۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۳۲
کد خبر: 82195432
T T
۰ نفر

بازگشت روزانه یك محقق ایرانی به كشور

۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۳۲
کد خبر: 82195432
بازگشت روزانه یك محقق ایرانی به كشور

تهران- ایرنا- معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از بازگشت روزانه یك نفر از متخصصان و فارغ التحصیلان ایرانی به كشور از طریق پلت فرم جذب 200 دانشگاه برتر دنیا خبر داد.

به گزارش روزشنبه گروه علمی ایرنا ازروابط عمومی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در نشستی با رایزنان علمی ایران دردیگر كشورها، گفت: از طریق پلت فرم طراحی شده توسط بنیاد ملی نخبگان برای فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر دنیا، توانسته‌ایم فارغ التحصیلان ایرانی را دوباره به بازگشت و همكاری به كشور ترغیب كنیم و در حال حاضر روزی یك نفر از این طریق به ایران بر می‌گردد كه امیدوار هستیم با در نظر گرفتن تسهیلات بیشتر بتوانیم این عدد را افزایش دهیم.
وی افزود: البته این پلت فرم برای 400 دانشگاه برتر دنیا در نظر گرفته شده است؛ اما فارغ التحصیلان برگشتی بیشتر از 200 دانشگاه هستند كه همین رقم كم نیز به دلیل كیفیت بالای آنها برای ما خوب است اما باید به فكر افزایش آن باشیم.
به گفته ستاری، تلاش ما بر این است كه بر مبنای این قابلیت نرم افزاری اقتصاد دانش بنیان را در كشور نهادینه كنیم.
وی بیان كرد: اساس و بنیان اقتصاد دانش بنیان، نیروی انسانی است به همین دلیل همه هدف ما توانمندی نیروی انسانی متخصص برای كشور است.
معاون علمی وفناوری رییس جمهوری با اشاره به اهمیت كار رایزنان علمی كشور، گفت: با توجه به اینكه استفاده از فناوری های موجود در دنیا برای كشور و تبادل فناوری بین كشورها بسیار ضروری است، رایزنان علمی می‌توانند در این مسیرقدم برداشته و به توسعه فناوری كمك بزرگی كنند.
وی بیان كرد: متاسفانه هنوز دربسیاری از كشورها رایزن علمی نداریم كه این موضوع را باید جدی گرفته و جبران كنیم تا بتوانیم درتعاملات علمی وفناوری با دیگر كشورها به خصوص اتحادیه اروپا به نتایج خوبی برسیم.
وی گفت: به طورمثال با كشور هند كه در حوزه IT، مشاغل خانگی، فناوری های فضایی و ماهواره ها یك كشور پیشرو محسوب می شود چندان ارتباطی نداریم كه این یك ضعف تلقی می شود و باید این نقیصه را جبران كنیم.
ستاری گفت: در ایران شبكه ای از شركت‌ها وجود دارد و در این شبكه 10 هزار شركت وجود دارد و از این تعداد 2 هزار و 600 شركت دانش بنیان هستند كه می توانیم از این پتانسیل خوب در حوزه های مختلفی مانند كشاورزی، گیاهان دارویی، پزشكی و غیره استفاده كنیم.
وی اظهار كرد: رایزنان علمی كشور می توانند توانمندی های كشور و نیروهای متخصص ایرانی را به دیگر كشورها معرفی كرده و شرایط استفاده از این نیروهای بالقوه را در دنیا فراهم كنند.
دراین نشست، علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی گفت: پس از برجام، با تمام هیات های اقتصادی كشورها كه به ایران سفر می كنند با ادبیات پیوست فناوری گفت و گو می كنیم و یكی از شروط ما در برقراری ارتباط با آنها آوردن فناوری به كشور است.
وی افزود: با توجه به اینكه توانسته ایم دانشجویان ایرانی را از دیگر كشورها جذب كنیم باید به گونه ای رفتار كنیم كه هر دانشجوی بازگشته به كشور یك فناوری نیز با خود بیاورد و فناوری را از طریق ایجاد یك شركت دانش بنیان تجاری سازی كرده و در راستای حل مشكلات كشور گام بردارد.
وطنی گفت : رایزنان علمی كشور می توانند دانشجویان ایرانی را ترغیب كنند كه رساله های دكتری خود را بر مبنای یكی از نیازهای داخلی انتخاب كنند تا پس از بازگشت به كشور بتوانند از آن برای رفع نیاز كشور اقدام كنند.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی افزود: در نقشه جامع علمی كشور 73 اولویت كشور مشخص شده كه 15 اولویت تعیین شده در قالب ستادهای معاونت علمی در حال پیگیری هستند؛ اما اولویت های دیگر می تواند در قالب رساله دكتری دانشجویان به نتیجه برسد.
وی اظهاركرد: رایزنان علمی می‎توانند فناوری های توسعه یافته كشوری كه در آن فعالیت می‌كنند را به ایران منتقل كرده و در تعامل ایران با دیگر كشورها نقش داشته باشند.
علمی (1)** 9340**1440
۰ نفر