۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۳۷
کد خبر: 82186578
T T
۰ نفر
ژاپن، فیلیپین را مقابل چین تجهیز می‌كند

پكن - ایرنا - ژاپن به منظور افزایش قابلیت كنترل مانیل بر آبهای مورد مناقشه با چین در دریای جنوبی، دو فروند كشتی گارد ساحلی كه پیش از این وعده واگذاری آن را به فیلیپین داده بود، به این كشور می‌دهد.

به گزارش ایرنا، ژاپن اعلام كرد كه به زودی این كشتی ها را برای گسترش توانمندیهای فیلیپین در كنترل آبهای سرزمینی‌اش، به این كشور واگذار می كند تا متحدان توكیو به طور مستقل توان مقابله با اقدامات و رویارویی های احتمالی چین در این گستره دریایی را داشته باشند.
ژاپن كه یكی از منابع اصلی كمك به فیلیپین در مناقشات دریای جنوبی چین به شمار می رود، اعلام كرد كه علاوه بر این، دو كشور در حال مذاكره در مورد اجاره هواپیماهای گشت زنی به فیلیپین هستند تا مانیل از این طریق نیز گارد ساحلی خود را تقویت كند.
این كشتی ها و هواپیماها در زمره 10 كشتی گارد ساحلی هستند كه توكیو پیش از این و در زمان «بنیگنو آكینو» رئیس جمهوری پیشین این كشور وعده آن را داده بود.
این در حالی است كه توكیو و پكن همچنان درگیر مناقشات طولانی مدت در مورد جزایر دریای شرقی چین هستند و در همین حال، ادعاهای فیلیپین و چین در قبال دریای جنوبی نیز با یكدیگر تلاقی دارد و موجب مناقشات است.
بدین ترتیب به نظر می رسد كه ژاپن علاوه بر مناقشه مستقیم با چین در دریای شرقی چین، درصدد تقویت طرفین درگیر با چین در این دریا است تا از این طریق پكن را بیش از پیش درگیر این منطقه كرده و تا حدودی از تمركز آن بر دریای شرقی بكاهد.
«ماساتو اوهتاكا» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن امروز شنبه به خبرنگاران گفت: ما در مورد كشتی هایی به طول 90 متر مذاكره می كنیم و البته، احتمال اجاره هواپیماهای گشت زنی به فیلیپین نیز در دست مذاكره است.
وی افزود كه انتقال این كشتی ها در دستور كار مذاكرات «فومیو كیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن و «رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین در روز پنجشنبه گذشته قرار داشته است.
«اوهتاكا» ادامه داد كه كیشیدا و دوترته همچنین در مورد وام 2 میلیارد و 400 میلیون دلاری ژاپن به فیلیپین برای احداث خط آهن جدید نیز مذاكره كرده اند.
از سوی دیگر، «پرفكتو یاسا» وزیر امور خارجه فیلیپین نیز به تازگی اعلام كرد كه مانیل و توكیو تجربه مشترك مقابله با تهدیدات چین در حوزه دریایی را با یكدیگر به اشتراك می گذارند.
این در حالی است كه دادگاه بین المللی لاهه ماه گذشته میلادی ادعاهای پكن در مورد بخش اعظم دریای جنوبی كه در نزدیكی سواحل فیلیپین و سایر كشورهای منطقه قرار دارد، را رد كرد.
آساق**231**1597