۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴
کد خبر: 82199381
T T
۰ نفر
انتقاد یك موسسه بین المللی از فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان

تهران-ایرنا- بزرگترین گروه بین المللی امدادرسان در زمینه ریشه كنی فقر، گرسنگی و بی عدالتی موسوم به 'آكسفام'، وزیران دولت انگلیس را به «انكار و بی نظمی» بر سر توافق فروش تسلیحات به عربستان متهم كرد؛ تسلیحاتی كه ممكن است از آنها در جنگ یمن استفاده شود.

شبكه خبری بی بی سی با اشاره به جنگ یمن و حملات گسترده عربستان به این كشور فقیر، نوشت: دولت انگلیس تاكنون با درخواست های مكرر برای جلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان در بحبوحه نگرانی ها درباره نقض قوانین بین المللی انسان دوستانه در جنگ یمن مواجه بوده است.
اكسفام افزود، انگلیس موضع خود را از یكی از «حامیان مشتاق» پیمان تجارت اسلحه به «یكی از ناقضان اصلی این پیمان» تغییر داده است.
«پنی لاورنس» معاون اجرایی دفتر مركزی موسسه 'آكسفام' در انگلیس در این زمینه گفت: حمایت تسلیحاتی و نظامی این كشور بر آتش «جنگ وحشیانه در یمن» دامن می زند و به همه افرادی كه پیمان تجارت اسلحه به منظور حمایت از آنها طراحی شد، آسیب می رساند.
وی افزود: مدارس، بیمارستان ها و منازل مسكونی یمن با نقض قوانین جنگی بمباران شده اند و دولت انگلیس با فروش تسلیحات به ائتلاف نیروهای تحت امر عربستان در جنگ یمن آن را انكار می كند و دچار بی نظمی شده است.
بر اساس گزارش آكسفام، دولت انگلیس حتی پارلمان را در زمینه نظارت بر فروش تسلیحات فریب داده و اعتبار بین المللی این كشور را به خطر انداخته است، زیرا خود را متعهد به بكار بستن اقدامات مناسب می داند، اما در واقعیت خلاف آن عمل می كند.
یكی از سخنگویان دولت انگلیس در دفاع از فروش تسلیحات به عربستان گفت: دولت مسئولیت خود در صادرات سلاح را بسیار جدی می گیرد و در چارچوب یكی از سازوكارهای قوی كنترل تسلیحات در جهان عمل كرده است.
وی افزود: دولت از این موضوع راضی است كه مجوزهای فروش سلاح به عربستان با ملاك هایی كه مجوز صادرات سلاح از سوی انگلیس را تعیین می كند، مطابقت دارد. یكی از معیارهای سنجش تداوم فروش سلاح به عربستان در رابطه با قانون بین المللی انسان دوستانه (IHL) احتمال خطر آشكار استفاده از این سلاح ها در نقض قانون مذكور است و از این لحاظ اوضاع كاملا تحت نظر است.
پیمان تجارت اسلحه یك معاهده چندجانبه است كه بر مقررات تجارت سلاح های قراردادی نظارت دارد و در 24 دسامبر سال 2014 میلادی اجرایی شد. 87 كشور این پیمان را تصویب كرده اند و 46 كشور دیگر به رغم امضای این معاهده هنوز آن را تصویب نكرده اند.
به موجب این پیمان، كشورهای صادر كننده نمی توانند بر خلاف ممنوعیت های تسلیحاتی، اسلحه صادر كنند و از سلاح صادراتی نباید برای اهداف نسل كشی، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی وتروریسم استفاده شود. افزون بر این، شركت های سازنده باید از راه یافتن تولیدات شان به بازار سیاه جلوگیری كنند.
بر اساس این پیمان از دولت های امضا كننده همچون انگلیس انتظار می رود توافقات مربوط به صادرات سلاح را بازنگری كرده تا مطمئن شوند تسلیحات صادراتی آنها تحریم های تسلیحاتی موجود را نقض نمی كند و از آنها در جنایات جنگی، نقض حقوق بشر یا جنایات سازمان سافته یا اهداف غیر قانونی استفاده نمی شود.
اكسفام از دومین گردهمایی كشورهای عضو این پیمان در ژنو كه قرار است امروز (سه شنبه) برگزار شود برای انتقاد از موضع دولت انگلیس در فروش تسلیحات به عربستان استفاده خواهد كرد.
سال گذشته، دولت انگلیس معاهده فروش تسلیحات به عربستان به ارزش سه میلیارد پوند را تصویب كرد. آمریكا و فرانسه نیز به ترتیب معاهداتی به ارزش چهار و 14 میلیارد پوند امضا كرده اند.
ارزش تجارت اسلحه درجهان سالانه 1.3 تریلیون پوند برآورد می شود.
ائتلاف عربی به سركردگی عربستان حملات هوایی خود در یمن را مارس سال گذشته آغاز كرد، سپس نیروهای زمینی را به این كشور اعزام كرد تا از دولت معزول عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن حمایت كند.
اروپام**9158**1517
۰ نفر