۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۲۱
کد خبر: 82180670
T T
۰ نفر
امام جمعه اصفهان: سهمي از درآمد زكات به معلولان بهزيستي اختصاص يابد

اصفهان-ايرنا-نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: كمك به فقرا از محل درآمد زكات فقط شامل حال افراد تحت پوشش كميته امداد نمي شود، لذا مي توان سهمي از اين درآمد را براي كمك به معلولان تحت پوشش بهزيستي نيز قرار داد.

به گزارش ايرنا از دفتر نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اصفهان، آيت الله سيد يوسف طباطبايي نژاد روز دوشنبه در جلسه ستاد زكات استان همچنين در باره هزينه درآمد زكات براي تعمير قنات و ايجاد آبخيزداري گفت: زماني مي توان از درآمد زكات در جايي هزينه كرد كه عام المنفعه باشد لذا نبايد براي قنات هايي كه مالك دارد از محل زكات هزينه كرد.
وي افزود: مساله زكات از منظر قرآن و اسلام در آن حد است كه در قرآن كريم عموماً هر جا دستور به نماز آمده، دستور پرداخت زكات نيز ذكر شده است.
امام جمعه اصفهان گفت: امام صادق(ع) فرمود خداوند بر اين امت چيزي را سخت تر از زكات واجب نكرده و بيشتر هلاكت امت ها بخاطر بي توجهي به پرداخت زكات بوده است.
عضو مجلس خبرگان رهبري، وجوب زكات را نشانه جامع نگري دين اسلام دانست و تصريح كرد: از آن جايي كه دين اسلام از ابتدا بعنوان ديني جامع و كامل ظهور پيدا كرد و با تشكيل حكومت اسلامي همراه بود، مرتفع شدن مشكلات نيازمندان از اولويت هاي پيامبر اكرم (ص) به شمار مي آمد، لذا پرداخت زكات بعنوان نوعي ماليات از اهميت بالايي برخوردار بود.
رئيس ستاد زكات استان در پاسخ به اين سؤال كه 'اگر كشاورز زكات مال خود را نداده باشد، تكليف غلاتي كه دولت از آنها خريداري مي كند، چيست'،گفت: اگر خود كشاورز مدعي است كه زكات مالش را پرداخته نيازي به تجسس نيست و حمل بر صحت ادعاست.
آيت الله طباطبايي نژاد افزود: در گذشته سياست هاي تشويقي دولت باعث رونق بيشتر در پرداخت زكات شد و هرچند رسيدگي به نيازمندان و مستضعفان از وظايف دولت است، لذا بايد در سياستگذاري ها به سمتي حركت كنيم كه مردم براي انجام فريضه واجبي همچون نماز، اقدام به پرداخت زكات كنند.
در اين جلسه رسول زرگرپور استاندار اصفهان نيز از كمك سه ميليارد توماني دولت به روستاهايي كه زكات بيشتر پرداخت كرده اند، خبر داد و گفت: با همكاري بنياد مسكن، ساخت خانه هاي عالم را در روستاها ادامه مي دهيم و از اين سرفصل براي عمران و بهسازي روستاها استفاده خواهيم كرد.
همچنين حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين رنجبر دبير ستاد زكات استان اصفهان با ارائه گزارشي از فعاليت هاي اين ستاد گفت: براي جمع آوري زكات هاي مستحبي با كارخانه ها و صنايع وارد مذاكره شده ايم و بعنوان مثال معدن مس و طلاي اردستان پنج سهم خود را به فقراي محل اختصاص داد.
وي از اجراي طرح شجره طيبه نيز خبر داد و گفت: در اين طرح كشاورزان را تشويق مي كنيم تا محصولات تعدادي از درختان خود را بعنوان زكات مستحبي به فقرا اختصاص دهند.
وي افزود: سال گذشته در شهرستان سميرم توانستيم از ثمره بيش از دو هزار و 500 درخت سيب، جهيزيه 40 نوعروس را تامين كنيم.
دبير ستاد زكات استان با اشاره به اين مطلب كه در اردستان دو هزار درخت پسته مثمر وقف نيازمندان شده است،گفت: پس از شروع اين طرح، كشاورزاني كه بركت و افزايش محصول همسايگان خود را پس از پرداخت زكات مشاهده كردند، داوطلبانه مراجعه و بخشي از باغ هاي خود را وقف نيازمندان كردند.
6027/2093