برخي ويژگي‌هاي مرتبط با سلامت به آن افزوده شده است، 'ضابطه ارزيابي فرآورده‌هاي سلامت محور توليد شده با استفاده از فناوري نانو خارج از حيطه ادارات سازمان' تدوين و پس از تأييد رياست سازمان غذا و دارو به تمامي ادارات كل سازمان براي اجرا ابلاغ شده است.
وي افزود: هدف از تدوين اين ضابطه، ارزيابي محصولات توليد داخل يا وارداتي است كه با استفاده از فناوري نانو توليد شده ولي در گروه فرآورده‌هاي سلامت‌محور در حيطه وظايف سازمان غذا و دارو دسته بندي نمي‌شوند از جمله (كاشي و سراميك آنتي باكتريال، انواع منسوجات آنتي باكتريال، رنگ‌هاي آنتي باكتريال، كفپوش و فرش آنتي باكتريال و كيسه زباله بيمارستاني آنتي باكتريال) كه بدين ترتيب طبق اين ضابطه كميته فناوري نانو سازمان غذا و دارو اينگونه محصولات را از نظر نانو مقياس، كارآيي و ايمني بررسي و براي آنها تاييديه بهداشتي صادر مي‌كند.
اربابي ادامه داد: دراين راستا تأييديه بهداشتي 9 محصول شامل نخ پلي استر فيلامنتي، جوراب آنتي باكتريال (كاسپر)، فرش آنتي‌باكتريال، جوراب آنتي‌باكتريال، جوراب آنتي‌باكتريال (پاما)، كيسه زباله بيمارستاني نانوكامپوزيت آنتي‌باكتريال با رايحه گياهي، منسوج آنتي باكتريال، فرش دستباف آنتي باكتريال و منسوجات آنتي باكتريال٬ از نظر نانومقياس، كارآيي و ايمني توسط كميته فناوري نانو سازمان غذا و دارو صادر شده است.
دبير كميته فناوري نانو سازمان غذا و دارو گفت: همانند گذشته ارزيابي فرآورده‌هاي سلامت‌محور در حيطه ادارات كل سازمان غذا و دارو كه با استفاده از فناوري نانو توليد شده‌اند توسط ادارات مربوطه با همكاري كميته فناوري نانو و با استناد به ضوابط مربوطه در همان اداره و كميته انجام شده و در مورد ارزيابي اين نوع فرآورده‌ها بررسي خواهند شد.
دكتر اربابي در ادامه اظهاركرد: مجموعا تعداد 245 درخواست مجوز ماده اوليه محصول به دبيرخانه كميته فناوري نانو ارجاع شده كه از اين تعداد 159 مورد توليد داخل و 86 مورد وارداتي بوده و بدين ترتيب 65 درصد محصولات سلامت محور مبتني بر فناوري نانو توليد داخل ست.
وي گفت: از 159 مورد محصول توليد داخل بالاترين تعداد به ترتيب مربوط به حوزه ملزومات دارويي (53 مورد)، آرايشي و بهداشتي (52 مورد)، غذا (13 مورد)، دارو (12 مورد)، تجهيزات پزشكي (4 مورد) و فرآورده‌هاي طبيعي و مكمل (2مورد) بوده است. همچنين از 86 مورد محصول وارداتي به ترتيب بالاترين تعداد مربوط به آرايشي و بهداشتي (80 مورد)، ملزومات دارويي (4 مورد) و حوزه‌هاي غذا و فرآورده‌هاي طبيعي و مكمل هر يك با يك مورد بوده است.
دبيركميته فناوري نانو سازمان غذا و دارو گفت: مجموعا تعداد 57 مجوز با تأييد كميته فناوري نانو توسط ادارات مختلف سازمان غذا و دارو براي محصولات مبتني بر فناوري نانو صادر شده است كه از اين تعداد 36 مورد (63 درصد) براي محصولات توليد داخل و 21 مورد (37 درصد) براي محصولات وارداتي بوده است.
علمي (1)** 9340**1440
۰ نفر