۴ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۳۵
کد خبر: 82202328
T T
۰ نفر

تعدیل تعرفه تلفن ثابت؛ راهكار جوان سازی شبكه

۴ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۳۵
کد خبر: 82202328
تعدیل تعرفه تلفن ثابت؛ راهكار جوان سازی شبكه

تهران- ایرنا- تصمیم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تعدیل تعرفه های تلفن ثابت گامی برای جوان و پویاسازی این شبكه است.

به گزارش ایرنا، تعدیل تعرفه تلفن ثابت پس از مدت ها كش و قوس و بررسی های كارشناسانه در كمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات به تصویب رسید و از اول مردادماه امسال وارد مرحله اجرا شد.
آخرین روزهای خردادماه امسال بود كه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایرنا گفت: تعرفه هر پالس (یك دقیقه) مكالمه با تلفن ثابت كه اكنون نزدیك 30 ریال است، از اول تیرماه با 15 ریال افزایش 45 ریال برای مشتركان محاسبه می شود.
پیش از این «علی اصغر عمیدیان» رییس رگولاتوری، درباره متعادل سازی تعرفه های تلفن ثابت گفته بود تعرفه درون استانی تلفن ثابت از 30 ریال به 45 ریال افزایش یافته و مبلغی به عنوان حداقل كاركرد شامل 200 دقیقه برای مناطق روستایی و 330 دقیقه برای شهرها تعیین شده است.
همچنین به گفته وی، تعرفه اتصال نیز از 500 هزار ریال به 2 میلیون ریال افزایش یافته است كه نیمی از آن به صورت نقدی و باقیمانده آن در اقساط 36 ماهه از زمان راه اندازی خط تلفن، از مشترك دریافت می شود.
پیش از این شركت مخابرات ایران افزایش آبونمان تلفن ثابت و نیز قیمت خط تلفن از 500 هزار ریال به دو میلیون و 500 هزار ریال را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهاد كرده بود.
همان زمان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز درباره دلایل بازنگری احتمالی در تعرفه های مخابرات گفت: فكر می كنیم هزینه 30 ریال برای هر دقیقه مكالمه و پرداخت 500 هزار ریال برای خرید یك خط تلفن در شرایط كنونی كم است و باید در آن بازنگری شود.
اكنون شركت مخابرات ایران با تعدیل تعرفه ها، می‌تواند امیدوار باشد بخشی از مشكل های اقتصادی خود در زمینه تلفن ثابت را جبران كند؛ مشكل هایی كه ریشه اصلی آنها در ثابت ماندن 13 ساله تعرفه‌ها بوده است.
سامانه اطلاع رسانی شركت مخابرات ایران در یادداشتی در این باره آورده است: امروز در همه كشورهای دنیا آمار استفاده از تلفن ثابت در حال كاهش است و اپراتورها تلاش می‌كنند میان شبكه ثابت و تلفن ثابت، تمایز ایجاد كنند كه این ایجاد تمایز به سرمایه‌گذاری‌های تازه نیاز دارد.
همچنین سرمایه‌گذاری روی فیبرنوری نیاز امروز و آینده محسوب می ‌شود. این درست است كه در كشور هنوز در زمینه تلویزیون اینترنتی (IPTV) و نظایر آن اقدامی انجام نشده اما روند فناوری به سویی است كه دیگر پهنای باند حداكثر 2 مگابیت بر ثانیه جوابگوی نیازها نیست و این وضعیت ایجاب می‌كند شركت مخابرات ایران سرمایه‌گذاری عظیمی روی تجهیزات پسیو و اكتیو داشته باشد.
شركت مخابرات ایران نوشته است: رقم سرمایه‌گذاری شركت مخابرات ایران در سال 1394 در بخش‌های مختلف، 33 هزار و 220 میلیارد ریال و در 6 سال گذشته 140هزار میلیارد ریال بوده است.
اكنون شركت مخابرات ایران با افزایش تعرفه ها درصدد است درآمدهای حاصل از تعدیل را صرف توسعه و به روزرسانی شبكه ثابت خود كند؛ به عبارتی این شركت در پنج سال آینده 72 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری می كند.
افزایش تعرفه ها توسعه زیرساخت های ارتباطی و به دنبال آن آسایش مردم را در پی خواهد داشت.
به گزارش ایرنا براساس بررسی های انجام شده توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شمار تلفن ثابت دایری در كشور تا پایان سال 1394 نزدیك ۳۰ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۱۵۷ شماره بوده است.
بررسی ها از ضریب نفوذ ۳۸.۴۲ درصدی تلفن ثابت و ۹۴.۴۶ درصدی تلفن همراه در كشور حكایت دارد. براساس مقایسه صورت گرفته ضریب نفوذ تلفن ثابت در سال 1386 نزدیك ۲۲.۴۹ درصد بود كه تا پایان سال 1394 به ۳۸.۵ درصد نزدیك شد.
تا پایان سال 1394 شمار ۱۳۹ هزار و ۷۲۹ دستگاه تلفن همگانی در كشور نصب شد و شمار دفترهای خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی به ۸ هزار و ۴۴۳ دفتر رسید.
بر اساس این بررسی ها تلفن خانگی به ۴۸ هزار روستای كشور رسیده است و ۵۴ هزار روستا نیز به شبكه ارتباطی متصلند.

** فرجام سخن
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یك گام اساسی نسبت به تعدیل تعرفه های مخابراتی اقدام كرد.
پیش از این اقدام وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین برنامه توسعه ای و تلاش برای رفع نارسایی ها را مهمترین خواسته خود از شركت مخابرات برای انجام تعدیل قیمت ها اعلام كرده بود.
اكنون با تعدیل تعرفه ها شركت مخابرات ایران به منابع مالی تازه ای دست خواهد یافت كه امكان هر برنامه توسعه ای و رفع نارسایی ها را برای این شركت فراهم خواهد كرد.
برخی گمانه زنی ها بیانگر آن است كه سود های چند ده میلیاردی در انتظار قدیمی ترین اپراتورتلفن كشور است كه دست این شركت را برای اقدام های نوسازانه و توسعه ای باز خواهد كرد.
اكنون باید منظر ماند و دید آیا شركت مخابرات ایران تلاش خود را به كار خواهد گرفت تا با نوسازی و تجهیز شبكه ارتباطی خود مشكل های مردمی را كاهش دهد.
این شركت همچنین درباره اینترنت باید بتواند با نوسازی و به روزسازی تجهیزات سرعت و كیفیت بهتری را برای مردم ایران رقم بزند.
البته كاهش تعرفه اینترنت این نگرانی را برای برخی فعالان بخش ایجاد كرده است كه بعضی شركت ها برای از دور خارج كردن رقبا دست به اقدام های غیرمنطقی بزنند.
این نگرانی ها واكنش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به همراه داشت به گونه ای كه در مراسم آغاز تجاری سازی طرح ترابردپذیری خطاب به اپراتورها توصیه كرد در كاهش تعرفه خدمات از ضربه زدن به یكدیگر اجتناب كرده و فقط به فكر ارایه «خدمت خوب» به مردم باشند.
اقتصام**2078**1961
۰ نفر