۹ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۳۵
کد خبر: 82210000
T T
۰ نفر
روابط ايران و تاجيكستان با محوريت تبريز و خجند گسترش مي يابد

تبريز- ايرنا - سفير تاجيسكتان در ايران با اشاره به خواهرخواندگي تبريز و خجند ، گفت: اين 2 شهر نقش مهمي در توسعه روابط 2 كشور دارند.

به گزارش ايرنا ، نعمت‌‌الله امام‌زاده شامگاه دوشنبه در ديدار با شهردار تبريز با بيان اينكه روابط اقتصادي و فرهنگي دو كشور روز به روز در حال پيشرفت است، اظهار داشت: حضور پررنگ شركت‌هاي ايراني در تاجيكستان و همچنين تحصيل دانشجويان ايراني در اين كشور، نشان‌دهنده روند موفق مراودات اقتصادي و فرهنگي دو كشور در دوره معاصر است.
وي با اشاره به افزايش سطح همكاري تاجيكستان و ايران با محوريت خجند و تبريز، بر لزوم روان‌سازي صدور رواديد بين دو طرف تاكيد كرد و گفت: سفارت تاجيكستان در ايران از هيچ تلاشي براي تقويت روابط دو طرف فروگذاري نخواهد كرد.
وي با تبريك انتخاب تبريز به عنوان پايتخت گردشگري كشورهاي اسلامي در سال 2018 ميلادي، گفت: اجلاس وزراي گردشگري در تبريز، بستر مهمي است كه فعالان اقتصادي، فرهنگي و گردشگري كشورهاي مختلف را با ظرفيت‌هاي تاريخي و دستاوردهاي عمراني و خدماتي شهر تبريز آشنا خواهد ساخت.
شهردار تبريز هم با تاكيد بر تقويت ارتباطات فرهنگي بين 2 شهر خواهرخوانده تبريز و خجند گفت: زمينه‌هاي مشترك فرهنگي و اجتماعي تبريز و خجند، ايجاب مي‌كند كه روابط بين 2 شهر، درسطحي بسيار فراتر از وضعيت فعلي استمرار يابد.
صادق نجفي با اشاره به ساختار تشكيلاتي شهرداري‌هاي ايران اظهار داشت: شهرداري‌هاي ايران با توجه به برخورداري از استقلال نسبي، مي‌توانند اهداف ديپلماتيك خود را در سيستم روان‌تري پيش ببرند و بر اين اساس، تبريز، اهداف ارتباطي با تاجيكستان را در گرو بهره‌گيري از اشتراكات فرهنگي و تقويت ديپلماسي شهري مي‌داند.
وي اظهار كرد: برگزاري هفته هاي فرهنگي، فعال‌سازي تورهاي گردشگري و اجراي مناسبات ورزشي، از جمله اقداماتي است كه مي‌تواند با بسترسازي سفارت هاي دو كشور پيگيري شود.
شهردار تبريز «كمال خجندي» شاعر بزرگ خجندي را نماد اصيل و فاخر پيوند تاريخي دو كشور خواند و افزود: اين شاعر شيرين سخن، تبريز را براي سكونت انتخاب كرده و با توصيف‌هاي كم نظير خود از فضاي شهر تبريز، يگانگي فرهنگي و تاريخي دو ملت را به خوبي تبيين كرده است.
نجفي اجلاس وزراي گردشگري تبريز را فرصت ارزشمند در مراودات بين‌المللي تبريز خواند و اظهار اميدواري كرد، اين نشست مهم در كنار اهداف گردشگري تبريز، زمينه نزديكي كلان‌ شهرهاي تاريخي و احياي نقش فرهنگي اين شهرها را فراهم كند.
در پايان اين ديدار، هدايايي از صنايع دستي و فرهنگي، بين شهرداري تبريز و سفير تاجيكستان مبادله شد.
سفير تاجيكستان در ايران براي شركت در اجلاس وزراي گردشگري مجمع گفتگوي همكاري آسيا به تبريز سفر كرده است.
اين اجلاس كه روز گذشته در سطح كارشناسي گشايش يافت امروز با حضور وزراي گردشگري ادامه مي يابد .
3071/518