به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ایران، «محسن ضرابی» افزود: توافقنامه های گمركی ویژه ای بین عمان و آمریكا و همچنین سنگاپور امضا شده كه بر اساس آن تعرفه بین عمان و این كشورها صفر است. بنابراین از عمان می توان به عنوان راهی برای ورود ارزان تر كالاهای ایرانی به این دو كشور استفاده كرد.
وی گفت: عمان كشوری امن برای سرمایه گذاری است و رتبه فضای كسب و كار این كشور 48 است و رتبه تركیه 69، كویت 104 و پاكستان 110. تورم در عمان زیر سه درصد و نرخ تسهیلات بانكی در این كشور پایین است. عمان هم خود بازار خوبی برای محصولات ایرانی است و هم می تواند پل مناسبی برای دسترسی به بازارهایی باشد كه به دلایل سیاسی، ارتباط خود را با ما قطع كرده اند.
ضرابی ادامه داد: تجارت عمان با كشورهای آفریقایی از سابقه طولانی و تاریخی برخوردار است و از طریق بازرگانان عمانی، راحت تر می توانیم به بازار آفریقا دسترسی داشته باشیم.
این مسئول افزود: بازرگانان عمانی و ایرانی می توانند ارتباط با كشورهای همسود (CIS) را توسعه دهند كه نتیجه آن، افزایش سهم ترانزیت و روابط تجاری ایران خواهد بود.
وی گفت: در اغلب كشورهای همسایه، ثبت شركت خارجی غیرممكن یا بسیار سخت است اما در مناطق آزاد عمان، ایرانی ها به راحتی می توانند با 100 درصد سهام خارجی شركت ثبت كنند. در سرزمین اصلی نیز همین شرایط، فقط برای ایرانی ها وجود دارد. فعالان اقتصادی دیگر كشورها می توانند با حداقل 30 درصد شراكت با عمانی ها، شركت ثبت كنند كه این عدد در امارات 51 درصد است.
رییس اتاق مشترك ایران و عمان افزود: در زمینه سرمایه گذاری، شركت های عمانی به حضور در ایران علاقه مندند. بانك های عمان آماده ارایه تسهیلات بانكی 50 تا 70 درصدی پروژه هایی هستند كه ایرانیان در آنجا سرمایه گذاری كرده اند.
وی یادآوری كرد ایران، عمان، ازبكستان و تركمستان در عشق آباد توافقنامه ای امضا كردند كه بر اساس آن، مسیر ترانزیت شرق به غرب با نقش كلیدی بندرهای صحار و چابهار فعال می شود. عمانی ها افزون بر توسعه صحار، به سرمایه گذاری در چابهار نیز علاقه نشان داده اند.
به گفته وی، فقط در بندر صحار، 28 میلیارد دلار سرمایه گذاری مشترك توسط بندر رتردام هلند و دولت عمان انجام گرفته است. منطقه آزاد صحار نیز یك قطب صنعتی و تجاری مهم است.
شركت واله برزیل كه بزرگ ترین شركت سنگ آهن جهان است، در صحار كارخانه گندله آهن با ظرفیت 10 میلیون تن در سال ساخته و در حال بهره برداری است. در حالی كه كل نیاز كشور عمان به این محصول ، 1.8 میلیون تن است. این شركت به وسیله بزرگ ترین كشتی باری دنیا با ظرفیت 400 هزار تن، سنگ آهن برزیل را به صحار می آورد تا به گندله تبدیل كرده و در بازارهای منطقه بفروشد.
در بندر دقوم نیز سرمایه گذاری بسیار خوبی توسط دولت عمان انجام شده و مكان مناسبی برای حضور بازرگانان و سرمایه گذاران ایرانی است.
ضرابی افزود: عمان از نظر بانكی و گمركی، حمل و نقل دریایی و جاده ای و در آینده ای نزدیك ریلی و همچنین مقررات تردد مرزی،از ظرفیت های خیلی خوبی برخوردار است.
به گفته وی، عمان تنها كشور منطقه جنوب ایران است كه ثبات سیاسی دارد و دولت این كشور، نه پیش و نه پس از انقلاب، هیچ گاه به ایران خیانت نكرده و همیشه همراه ایران بوده است.
رییس اتاق مشترك ایران و عمان گفت: تعلل ما برای حضور جدی تر در بازار عمان باعث می شود دیگران جایگزین شوند.
** رفع موانع بازرگانی، مالی و اعطای روادید
ضرابی اعلام كرد در سال 2006 میلادی حجم تجارت دو كشور 200 میلیون دلار بود كه اكنون به یك میلیارد دلار رسیده است.
وی یادآوری كرد: خط كشتیرانی مستقیم و منظم برای تبادل كالا نداشتیم. كالاهای ایرانی باید به امارات می رفت و سپس با تریلر به عمان می رسید. اردیبهشت 1394 خط كشتیرانی در مسیر صحار و بندر رجایی افتتاح شد كه اكنون 2 كشتی كانتینربر و فله بر هر 15 روز یكبار در این مسیر در حال حركت است. خط مسافری خصب به قشم نیز با استقبال بازرگانان همراه شده است.
رییس اتاق مشترك ایران و عمان افزود: با وجود تمایل دو كشور، روابط بانكی به دلیل تحریم ها قطع بود كه با پیگیری ها و مذاكرات انجام شده پیش از برجام، با برخی بانك های خصوصی ایران روابط سوئیفت برقرار شد.
وی دریافت روادید را یكی از مشكلات جدی بازرگانان ایرانی برای سفر به عمان دانست و ادامه داد: اتاق مشترك مذاكراتی در این زمینه انجام داد و اكنون به اعضای اتاق مشترك، به راحتی روادید تجاری می دهند. همچنین در سفر آقای یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به ایران، موافقت شد سفارت عمان در ایران، به فعالان اقتصادی ویزای كثیر بدهد كه روند اجرای موضوع كمی طولانی شده است.
به گفته وی، كسانی كه قصد فعالیت در منطقه آزاد تجاری صحار را دارند به طور مستقیم ویزای كثیر می گیرند.
** سبقت عمانی ها برای سرمایه گذاری در ایران
رییس اتاق مشترك ایران و عمان افزود: عمانی ها ساخت یك مركز خرید بزرگ به مساحت 230 هزار متر مربع و با حجم سرمایه گذاری 250 میلیون دلار را در كرمان آغاز كرده اند. همچنین یك پایانه صادراتی در منطقه حاصلخیز بین كرمان و هرمزگان در مرحله اجراست كه 37 درصد سهام آن متعلق به عمانی هاست.
به گفته وی،یك پروژه بسیار بزرگ گردشگری نیز در بندر گز استان گلستان تعریف شده كه به دلیل برخی مسائل مربوط به زمین، عملیات اجرایی آن متوقف شده است. چند پروژه بزرگ معدنی، هتل سازی، گردشگری و صنعتی نیز در مرحله مذاكره است.
ضرابی افزود: ایرانی ها سرمایه گذاری پرحجم در عمان انجام نداده اند. فقط یك نیروگاه در بندر دقم در حال ساخت است. ایران خودرو نیز می خواهد در همین منطقه یك كارخانه تولید ماشین با مشاركت عمانی ها احداث كند، یك پروژه صنعتی هم در بندر صحار با مشاركت یك شركت ایرانی و شركت های عمانی قرار است در آینده نزدیك آغاز شود.
رییس اتاق مشترك ایران و عمان تاكید كرد در واقع سرمایه گذاری عمانی ها در ایران، در عمل آغاز شده است ولی ایرانی ها هنوز در آغاز راه بررسی و مذاكره هستند.
به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
پس از آن تعاملات ایران و كشورهای دیگر از نظر سیاسی و اقتصادی رشد فزاینده ای یافته است.
اقتصام**9123**1961
انتقاد از تعلل ایران برای حضور در بازار عمان
رییس اتاق ایران و عمان: عمان راه نفوذ كالاهای ایرانی به آمریكاست
۶ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۴۸
کد خبر:
82206172
تهران- ایرنا- رییس اتاق مشترك ایران و عمان از حجم تجارت یك میلیارد دلاری دو كشور و آغاز سرمایه گذاری عمانی ها در ایران خبر داد و گفت: می توان از این كشور به عنوان راهی برای ورود ارزان تر كالاهای خودمان به این آمریكا و سنگاپور استفاده كرد.