۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۳۸
کد خبر: 82204172
T T
۰ نفر
رشد 140 درصدی ارزش سبد سرمایه گذاری خارجی در پسابرجام

تهران- ایرنا- جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی، از رشد 140 درصدی ارزش سبد سرمایه گذاری خارجی در كشور بعد از اجرایی شدن برجام خبر داد.

به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، «بهادر بیژنی» افزود: از روز اجرایی شدن برجام (27 دیماه 94) تا اول شهریور امسال، استقبال سرمایه گذاران خارجی از بازار سرمایه ایران به طور چشمگیری افزایش یافته است به گونه ای كه شاهد افزایش 140 درصدی ارزش سبد سرمایه گذاری خارجی هستیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد كدهای صادر شده برای سهامداران خارجی در بورس گفت: اكنون 694 كد شامل 191 كد حقوقی و 503 كد حقیقی داریم. البته اگر كل بازار را نگاه كنیم می توان گفت شاخص كل بازار نیز در این مدت 19 درصد افزایش یافته است.
به گفته بیژنی، آلمان بیش از 50 درصد ارزش سبد سرمایه گذاری خارجی كشورمان را به خود اختصاص داده است كه نشان دهنده امنیت و درك صحیح فعالان اقتصادی این كشور از جذابیت بازار سرمایه ایران و آینده روشن آن دارند.
جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی افزود: البته ما كشورهای دیگری همچون سوئیس، دانمارك، تركیه، انگلیس و فرانسه را هم داریم كه در بازار سرمایه ایران سرمایه گذاری كرده اند.
بیژنی اضافه كرد: بعد از برجام، تعاملات ما با بازارهای سرمایه، شامل نهادهای ناظر، بورس ها و اركان بازار سرمایه آنها افزایش یافته است از جمله اینكه تعامل ما با نهاد ناظر بازار سرمایه، بانكی و بیمه آلمان در حال جدی شدن است و به احتمال قوی تا اواخر مهرماه خبرهای خوبی را در این زمینه خواهیم شنید.
وی یادآورشد: شركت های خارجی فعال در بازار سرمایه ایران بیشتر در صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و پتروشیمی علاقه مند بوده و اسناد خزانه اسلامی نیز از ابزارهایی بوده كه بسیار مورد توجه و اقبال سرمایه گذاران خارجی واقع شده است.
جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی همچنین از طرحی پیشنهادی سخن به میان آورد كه در صورت نهایی شدن، فعالیت سرمایه گذاران خارجی بزرگ در كشور را تسهیل و یكی از ریسك های بازار را برطرف می كند.
وی در تشریح جزئیات این پیشنهاد گفت: شركت سپرده گذاری مركزی با همكاری سازمان بورس، پیشنهادی را آماده كرده كه قرار است در جلسه هفته بعد هیات مدیره ارائه شود.
بیژنی تاكید كرد: ما برای سرمایه گذاران بزرگ خارجی خود تسهیلاتی را قائل می شویم؛ در واقع برای آنها شركت سپرده گذاری خود را تبدیل به نهاد تسویه مركزی می كنیم تا نگرانی سرمایه گذاران بزرگ بین المللی از نظر ریسك تسویه كارگزار برطرف و به جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی كمك شود.
وی خاطرنشان ساخت: البته این امكان و تسهیلات كاملا انتخابی است و اجباری در آن نیست.
بیژنی همچنین اقدام بانك مركزی در ابلاغ دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز به نرخ آزاد به شبكه بانكی كشور را از دیگر اتفاقات مثبتی بر شمرد كه بعد از برجام رخ داده است.
جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی با تاكید بر تاثیرات مثبت بین المللی برجام بر بازار سرمایه ادامه داد: از آنجا كه یكی از مشكلات اساسی ما نقل و انتقال ارز به نرخ آزاد بود تصمیم اخیر، گام مهمی در جذب سرمایه گذاری خارجی محسوب می شود و باید بابت آن از بانك مركزی تشكر كرد.
بیژنی از نهایی شدن مقررات شركت های رتبه بندی اعتباری در هیات مدیره خبر داد و گفت: با تحولات جدید، مقررات شركت های رتبه بندی اعتباری در هیات مدیره نهایی شده است.
وی ابراز امیدواری كرد، بزودی شاهد فعالیت برخی از شركت های مطرح جهانی در ایران در حوزه رتبه بندی اعتباری باشیم؛ به ویژه آنكه مجوز یكی از شركت های تاسیس شده با مشاركت بین المللی نیز صادر شده است.
بیژنی ادامه داد: این امر به سرمایه گذاران كمك می كند تا با آرامش خاطر و اطلاعات بیشتری وارد بازار سرمایه شوند.
وی همچنین یكی از اتفاقات خوب دیگر بعد از برجام را عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در سازمان بین المللی كمیسیون های اوراق بهادار (آیسكو) ذكر كرد و افزود: این موضوع، تاثیر بسیار مثبتی بر جذب سرمایه گذاری خارجی داشته است زیرا یكی از اهداف اصلی آیسكو، حفظ حقوق سرمایه گذاران و حمایت از سرمایه گذاری است.
وی با بیان اینكه بیش از هشت سال بود منتظر این عضویت بودیم، افزود: آیسكو، این آرامش خیال را به سرمایه گذاران خارجی می دهد كه استانداردهای بین المللی كه از سوی این سازمان تعیین می شود، دربازار سرمایه ایران نیز - به عنوان یك عضو- اجرا شود.
بیژنی، «امضای تفاهم نامه با نهاد ناظر بازار سرمایه یونان، امضای تفاهم نامه سه جانبه با نهادهای ناظر بازار مالی كره جنوبی، امضای موافقتنامه چهارجانبه بین سازمان بورس، بورس تهران و نهاد ناظر بازار سرمایه تركیه و بورس استانبول، امضای موافقتنامه همكاری با بورس كره جنوبی و تشكیل كارگروه مشترك بین سازمان بورس در ایران و بورس كره جنوبی برای بررسی چگونگی انتشار اوراق بدهی ایران در بازار سرمایه كره جنوبی و امكان سنجی و بررسی تشكیل صندوق سرمایه گذاری مشترك در عمان و تركیه با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی» را از دیگر اتفاقات مثبت در بازار سرمایه بعد از اجرایی شدن برجام دانست.
اقتصام**1063** 2023
۰ نفر